שאל את הרב

גזירות חז"ל שנראות לא אקטואליות יותר

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/10/01 09:01 יד בתשרי התשסב

שאלה

שלום לכם,

יש כל מיני דברים שחז"ל אסרו לעשות מחשש שמא נכשל באיזה חטא או איסור מהתורה, והרבה פעמים אני בטוח שאין שום סיכוי שאני אכשל בזה. אני לא מבין למה חשוב שגם אני אקפיד על זה .

מלבד זה יש כל מיני גזירות ותקנות חז"ל שעם השתנות המציאות והתקדמות העולם אינן אקטואליות יותר, כמו למשל איסור קטניות ודברים נוספים, ואני לא מבין למה אנו מתעקשים להמשיך גם היום לקיים אותן באדיקות, ולא מעדכנים את ההלכה עם הזמן.

מצפה לתשובה

אליהו

תשובה

שלום אליהו,
שאלת שתי שאלות אך לפני שנתייחס אליהן חשוב להדגיש שחז"ל גזרו כל מיני גזירות כדי להרחיק אותנו מלהכשל באיסורי תורה - בעקבות ציווי התורה להם: "ושמרתם את משמרתי"- 'עשו משמרת למשמרתי', כלומר, לעשות גדר, "משמרת", שתשמור על התורה.
מה שמקובל בכל תחום אחר בעולם - עשיית כל מיני הרחקות ומקדמי הגנה, כגון כשמדובר בנשק, טיפול בחומר נפץ, בחומרים מיוחדים וכדו'- נכון גם בעולם הרוח, ויותר מבשאר המקומות , כיוון ששם פועלים על האדם יצרים ופיתויים רבים, ובקלות ניתן להכשל.
ולכן, התורה מצווה אותנו לשמוע לכל דברי חז"ל שעושים לה סייג: "על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה, לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל".

ובנוגע לשאלותיך:
א. "אל תאמין בעצמך עד יום מותך", אמרו חז"ל, ובאמת אדם לעולם אינו יכול להיות בטוח ולסמוך על עצמו שלא יכשל, והמציאות מוכיחה זאת באלפי מקרים בכל תחומי החיים.
לדוגמא נביא ספור אחד.
בהלכות שבת יש דין שאסור לקרוא לאור הנר בשבת שמא האדם יטה את הנר כדי שיגיע יותר שמן לפתילה על מנת שיהיה לו יותר אור- ונמצא מבעיר אש בשבת, שזה איסור מהתורה.
הגמרא מספרת על ר' ישמעאל בן אלישע שאמר על עצמו: לגבי אין חשש! אני אקרא ולא אטה.
והוא קרא לאור הנר, ותוך כדי קריאה בלי לשים לב היטה את הנר כדי להגביר את האור, וחילל את השבת. אמר ר' ישמעאל בן אלישע : "כמה גדולים דברי חכמים" !
אך מעבר לזה עלינו לזכור תמיד שחז"ל מתקנים תקנות כלליות עבור כל הציבור ולוקחים בחשבון את הדברים שעלולים ההמון להכשל בהם ולפיהם מתקנים וגוזרים גם אם קיימים יחידי סגולה שלגביהם החשש פחות קיים. משל למה הדבר דומה: החוק במדינה קובע שצריך לציית לתמרורים שעל הכביש. למה? כדי להשליט סדר בתנועה על הכביש ולמנוע פגיעה בחיי אדם.
יום אחד עבר אחד הנהגים על החוק ולא ציית לתמרור . ראהו שוטר והחליט לתת לו קנס.
טען הנהג כלפי השוטר : לא סיכנתי אף אחד, שהרי לא עברה שום מכונית באותה שעה על הכביש! ענה לו השוטר : אם כל אחד יקבע לעצמו מתי כן יציית לתמרור ומתי לא, עלול להיות פה אסון נורא, שהרי לא כל אחד חכם כמוך, ורואה טוב כמוך, וזריז כמוך. ולכן כדי שיהיה סדר וכדי לשמור על החיים בכביש כולם חייבים לשמור תמיד על הכללים, ומי שעובר עליהם ייקנס.
והנמשל מובן : אם כל אחד יחליט בעצמו מתי ולמי שייכת התקנה / גזרת חז"ל ומתי לא - עלול להיות אי סדר גדול וגם טעויות ומכשלות. לכן רק בית דין גדול יותר וחכם יותר יכול לבטל תקנה או גזירה שבית דין קודם קבע.

ב. לגבי שאלתך השניה על גזירות חז"ל שטעמן אינו שייך יותר היום -
יש הרבה דברים שתקנו לנו חז"ל ולא גילו לנו את כל הטעמים והנימוקים לגזרתם, ולכן גם אם נראה לנו שמה שאנו חושבים שהוא הטעם לגזירה אינו שייך יותר, עלינו להמשיך ולשמור עליה - כי ייתכן שהסיבה האמיתית לתקנה לא נתגלתה לנו, הקטנים, וגם אם מה שנראה לנו כסיבה לא שייך יותר, יתכן שישנם טעמים עמוקים יותר שאינם ידועים לנו והם עדיין שייכים .

בברכה
אילן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות