"צהר" למען הרב בן דהאן

ארגון רבני "צהר" פנה לשר המשפטים בבקשה לעצור החלפתו של מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אלי בן דהאן

חדשות כיפה אורי פולק 03/06/10 00:00 כא בסיון התשע

"צהר" למען הרב בן דהאן
usharf-cc-by-sa, צילום: usharf-cc-by-sa

ארגון רבני "צהר" פנה לשר המשפטים, יעקב נאמן, בבקשה לעצור את הליכי החלפת מנהל בתי הדין הרבניים. הארגון מבקש משר המשפטים לבחון מחדש את עמדתו, לפיה יש להחליף לאלתר את מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אליהו בן דהאן.

שר המשפטים בוחן את סוגיית החלפתו של מנהל בתי הדין הרבניים דהיום, הרב אליהו בן דהאן, בעקבות החלטת הממשלה לקצוב את כהונתם של בכירים בשירות המדינה. אמנם, היועץ המשפטי לממשלה כבר הביע את דעתו על כך שהחלטת הממשלה איננה חלה על הרב בן דהאן, שכן הגורם המוסמך לקצוב את כהונתו הוא הועדה לבחירת דיינים, אותה מבקש לכנס בקרוב שר המשפטים בכדי לדון בסיום כהונתו של הרב בן דהאן.

"מדובר בתפקיד רגיש ומורכב הדורש יכולות גבוהות של גישור בין זרמים שונים ומקובלות על קהלים רחבים, של הבנה ואמפתיה לנזקקים לבתי הדין. הרב בן דהאן הצליח במשך שנות כהונתו לקדם נושאים חשובים ולבצע רפורמות מרחיקות לכת בשירות הניתן לאזרחים במערך בתי הדין הרבניים", כך כתבו הרב דוד סתיו, יו"ר הנהלת "צהר" ומנכ"ל הארגון הרב ד"ר משה בארי, בפנייתם לשר המשפטים.

"אמנם תקינות שלטונית מחייבת רענון בקרב בעלי תפקידים בכירים בשירות המדינה אך עם זאת, במציאות הרגישה שבה נמצאים בתי הדין הרבניים, איננו סבורים שנכון הוא להחליף את המנכ"ל הנוכחי במנכ"ל חדש כאשר אין יודעים אם הוא יהיה טוב יותר מהנוכחי", הוסיפו השניים.

הרב אלי בן דהאן משמש כמנהל בתי הדין הרבניים ב-20 השנה האחרונות. הוא בוגר ישיבות "נתיב מאיר" ו"מרכז הרב" ובתקופת שירותו הצבאי שירת כקצין תותחנים. לאחר שירותו הצבאי שימש ר"מ בישיבת "חיספין" אשר ברמת הגולן. מאוחר יותר ניהל את לשכתו של הראשון לציון, הרב מרדכי אליהו, במשך שבע שנים. כיהן כמנכ"ל משרד הדתות, מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל והאחראי על מערך בתי הדין המיוחדים לגיור. הוא מתגורר ברובע היהודי בירושלים, נשוי, ואב לתשעה.

בתקופת כהונתו כמנכ"ל בתי הדין הרבניים הקים יחידה מיוחדת לטיפול בעגונות, לצד קרן סיוע לעגונות לתשלום חובן לבעליהן. כמו"כ, הכניס חברות חקירה פרטיות העוסקות באיתור בעלים בארץ ובעולם. מנהל בתי הדין הנוכחי יזם והביא לחקיקתם של חוקים לטובת מסורבי גט כמו חוק הסנקציות על סרבני גט, חוק דן יחיד המאפשר קיום דיון בדיון יחיד כדי לייעל ולקצר את הליכי הדיון, החוק למניעת אלימות במשפחה המרחיב את האפשרות של בית הדין הרבני להרחיק בעל מכה מהבית.