האם רבנות פתח תקווה פסלה מדריכת כלות בגלל שעברה קורס בצהר?

מדריכת כלות טוענת כי ברבנות פתח תקווה סירבו לקבל אותה מכיוון שעברה את הקורס בארגון צהר. גורמים במועצה הדתית: "עושים בעיות בגלל שהיא מצהר"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/07/15 12:35 כו בתמוז התשעה

האם רבנות פתח תקווה פסלה מדריכת כלות בגלל שעברה קורס בצהר?
shutterstock, צילום: shutterstock

האם מדריכה נפסלה אך ורק מכיוון שהיא עברה את קורס ההכשרה שלה בארגון רבני צהר? לאחרונה פנתה אל אחת מבוגרות קורס הדרכת מדריכות כלות של צהר כלה מפתח תקווה שביקשה ממנה כי תדריך אותה לקראת נישואיה, אך לתדהמתה נאמר לה ברבנות פתח תקווה כי מדריכות המקיימות זיקה לארגון צהר 'אינן רצויות' אצלם.

"כאשר פנתה המדריכה אל האחראית על הנושא במשרדכם, בתיה, היא ביקשה ממנה פרטים באשר לקורס הכשרת המדריכות שעברה, ודרשה ממנה כי תעביר אליה את העתק כל התעודות המעידות על השכלתה בנושא זה", כתב פרופסור אביעד הכהן בתלונה זועמת שהעביר אל רבנות פתח תקווה מארגון רבני צהר.

"אם לא די בכך", ממשיך פרופסור הכהן. "גב' בתיה הנ"ל (שסירבה משום מה למסור למדריכה את שם משפחתה) דרשה מהמדריכה כי תמציא לה גם את העתק התעודות של בעלה, המכהן ברבנות, והגדילה לעשות כאשר 'הציעה' לה - בנוסח 'הצעות שלא ניתן לסרב אליהן' כי תצטרף לכנסים שעורך הרב מוצפי בנושא, תוך שהיא רומזת לה כי הדבר ישפר את סיכויה להדריך כלות בעיר פתח תקווה".

"אני רוצה לקוות שמדובר באי הבנה גרידא", כותב עוד פרופסור הכהן, ומבקש "לנוכח הפגיעה הקשה בכבודה של מרשתי והמדריכה מטעמה, הפקפוק בכשירותה, בניסיונה ובידע התורני הרב שלה בנושא" כי יידעו אותו מה שמה המלה של בתיה ומה פשר החיסיון המוטל עליו, האם פסילתן של מדריכות שעברו קורס הכשרה בצהר מלכהן כמדריכות כלות נעשתה על ידכם או על פי הוארה שלכם ומאיזו כוח סמכות, מה הקריטריונים הקיימים בנושא כשירותן של מדריכות כלות, והאם כל מדריכות הכלות שעובדות ברבנות פתח תקווה עומדות בקריטריונים אלו. בנוסף, נשאלו ברבנות פתח תקווה האם מדריכות הכלות מטעם צהר זוכות ליחס שונה ברבנות פתח תקווה משאר מדריכות הכלות ומדוע אם כך הדבר.

לא מדובר על הפעם הראשונה בה נתקלים בארגון רבני צהר באנטיגוניזם במקומות שונים. רק לפני מספר חודשים אמר ראש מחלקת נישואין במשרד לשירותי דת, הרב חזקיהו סאמין, כי פעילותם של צהר בנושא הרישום לנישואין נעשית בניגוד לחוק. “בפועל פעילותם של ארגון צוהר עומד בניגוד לחוק, כי הם פתחו סניפי רישום במקומות בהם אין סמכות לרב הרושם מטעמם, כמו באוניברסיטאות בחיפה ירושלים ת"א ועוד ערים אחרות. לשכת נישואין אחרת מבצעת רישום לנישואין בבית קפה בנמל תל אביב", כתב הרב סאמין.

עוד הוא טוען כי "ארגון צהר, הפועל מכוחו של הרב דוד סתיו, רב מקומי בשוהם שקיבל הסמכה מהרבנות הראשית לישראל לפעול במקום כהונתו בשוהם, אך מכוח זה הם פועלים בכל הארץ בניגוד לכתב ההסמכה שתוחם את מקום סמכותו של הרב הרושם לאזור מסוים.

לאחר שעורר סערה חזר בו הרב סאמין וכתב "חוות דעתי האישית לכבוד הראשון לציון הובן בצורה שגויה וחלקית בכל הנוגע לארגון צהר". לדבריו, בחודשים האחרונים קיימנו במשרד לשירותי דת מספר ישיבות בהשתתפות נציגי ארגון צהר במטרה להגיע להסדרה בתחום רישום הנישואין ודרך פעולה מוסכמת. הסדרה זו תהיה רוחבית ותעגן את עבודתן של הלשכות הפרטיות הקיימות - הבד"צים וארגון צהר. אדגיש כי ארגון צהר אינו היחיד שהקים סניפים מחוץ לתחום סמכות הרב רושם הנישואין".

מלשכתו של הרב בנימין אטיאס נמסר בתגובה: "הרב אינו פוסל אדם על בסיס הסיבות שנטענו, הדבר יבדק".