בחזרה אל הדרשה

אין פה ענין של וורטים חביבים או גימטריות, ובכל זאת ספרו החדש של הרב יהודה ברנדס שבה את לבו של יונתן

חדשות כיפה יונתן אוריך 04/02/09 00:00 י בשבט התשסט

בחזרה אל הדרשה

את ההקדמה לספרו מקדיש הרב יהודה ברנדס, ראש בית המדרש בבית-מורשה (ירושלים), להבדל בין הגדרתו של חומר כתוב לבין אפיונם של הנמסרים בעל-פה. ההקדמה הזו חשובה לרב ברנדס, כמו גם לקוראים, שכן ספר הדרשות "תורת אמך" (בהוצאת "מגיד" ו"בית מורשה") מהלך על החבל הדק שבין הדרשה למאמר. מעלעול מהיר בספר תמצאו מאמרים הסדורים על מקומם. רק העיון המעמיק לאורך הפרשיות יצליח להסב את תשומת לבכם אל הייחודיות שלו, אל הפן הדרשני.


כבר התרגלנו ליציאתם של קבצים סדורים המורכבים מלקט מאמרים שנתפזרו להם בבמות שונות. אינני נוטה לזלזל בהם. ישנו ערך אמיתי לקיבוץ החומרים, המוסיף להם, כמדומני, נופך אחר. גם הרב ברנדס, מטעמים דומים, לא מצא לנכון לקבץ את המאמרים הקיימים לכדי ספר חדש אחד. הייתה זו תביעתו של הציבור, כך הוא מתאר, ששכנעה אותו אחרת. הרווחנו. מפני שאל תתבלבלו, ספרו החדש של הרב ברנדס הוא לא רק אוסף - הוא חוויה.


המעיין בספר צולל בעל כורחו אל חווית הדרשה. הוא כמו מדמיין עצמו בערב שישי בבית הכנסת, באותה הפסקה מנומנמת שבין קבלת שבת לערבית. אינני מתכוון אל ההצצות התכופות בשעון ולא אל המחשבות הכמהות אל סעודת ליל שבת - אלא לכך שאוזניו נפקחות אל המסר ומחפשות לתפוס את הנגיעה האישית שלו בדברי הדרשן. זה קורה לכולנו וזו מומחיותו הגדולה של הרב ברנדס, שאוהב לכנות את ספרו החדש "יומן רעיוני לפרשות השבוע". לאחר העיון בספר אני מוצא שזו אכן הגדרה נפלאה.


זה נפלא, מפני שבדרשותיו מצליח הרב ברנדס לצאת מפשטי המקראות של פרשת השבוע, אל הנגיעה האישית של כל אחד מאיתנו. אין הוא מבקש להאיר את הפרשה באור אחר, לדקדק בדברי הפרשנים או לחדש הבנה ברורה מפשטי המקראות. הוא אפילו לא מחפש "וורטים" חביבים ולא גימטריות מדהימות. אל תבקשו את כל אלו מ"תורת אמך", כיוון שתתבדו. הם אינם מעניינו של הספר. אך במקום בו אחרים ימצאו חסרון, אני מוצא גדולה, מפני שלא מדובר בעוד ספר על פרשיות השבוע, כי אם בניסיון מתמשך הבוקע מ"בית מורשה" ומבקש לחבר את כולנו אל המקורות.


בדיחה מפורסמת מספרת על אישה אחת שכשהגיעו בבית הכנסת, כמדי שנה, לסיפור מכירתו של יוסף, הייתה פורצת בבכי מעורר רחמים. שאלו אותה: "מדוע את בוכה? הרי את מכירה כבר את סיפור המעשה" ולעומתם השיבה: "אמנם כן, אבל איך כל שנה הוא שוב מאמין להם ונופל בפח".


וזו החוויה המשותפת לבדיחה ול"תורת אמך", שכן ההתחברות לפרשיות איננה נוצרת יש מאין. איך נוכל להתחבר אל פרשיות וסיפורים שאינם מחדשים לנו דבר? אלא שהרב ברנדס, באיכות דרשנית שמצליחה לצלוח את המילה הכתובה, מעורר מחדש את הסיפורים שמעלים אבק בדעתנו. מבלי צורך להזדקק אל הכלים הפרשניים, בזכות יכולת מופלאה של חדשנות הבוקעת מן הקיים, הוא מגלה מחדש את הסיפור ומאפשר לנו בחינה מחודשת.


ופתאום, אנחנו מגלים את עצמנו בפרשת השבוע, מסתתרים בין הפסוקים.

"תורת אמך", הרב יהודה ברנדס. שני כרכים בהוצאת "מגיד" ו"בית מורשה בירושלים".

ערב עיון לרגל יציאת הספר יתקיים ביום שני הקרוב פרטים נוספים