בית מדרש

שמחת תורה

שמיני עצרת הוא חג נפרד הצמוד לסוכות שנחוג בכ"ב בתשרי. יסודו של חג זה מופיע בתורה (במדבר כט, לה-לח):

"בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי עֲצֶרֶת תִּהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ: וְהִקְרַבְתֶּם עֹלָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַיהוָה פַּר אֶחָד אַיִל אֶחָד כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁבְעָה תְּמִימִם: מִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם לַפָּר לָאַיִל וְלַכְּבָשִׂים בְּמִסְפָּרָם כַּמִּשְׁפָּט: וּשְׂעִיר חַטָּאת אֶחָד מִלְּבַד עֹלַת הַתָּמִיד וּמִנְחָתָהּ וְנִסְכָּהּ: אֵלֶּה תַּעֲשׂוּ לַיהוָה בְּמוֹעֲדֵיכֶם לְבַד מִנִּדְרֵיכֶם וְנִדְבֹתֵיכֶם לְעֹלֹתֵיכֶם וּלְמִנְחֹתֵיכֶם וּלְנִסְכֵּיכֶם וּלְשַׁלְמֵיכֶם"

בשמיני עצרת הופכת הבקשה על המים למפורשת יותר ונוסח תפילת העמידה משתנה. החל מתפילת מוסף יותר איננו אומרים "מוריד הטל" אלא "משיב הרוח ומוריד הגשם". הסיבה שחיכינו עד כה היא הרצון לאפשר לעם את קיום מצוות הסוכה ולא לאלצם להיכנס אל הבית מפאת הגשם. גם כעת איננו מבקשים ירידת גשמים מפני שעולי הרגל עוד לא חזרו לבתיהם. רק כאשר אנחנו בטוחים שהם כבר לו נמצאים בדרכים, ב-ז' בחשוון, מתבצע בתפילת העמידה שינוי נוסף ובמקום "ותן ברכה" אנחנו מבקשים "ותן טל ומטר לברכה".

מקורו של שמחת תורה

שמחת תורה היא חג אחר שחל בארץ-ישראל באותו היום של שמיני עצרת. בחוץ-לארץ כאשר חוגגים כל חג במשך יומיים נחוג שמחת תורה ביום התשיעי של סוכות. מקורו של חג זה הוא בתקופת הגאונים: מנהג ידוע הוא לקרוא בכל שבת "פרשה" מן התורה. בעולם היהודי היו מחזורים שונים של קריאה: בעוד שיהודי בבל חילקו את התורה ל-54 פרשיות וסיימו את התורה פעם בשנה, יהודי ארץ-ישראל הנהיגו מחזור תלת-שנתי. אך אם השנים התקבל על קהילות ישראל כולן המחזור הבבלי ושמחת תורה הפך ליום הציון בו אנחנו מסיימים מחזור קריאה אחד בפרשת "האזינו" ומתחילים מייד מחזור חדש מפרשת "בראשית".
שמחת תורה הוא על כן חגה של התורה- סיפרה ולימודיה. לאחר תפילת שחרית מוצאים כל ספרי התורה של בית הכנסת (הפסולים והכשרים). המתפללים נושאים אותם ומקיפים את הבימה שבע פעמים כאשר לכל הקפה מיוחדים פסוקי תפילה ופיוטים מיוחדים. עם השנים התרחב המנהג שמקורו ככל הנראה בראשית העת החדשה, וכל הקפה התארכה מעט והתפתחה לכדי ריקודים של שמחה ספונטנית עם ספרי התורה.

עליה לתורה בשמחת תורה

בהמשך היום עולה כל יהודי ויהודי לתורה ובכלל זאת גם מי שלא הגיע לגיל מצוות. בבתי הכנסת נערכת גם עלייה לתורה עבור אלו הקטנים מדי בכדי לעלות לתורה בעצמם, עלייה המכונה "כל הנערים". בכלל שמחת תורה הוא חג של ילדים- הם מוזמנים להיות שותפים מלאים בהקפות ובבתי-כנסת רבים נוהגים גם לפנק אותם בשקית הפתעה.
מקרב המבוגרים נבחרים "חתן תורה" ו"חתן בראשית", הראשון מסיים את המחזור הקודם והשני פותח את המחזור הבא. מדובר בכבוד גדול לו זוכים נכבדי הקהילה או חבריה לפי תור. את קריאת התורה של הללו מקדים טקסט פיוטי מרתק ועשיר מאוד מבחינה ספרותית המכונה "אקדמות".

