האם יש לבטל את ההקפות? הרב אבינר משיב

התפשטות הקורונה והנחיות משרד הבריאות הובילו לסגירת בתי הכנסת ולקיום תפילות במרחב הפתוח. כיצד יש לקיים את ההקפות בהושענא רבה ושמחת תורה? איך נקיים את קריאת התורה בשמחת תורה? הרב שלמה אבינר בשו"ת עדכני

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 07/10/20 11:38 יט בתשרי התשפא

האם יש לבטל את ההקפות? הרב אבינר משיב
צילום: באדיבות המצלם

ש: האם כל ההנחיות לגבי קורונה לא ישביתו את שמחתנו בשמחת תורה?

ת: ודאי לא.  אדרבה, תהיה סיבה נוספת לשמוח, על קיום המצווה הגדולה של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, אכן מצוה גדולה שהרי היא דוחה שבת.  וכידוע יש לקיים את המצוות בשמחה.

ש: נתחיל בהקפות בהושענא רבה וכן בכל יום של סוכות.  האם יש לבטל?

ת: לא.  זה נפסק בשולחן ערוך (או"ח תרס).  אלא יש לקיים במרחק של 3-2 מטר כרגיל.

ש: ואם אין מקום לכולם?

ת: אז חלק יוותרו.  גם זו מצוה לוותר לחברו.  ואהבת לרעך כמוך.  או יעשו תורנות, כל הקפה, יהודים אחרים.

ש: איך נקיים את קריאת התורה בשמחת תורה?

ת: בלי ריבוי עליות.  כלומר לקרוא כמו בכל שבת רגילה שבעה קרואים וגם מפטיר.  אמנם יש מנהג שכל אחד יעלה לתורה.  אז נוותר עליו.  שהרי עניינו הוא שכל אחד יקבל לפחות עליה אחת כל שנה ובוודאי קיבלנו וקיבלנו.

ש: ואיך הריקודים בשמחת תורה בהקפות?

ת: כנ"ל.  במרחק של 3-2 מטר.  ואם אין מקום לכולם, מצוה לוותר לחברו, ולרקוד בלב.

ש: מה זה לרקוד בלב?  זה פחות שמח?

ת: להיפך.  יש להבין היטב, שאינינו שמחים בגלל שאנו רוקדים, אלא אנו רוקדים מתוך שאנו שמחים.  ובמה אנו שמחים ? - על כך שקיבלנו תורה וקיימנו מצוות.  והנה עתה אנו מקיימים מצוה גדולה של ונשמרתם בדומה למה שאמר רבי עקיבא, כל ימי הייתי מצטער מתי יבוא פסוק זה לידי של ונשמרתם, ועתה שבא לידי, אקיים אותו בשמחה.

ומעשה באדם שהיה דתי וזרק תורה ומצוה, ובא לבית הכנסת בשמחת תורה.  כיבדו אותו בספר תורה והוא רקד בהתלהבות גדולה.  אחרי זמן מה, ניגש אליו הרב, נגע קלות בכתפו ואמר לו בחיוך: בשביל מה שאתה מקיים בתורה, רקדת די.