הסעיף הבעייתי בחוק פתיחת אזורי הרישום לנישואין

עמותת "עתים" ו"מבוי סתום" פנו ליועמ"ש על מנת שיבהיר את הסעיף המטיל עונש מאסר של שנתיים על רב העורך נישואים לזוג ללא רישום

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 19/11/13 13:55 טז בכסלו התשעד

הסעיף הבעייתי בחוק פתיחת אזורי הרישום לנישואין
shutterstock, צילום: shutterstock

הארגונים: עתים, מבוי סתום וחידו"ש פנו ליועמ"ש בעניין הבהרת התיקון לסעיף 7 בפקודת רישום נישואים, הידוע כחוק פתיחת אזורי הרישום, שעבר בכנסת שבוע שעבר. לחוק פתיחת אזורי הרישום לנישואין התווסף ברגע האחרון סעיף מורכב, כנראה בלחץ הרב הראשי לישראל הרב לאו, המטיל עונש מאסר של שנתיים על רב העורך נישואים לזוג ללא רישום.

לשון התיקון הוא כי "כל שאינו דואג לרישום הנישואין או הגירושין שלו, או לרישום הנישואין או הגירושין שהוא סידר לאחר, דינו - מאסר שנתיים“. לשון התיקון עשויה להתפרש באופנים שונים, ואין זה ברור האם הכוונה כי עונש המאסר יחול על כל רב מחתן או רק על רב-רשם נישואין המחתן ללא רישום.

הארגונים מבקשים מהיועמ"ש לתת את הפרשנות הנכונה ולהבהיר סעיף בעייתי זה באמצעות חוות דעת על פירוש ותחולת הסעיף. כמו כן, הארגונים ממליצים על תיקון הסעיף, כך שתחולתו תוגבל במפורש לרבנים המוסמכים מטעם הרבנות לרישום נישואים, וכן על הקלת העונש לשישה חודשי מאסר.

עו"ד אלעד קפלן, מנהל המחלקה המשפטית בעמותת עתים, אמר היום: "מה אנחנו אמורים להבין מהלשון העמומה של החוק, הקובע ש"כל שאינו דואג לרישום הנישואין או הגירושין" דינו מאסר שנתיים? האם העונש חל גם אדם העורך טקס דתי פרטי בסלון ביתו מפני שהוא אינו מעוניין לבוא בשערי הממסד או מכל סיבה אחרת? מדובר בעונש כבד ועל המחוקק להגדיר בדיוק על מי חל הסעיף ומה מטרת החוק, תוך הגנה על חופש הדת של אזרחי המדינה".

עו"ד בתיה כהנא דרור, מנהלת ארגון מבוי סתום, ציינה כי "המחוקק, שבימים האחרונים מצטייר כמי שמקדם חקיקה ליברלית בכיוון חופש בחירה בנישואים (ברית זוגיות ..חיים משותפים וכדו') והפיכת הטקס הדתי לעינינו הפרטי של האזרחית והאזרח, מטיל באותה נשימה אימה על המעוניינים להינשא באופן פרטי שלא באמצעות הממסד הדתי - ממלכתי ואף רודף אותם. אין ספק כי התיקון לסעיף מריח של רדיפה דתית כלפי הרבנים שלא יתיישרו עם הקו השליט של הרבנות".