מידע נוסף על שמחת תורה:

shutterstock

מבקשת לרקוד עם ספר תורה? זו הדרך

האם אשה בנידתה יכולה לרקוד עם ספר תורה? על אילו כללים היא צריכה להקפיד? יעל שמעוני משיבה1121/10/2016, יעל שמעוני

ChameleonsEye / Shutterstock.com

למצוא את התורה שלי

איך לימוד של ספר חוקים יכול להיות ´ערב´ ו´נעים´ לאדם? מה גורם לתחושה של ניכור וחוסר שייכות לתורה ומה המפתח ליצור את השינוי והחיבור המיוחל?03/10/2015, הרב יוני לביא

פלאש 90

"שמחת תּורה לִיד" לרבקה טיקטינר

רבקה טיקטינר היא האישה היהודייה הראשונה אשר ע"פ הידוע הוציאה מתחת ידה חיבור שלם. היא אף חיברה שיר ביידיש, "שמחת תּורה לִיד"03/10/2015, ד"ר יעל לוין

Aleksandar Todorovic / Shutterstock.com

שמחת תורה

שמחת תורה הוא חגה של התורה - סיפרה ולימודיה. הקפות, ריקודים עם ספרי תורה ועליות המוניות של כל יהודי הם סימני החג. מאמרים, טורים ומידע אודות החג מחכים לכם בערוץ ´שמחת תורה´ בכיפה. חג שמח14/10/2014, מערכת כיפה

Reuvenk-cc-by

תלמוד,בירה ומזג אויר

הפתרון לסוד הגדול. להבדיל אלף אלפי הבדלות, הוא שבדומה לשתיית בירה מרה, מתחילים לשתות כוס מלאה של תלמוד רק לאחר שלומדים ליהנות ממנה. המטרה חייבת להיות להאהיב את הלימוד 114/10/2014, ד"ר חזות גבריאל

n0nick-cc-by-sa

על מנת ללמד

רגע לפני שמחת תורה תזכורת למלמדים: אולי לא תמיד אנחנו מלמדים לשמה - אך לכו תדעו לאן יגיעו הדברים ומי יזכה לשמוע אותם בעתיד?618/10/2011, הרב אבישי מזרחי

RonAlmog-cc-by

של מי השמחה הזאת?

עם קצת יוזמה, יוכלו ההקפות השניות להפוך להזדמנות לקרוב ללבות. שווה לנסות129/09/2010, אלון חזני

n0nick-cc-by-sa

לא רוצים לרקוד

מי החליט שההקפות צריכות להימשך שלוש שעות?! במרתף סודי במרכז הארץ מתקיים מניין מחתרתי5928/09/2010, אודי מקסימוב

RonAlmog-cc-by

בית הכנסת אינו הבסטיליה

הרב חיים נבון במכתב גלוי לנוער: אל תשתלטו על בתי הכנסת בשמחת תורה, לא לכולם מתאים לרוץ במעגל ולצעוק "לעשות נקמה בגויים"3327/09/2010, הרב חיים נבון

על הרגעים הקטנים שאחרי הרגעים הגדולים

מכירים את נפילת המתח והצניחה לתוך השיגרה האפורה שמתרחשת מיד אחרי החגים? האם הבעיה הזו קיימת בעוד תחומים בחיים? מה הדרך להתמודד איתה?717/10/2014, יוני לביא

שמיני עצרת שמחת תורה

08/09/2004, עדי שרצר

שאלון לשמחת תורה

מלאון את השאלון ותגלו מה אתם יודעים על שמחת תורה.209/09/2007, רשת אמי"ת

לשמוח ולא לשמח

מטרת ההתארחות בעיירות ובשכונות, צריכה להיות לשמוח בשמחת תורה עם אנשים שאנחנו לא נפגשים אתם במהלך השנה. המטרה היא לא לשמח אותם אלא לשמוח יחד אתם.3701/10/2007, אלישיב רייכנר

לגברים בלבד?

תלמוד התורה הפך בשנים האחרונות לנחלתם של מגזרים שונים. צעד גדול בעניין נעשה בתחום לימוד וחידוש התורה על ידי נשים. הרב שי פירון נדרש לשאלה מה מקומה של האישה בשמחת התורה. ועד כמה מדובר בלימוד תורה או בעוד מערכה במאבק הפימנסטי שעוסקת יותר מידי בשוויון ופחות מידי בשחרור624/10/2005, הרב שי פירון

שמחת תורה.

חג זה המסיים את חג הסוכות וחותם את חגי תשרי, ידוע בציבור כיום שמחתה של התורה. המעניין הוא שקישור זה בין יום טוב האחרון של סוכות ובין סיום התורה הינו קישור מאוחר יותר מתקופת הגאונים...16/10/2004, הרב חגי גרוס

1
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד