שאל את הרב

הדלקת אור ביו"ט

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 11/09/13 21:51 ז בתשרי התשעד

שאלה

הגר"ש משאש זצ"ל פסק שמותר להדליק אור ביו"ט אך אסור לכבותו, אלא רק ע"י גוי. האם אפשר לסמוך על פסיקה זו? אולי יש מנורות שפועלות שונה כיום?

תשובה

שלום וברכה,

נכון הדבר, שיש מגדולי הפוסקים שכתבו להקל בהדלקת אור חשמל ביום טוב. ובפרט היקלו בזה בענין נורות פלורוסנט, שאין בהם מציאות אש ממש. ויש מהפוסקים שהיקלו בדבר משום שלא הבינו נכון את ענין מציאות החשמל, כי יש מהם שסברו בטעות, שהדלקת האור אינה יצירת אור מחודש, אלא העברת אש בלבד, וזאת על פי מידע מוטעה שקיבלו מאנשים שהציגו עצמם כמומחים לעניני חשמל, והם אמרו, שמציאות האש הנוצרת מן החשמל, מצוייה כבר בתוך חוטי החשמל, ועל ידי הלחיצה על מתג החשמל, נוצרת "העברת אש", שיש מקרים שיש להקל בה ביום טוב, כפי שהתבאר בהלכות הקודמות. ומציאות זו בודאי אינה נכונה כלל, כי כח החשמל הטמון במוליכי החשמל, אינו אש, ולא שייך להקל בזה מטעם זה.

אולם הגאון רבי צבי פסח פראנק זצ"ל, רבה של ירושלים, גם כן כתב לצדד להקל בשימוש בחשמל ביום טוב, וזאת מטעם אחר, והוא משום, שלא מצאנו איסור הולדת, (כלומר, יצירת) אש ביום טוב, אלא כשמוליד את האש בידיו ממש, אבל כשעושה כן בצורה עקיפה, הנקראת "גרמא", יש להתיר הדלקת אש ביום טוב. והאריך בענין זה, והעלה שהלחיצה על מתג החשמל, אינה נחשבת מעשה הדלקה בידיו ממש, ולכן היקל בדבר לענין הדלקה ביום טוב, אף על פי שלענין הדלקה בשבת, אין ספק שהמדליק אור חשמל ביום השבת עובר על איסור תורה החמור של חילול שבת.

אך הרה"ג הרב עובדיה יוסף שליט"א, האריך בענין זה בספרו מאור ישראל על מסכת ביצה (דף לג.), והעלה שאין להתיר שימוש בחשמל ביום טוב בשום אופן, ורק על ידי אמירה לגוי שידליק את האור, יש מקום להקל ביום טוב. וכן דיבר מענין זה בספרו על הלכות יום טוב (עמוד נג).

גם הגאון רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל, ועוד מגדולי דורינו, דנו בדבר השימוש בחשמל ביום טוב, והעלו שאין חילוק בדין זה בין יום טוב לשבת, וכשם שבשבת נאסר השימוש בחשמל מכל וכל, כמו כן ביום טוב, אין להקל בהדלקת האור, או כל מכשיר חשמלי אחר.

להרחבה בנושא עיין במקורות הבאים:
א. שו"ת ציץ אליעזר חלק א סימן כ
ב. שו"ת חלקת יעקב אורח חיים סימן עח
ג. שו"ת משנה הלכות חלק יא סימן תכא
ד. שו"ת יביע אומר חלק ג - אורח חיים סימן כט
ה. שו"ת יביע אומר חלק ב - אורח חיים סימן כו
ו. שו"ת יחוה דעת חלק א סימן לב
ז. שו"ת אחיעזר חלק ג סימן ס ד"ה ומה ששלח
ח. שו"ת מנחת שלמה חלק א סימן ט ד"ה וזאת למודעי

עוד בנושא זה, עיין בתשובות נוספות שנכתבו בנושא זה:
http://www.hidabroot.org/CommunityDetail.asp?FaqID=15748

https://www.kipa.co.il/ask/show/33444-הדלקה-וכיבוי-ביום-טוב

http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=97434

המקור של הרב משאש למנהג להתיר הדלקה ביו"ט:
http://www.toratemet.net/site/detail/FAQ/faq.asp?depart_id=21292

כתבות נוספות