כך נחגוג את שמחת תורה לאורה של הקורנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/10/20 21:22 כ בתשרי התשפא

כך נחגוג את שמחת תורה לאורה של הקורנה
שמחת תורה, צילום: shutterstock

שאלנו את מנהל הארגון העולמי של בתי הכנסת, הרב שמואל סלוטקי, כיצד נחגוג את שמחת תורה לאורה של הקורנה?

הרב סלוטקי נזכר בספר "מזכרת פאקש", בו מסופר סיפורה של עיירה בשם זה בהונגריה. בספר מסופר על רב העיירה שכובד בהוצאת ספר התורה מהארון הקודש. לאחר שהוציא את ספר התורה והתחיל לצעוד אל הבמה, כשל הרב ונפל על הרצפה יחד עם ספר התורה.

תלמידו של הרב שעמד על ידו, מצא עצמו בדילמה  - האם להרים קודם את רבנו הישיש, תלמיד חכם מופלא שרוב חוכמתו למד ממנו, או את ספר התורה, דבר השם – את מי עליו להרים קודם?

לדברי הרב סלוטקי האירוע הזה, בו בחר לבסוף השמש להרים את הרב לפני ספר התורה, גרר חלופת מכתבים בין הפוסקים ועורר דיון בסוגיות סותרות בגמרא ומחלוקות ראשונים בשאלה כיצד היה ראוי לנהוג במצב מיוחד זה.

ישנה הקבלה בין הסיפור הזה למציאות בה אנחנו חיים מסביר הרב סלוטקי. "המציאות בה אנחנו חיים עכשיו, לא חייבת להיות מציאות של סתירה, בין כבוד התורה, לשמירה על האדם. אנחנו צריכים וחייבים לשלב בין הדברים. עלינו להקפיד על עטית מסכות, להפקיד על מרחקים, להקפיד על היגיינה, להקפיד על חללים פתוחים - ויחד עם זה לשלב את הכבוד, את השמחה, ואת האהבה שלנו לתורה.

"אפשר לעשות זאת על ידי תפילה חגיגית, על ידי שירה, לא חייבים השנה לצאת בריקודים. השנה אנחנו נסתפק בשירה על אחד ממקומו. חייבים להקפיד כמה שאפשר, וכמה שצריך על ההוראות כדי שנוכל לשמור על כבוד האדם ועל בריאות האדם. וביחד עם השמירה על ההנחיות, להביע את אהבתנו ומסירותנו לתורה - על ידי שירה וריקודים ועל ידי תפילה משמחת. בעזרת השם אם נקפיד על שני הדברים - נזכה לבריאות איתנה.