שאל את הרב

תפילה - עד מתי

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 18/01/23 21:15 כה בטבת התשפג

שאלה

שלום לרב,

אני ממש מבולבלת.

במקום אחד למדתי שכדי לזכות לעניין מסוים - צריך להתפלל עד אין סוף. כפי שעשתה לאה אמנו ומשה רבינו וכד'..

ובמקום אחר הבנתי, שיש עניין ב"צמצום". וצריך לבקש פעם אחת ולא יותר, ה' כבר יודע מה אנחנו רוצים וזה יבוא כשהכלי יהיה מוכן ולא צריך "לנדנד" אלא להכין את הכלי.

למשל בנוגע למציאת זיווג,

אני כל הזמן מדברת עם ה' ומבקשת, וזה עדיין לא קרה, אבל אני אמורה להמשיך? או לעצור ולהתמקד בעצמי וכשזה יבוא זה יבוא?

מה נכון לעשות?

כנ"ל לגבי תפילה בכל נושא אחר.

תשובה

שלום,

נאמר בגמרא ברכות לג

אמר רבי חמא בן רבי חנינא אם ראה אדם שהתפלל ולא נענה יחזור ויתפלל שנאמר (תהלים כז, יד) קוה אל ה' חזק ויאמץ לבך וקוה אל ה'.

זה לא נדנוד,

אלא שהתפילה פועלת גם על האדם, ומשלימה אותו

לפעמים אדם מגיע לאותה נקודת שלמות בתפילה אחת ומקבל את מבוקשו

אבל לפעמים צריך יותר תפילות

ואין אנו יודעים מתי התפילה עשתה את שלה,

לכן צריך לחזור ולהתפלל.

מקור: עין איה ברכות ה עט

תכלית התפילה והשגת המבוקש שבאה על ידה היא ביחוד כדי להוציא שלימות מיוחדת מן הכח אל הפועל, לגדל כחות הנפש בציורי קדושה ושלימות. ודרכי הציורים רבים הם ורחבים ומסתעפים לפרטים רבים שאין להם קץ. וצור העולמים לפניו נגלו כל תעלומות איזה ציור מיוחד ראוי וחסר לכל נפש פרטית שתשתלם בה, וכפי אותו הציור שראוי להיות נשלם מזמין לפניו בראשי מסידור חכמתו העליונה, אותו חסרון וצורך תפילה. ולפעמים, כשלא יספיק הציור להשתלם כראוי בכל עמקו בנפש ובכל גופו, עד שיהי' נשנה ונכפל כמה פעמים, כערכו תתאחר התקבלות התפילה. ע"כ האדם שלא נענה, עליו רק לחזור ולהתפלל ולא לאמר נואש חלילה, כי הקצר קצרה ידו ית' מפדות. אלא שהוא חושב מחשבות לתן לאדם אחרית ותקוה, ושכל הדברים הזמניים יוסיפו לו ערך נצחי ושלימות גמורה וחשובה. והנה כך היא המדה באדם כשהוא עושה פעולות ואינו בא למטרתו מתחלש לבבו, אבל כשיודע שכל פעולה תקרבהו למטרתו אלא שלפי רוממות המטרה צריך המון פעולות, לבבו מתאמץ להוסיף בעבודתו. ע"כ אמר "קוה אל ד'", והתקוה היא שלימות בעצמה, ויסוד התקוה היא השלימות הראוי' להמשך מכשרון המעשים המוקדמים לה וזהו כל יסוד ההנהגה ותכלית פעולת התפילה. ע"כ נאמנה תדע כי בכל ציור של תקוה לד' נתקרבת אל המטרה, אלא שלא הגיעך עדיין מצד שעוד לא השלמת, ע"כ "חזק ויאמץ לבך" להשלים, "וקוה אל ד'".

כתבות נוספות