שאל את הרב

אחרי שירות

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/06/23 17:42 כו בסיון התשפג

שאלה

שלום לכבוד הרב

אני בחורה בת 20 שמסיימת עוד שבוע שנתיים שירות לאומי בבית חולים.

אני רוצה כמובן ללמוד מקצוע - תואר כדי שכשאתחתן אוכל לפרנס ולא אהיה סטודנטית .

אני לא יכולה להתחיל ללמוד שנה הבאה כי אין לי פסיכומטרי .

לאחרונה עלתה לי התלבטות - האם ללכת למדרשה מלאה או חצי מדרשה ?

1. במדרשה המלאה שעליה ביררתי יש קורס פסיכומטרי של כמה שעות בשבוע . הסיכון הוא שאם אני נכשלת בקורס אסור לי בזמן המדרשה לקחת אחרי זה קורס אחר ולהבחן שוב פעם במועד אחר . ואם אני אכשל, אצטרך להמתין עוד שנה עד שאוכל בכלל ללמוד תואר - ואז אני אהיה כבר בת 22!

2. מדרשת שילוב / חצי מדרשה - מדרשה כל יום כמה שעות בערב . בבוקר כל אחת עושה מה שהיא רוצה - כלומר יהיה לי זמן ללמוד לפסיכומטרי . ואז אחרי שנה במדרשת השילוב אני אתחיל ללמוד תואר .

השאלה היא מה עדיף מבחינה תורנית - לבנות את הנפש ולהסתכן שלא יהיה לי פרנסה או ללמוד פחות תורה ולהרוויח פרנסה ?

כל החברות שלי אומרות שגם אם לא יהיה להם פסיכומטרי בסוף אז הם יתפשרו על מקצוע פחות מכניס כדי ללמוד תורה .הם רוצות למסור את הנפש על התורה

אני גם כרגע בתקופת השידוכים ומפחדת שיפסלו אותי בגלל שלא למדתי במדרשה מלאה ונחשבת

מה עלי לעשות ?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

מצוות לימוד תורה חלה רק על גברים לא על נשים. גם גבר לא חייב ללמוד תורה בישיבה כאשר מוטלת עליו האחריות להכין עצמו להיות מפרנס במשפחה.

אין שום פסול בכך שגבר או אישה ישאפו להתפרנס ממקצוע משמעותי ואיכותי שדורש השכלה גבוהה, הקב"ה מצפה מכל אדם שיגיע לטוב ביותר שהוא מסוגל, כך תהיה ברכה גדולה לעולם וברכה לעצמו. העולם זוכה להתברך מאנשים משכילים ומומחים במקצועות חול, וזה רצון ד'.

אם אישה מסוגלת להיות אחות ולהיות גם רופאה, עדיף שתשקיע זמן ומאמץ ותהיה רופאה. כרופאה העולם יתברך בה יותר, והיא תרגיש שהיא פועלת במקצוע שמביא לביטוי מלא את כישרונותיה. גם הפרנסה של המשפחה שלה תתברך.

באותה מידה אם אישה מסוגלת להיות טכנאית ולהיות מהנדסת - עדיף שתשקיע יותר זמן ומאמץ ותהיה מהנדסת.

באותה מידה אם אישה מסוגלת להיות מנהלת חשבונות או רואה חשבון, כרואה חשבון היא תביא ברכה רבה יותר לעולם ולעצמה.

באשר לשידוכים - גברים טובים וחכמים ידעו לשמוח בך ולהעריך אותך על דרך החיים המשמעותית והאיכותית שאת בוחרת, גם אם לא למדת עוד שנה במדרשה תורנית לבנות.

אגב, יש המון בנים תורניים ואיכותיים שעושים צבא ולא לומדים בהסדר או בישיבה.

אדם איכותי לא מחליט על בן זוג לעתיד רק לפי מסלול ההשכלה: עדיף להתחתן עם בחור \ בחורה שיש לו הערכה לתורה ומצוות גם אם נסיבות חייו לא אפשרו לו ללמוד במדרשה - ישיבה, מאשר להתחתן עם בחור \ בחורה שהולכים למדרשה - ישיבה רק כדי שיוכלו להצליח בשידוך.

כתבות נוספות