שכונה חדשה בעפולה נרכשה על ידי ערבים

בכל 45 המגרשים לבניה שעמדו למכרז בשכונה חדשה בעפולה, זכו ערבים. התושבים: "זהו כפר ערבי בתוך עפולה, שישנה ללא הכר את צביון העיר". מנהל מקרקעי ישראל: "המכרז חוקי"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 06/12/15 13:52 כד בכסלו התשעו

שכונה חדשה בעפולה נרכשה על ידי ערבים
Hadas Parush, פלאש 90, צילום: Hadas Parush, פלאש 90

בעיר עפולה מתכוננים הערב (א) להפגנה מול בניין העירייה בניסיון לבלום הקמת שכונה ערבית ב'עפולה עילית' לאחר שבחודשים האחרונים הוצע מכרז ל-45 מגרשים לבנייה בעפולה עלית, אך התברר כי בכולם זכו ערבים שהגישו את הסכומים הגבוהים ביותר.

"הדבר מקומם אותנו, תושבי עפולה, כי לא מדובר במשפחה בודדת שזכתה במכרז, אלא ב-45 מגרשים שיצרו כפר ערבי בתוך עפולה. כפר שישנה ללא הכר את צביון העיר זאת, מבלי שמשהוא טרח לשאול לדעתנו", טוענים מארגני ההפגנה. לדבריהם, "יוצרים בעפולה עיר מעורבת ללא דיון, ללא שיתוף התושבים ותוך רמיסה של מנהל תקין, בתיאום מחירים וחוסר פרסום הולם".

בשיחה עם 'כיפה' מספר איתי כהן, תושב עפולה וממארגני המחאה, כי הדאגה הגדולה של התושבים, היא הפיכת עפולה מעיר בעלת ציביון יהודי, לעיר מעורבת. "אולי המכרז היה חוקי, אבל אני חושב שעיריית עפולה צריכה לדאוג לתושבים שלה. אלה ששירתו בצבא, ששילמו מיסים, שמילאו את חובותיהם למדינה", טוען כהן. "אם העירייה ידעה שיש מכרז כזה, למה היא לא הציבה קריטריונים ברורים? איך העירייה נותנת יד למנהל מקרקעי ישראל לעשות מה שהם רוצים? יש לנו ראש עיר והוא אמור לדאוג לנו. אנחנו רצינו שהמכרז יהיה שקוף", אמר כהן והוסיף שעל פי פניות שקיבל, להפגנה הערב יגיעו מעל אלף איש. "לא אכפת לנו שיגורו לידנו בני מיעוטים, אבל כשמדובר בשכונה ערבית, זו פגיעה בתושבים שרוצים לגור בעיר בעלת ציביון יהודי ישראלי", סיכם כהן.

בעיריית עפולה הגיבו לטענות ומסרו כי "המכרז באחריות ממנהל מקרקעי ישראל. לאחר שהוגשו ההצעות גילו שההצעות הגבוהות ביותר היו של משפחות ערביות. וכך זה עובד, יש את הפן החוקי לפי מגילת העצמאות, שלפיו יש שיוויון זכויות ללא הבדל דת,גזע ומין ולפי הקריטריונים הללו עבדו במכרז".

לפי העירייה מדובר במכרז חוקי לחלוטין, אך מהדוברות נמסר כי בעירייה יפנו לעורך דין מומחה למכרזים בשביל לברר הכל. "זה לא מכור. הרי לעירייה אסור להתערב כי זה לא המכרז שלה. העירייה מנהלת את התשתיות, אבל המגרשים עצמם נמכרים על ידי המדינה". עוד הוסיפו בעירייה כי "המדיניות היא לשמור על הציביון היהודי של העיר עפולה. ההפגנה היום צריכה להיות מול הכנסת ולא מולנו, כי אנחנו שותפים לכאב התושבים".

במנהל רשות מקרקעי ישראל מסרו לכיפה כי רשות מקרקעי ישראל משווקת קרקעות לכלל אזרחי המדינה ללא הבדל דת גזע ומין: "המכרז הפומבי במורדות עפולה הצעירה, לחכירת 27 מגרשים לבניית 45 יח"ד לבנייה עצמית, פורסם בעיתונות ובאינטרנט בחודש יולי ונסגר כשלושה חודשים לאחר מכן. למכרז יכלו לגשת כל אזרחי המדינה בכללם תושבי עפולה. למכרז הוגשו 305 הצעות כשרות של אזרחי המדינה מכל המגזרים, במכרז. לבסוף הוכרזו 27 זוכים (חלקם זכו במגרשים לבנייה דו משפחתית) וההצעות שנבחרו במכרז היו הגבוהות ביותר".

בתוך כך, תמונתו של ראש העיר עפולה הופצה ברשת האינטרנט כאשר לראשו כאפיה. לצד תמונת ראש העיר פורסמה גם תמונת ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל. בעפולה קראו כמה תושבים למאבק נגד שינוי הסטטוס קוו בעיר ודרשו לפסול מכרזים בטענה כי היה בהם תיאום מחירים וכד'. היועץ המשפטי של מארגני המחאה, עו"ד אילן וקנין הוציא הודעת גינוי נגד פרסום תמונת ראש העיר המהווה הסתה חמורה ואלימות שסולדת מהמאבק הלגיטימי של התושבים.

מהמשטרה נמסר כי, "בעקבות פרסום ברשת האינטרנט של תמונה ובה מוצג ראש עיר בצפון כאשר לראשו כאפיה, פתחה תחנת העמק באופן יזום בחקירה. חוקרי הסייבר פועלים כעת בכדי לאתר את מקור התמונה".