ביום ראשון: הממשלה תצביע בנושא גדר ההפרדה בגוש עציון

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון יביאו לאישר השרים הצעה לבניית גדר ההפרדה בנחל רפאים בגוש עציון, זאת למרות ששני הצדדים מתנגדים לבנייתה ושרים רבים יצביעו נגד ההצעה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 18/09/14 19:18 כג באלול התשעד

ביום ראשון: הממשלה תצביע בנושא גדר ההפרדה בגוש עציון
פלאש 90, צילום: פלאש 90

סיפוח גוש עציון? נתניהו ויעלון פועלים דווקא להוציא את גוש עציון מהקו הירוק באמצעות בניית גדר ההפרדה ויביאו את ההצעה לאיושר שרי הממשלה בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב.

תוואי גדר ההפרדה אושר בשנת 2006 אך לאחר עתירות לבג"צ הוא שונה כך שרוב הגדר בתוואי המתוכנן תעבור בשטח ישראל, כשעל פי דיווח בגלי צה"ל, התוואי החדש משאירה את גוש עציון מחוץ לקו הירוק.

ארגונים סביבתיים ותושבי גוש עציון הערבים והיהודים התייצבו בעבר כגוש אחד, באחדות יוצאת דופן נגד בניית הגדר, זאת בטענה כי בגוש עציון מתקיים דו קיום בין הצדדים וכי הגדר לא תועיל לביטחון ורק תהרוס את הסביבה.

רבים תוהים מדוע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, משה יעלון, החליטו דווקא כעת להעלות את ההצעה להצבעה דווקא אחרי למעלה משמונה שנים מאז ההחלטה הקודמת של הממשלה. השרים עוד לומדים את החומר, אך ללא ספק ששרים רבים יתנגדו להצעה ומספר שרים אמרו לגלי צה"ל שככל הנראה הכרזת 4,000 הדונמים בגבעות גוש עציון כאדמות מדינה היה איזשהו פיצוי על חשבון מהלך בניית המערכת.

דוידי פרל, ראש המועצה האזורית גוש עציון טען כי לא ידע שההצעה תעלה להצבעה בממשלה ביום ראשון. "ראש הממשלה הבטיח שהנושא יוקפא ולא יקודם", אמר פרל, "נעשה כל מה שאפשר כדי שהגדר לא ייבנה".

ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, אמר כי "מדובר בהחלטת ממשלה ישנה משנת 2006. שמונה שנים מאז והמציאות בשטח, גם בדרום וגם ביהודה ושומרון, מלמדת שהגדר אינה מביאה ביטחון. הדוגמא הטובה לכך היא העיר אפרת שאינה מוקפת בגדר. מה שמביא את הביטחון האמיתי לתושבים הוא מאזן האינטרסים וההרתעה הנוצרים במקום. ממשלת ישראל צריכה להודיעה לבג"צ כי לאור סדרי העדיפויות שהשתנו יש להפנות המשאבים לצרכי ביטחון אחרים".

הנזק הסביבתי של גדר ההפרדה הוא הגדול ביותר בכל ההיסטוריה של ארץ ישראל. בניית הגדר באזור גן לאומי נחל רפאים תהרוס את נוף הטרסות הייחודי של הרי יהודה, תפגע בזיתים ובאלונים העתיקים ותייבש את מעיינות וואדי פוקין ונחל המעיינות. אנחנו קוראים לממשלה לחוס על נחל רפאים ולא לשלוח ידה אל אחד משחיות החמדה של הארץ שלנו", אמר מנהל בית ספר שדה כפר עציון, ירון רוזנטל.