שמחת תורה: המטרה, להשקיע בעובדי המפתח ובערכי הארגון

תפקידנו להכין את הכיסא ליום שאחרי וכדי לעשות כן נצטרך להשקיע בעובדי המפתח ובערכי הארגון. הרגע של סיום קריאת ספר התורה מותיר אותנו עם מסר ניהולי חינוכי ראשון במעלה | זיו אלול עם דבר תורה חדש לקראת שמחת תורה

חדשות כיפה זיו אלול 05/10/23 09:46 כ בתשרי התשפד

שמחת תורה: המטרה, להשקיע בעובדי המפתח ובערכי הארגון
זיו אלול, צילום: טל שחר

אם נתקלתם פעם בחברה שמוטות הכנפיים שלה הם מידת הכתפיים של המנהל - תדעו שהחברה הזו בבעיה קשה. למעשה היא לא "חברה", היא סוג של עסק של אדם אחד עם כמה עוזרים. חברה היא גוף שמצדיק את עצמו באופן אובייקטיבי, וגם אם את או אתה מנהלים את החברה ביד רמה, אתם צריכים לאפשר את המרחב שיעניק אפשרות לאחרים לנהל את החברה ביום בו תחליטו לפרוש.

תשחררו, תרפו, ותעניקו

תשחררו, תרפו, ותעניקו. אפל לא נסגרה כאשר סטיב ג'ובס נפטר, ומייקרוסופט לא גוועה כשביל גייטס בחר לפרוש. את המסר הזה ניתן למצוא בתוך שורות החג הקרוב, שמחת תורה - שהוא אחד מימי השיא בלוח השנה העברי. העם היהודי יסיים עוד מחזור של קריאת ספר התורה. בתוך הפרשה החגיגית החותמת את התורה ישנו פסוק אחד עם נימה קצת עצובה: מותו של משה.

זה לא אקראי, מסביר רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש. החג הזה, שחוגג הן את סיום קריאת ספר התורה והן את תחילתו של מחזור חדש, מבקש להזכיר לנו משהו: ישנה תחלופה של הנהגה. משה מת. כעת ישנה הנהגה צעירה, שונה, ברוח אחרת.

רק דבר אחד לא השתנה

הנהגות רבות עמדו בראש העם, משלמה המלך דרך דבורה הנביאה ועד רבן יוחנן בן זכאי. כל מנהיגה או מנהיג הובילו את העם בהתאם לתקופה. רק דבר אחד לא השתנה: ערכי העל, אותם הנחיל משה "אבי הנביאים" כפי שכינה אותו הרמב"ם: התורה מדגישה כי "וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים."

הרעיון העומד מאחורי המשפט הזה מלמד שלא יבוא עוד נביא או מנהיג אשר ישנה את חוקת העל של היהדות. את הערכים היסודיים העביר משה בנבואה, הם חקוקים ובלתי ניתנים לשינוי. המנהיגים המאוחרים המשיכו להנהיג את העם בתוך התחום של ערכי היסוד.

על סודו של המנהל האמיתי

סודו של מנהל אמיתי, גם אם הוא מנכ"ל ,מייסד, חובתו ליצור את אותם הערכים אשר יאפשרו למנהיגים הצעירים שיבואו אחריו להנהיג בקו שלו. הערכים, הם היסודות של כל ארגון, הם אבני היסוד. בדיוק כמו הערכים יש מונח של עובדי מפתח, בדיוק כמו הערכים בלעדיהם קשה יהיה לייצר המשכיות, גם אם תהיה שונה או אחרת, הם אבני היסוד.

לא פעם יזם מהווה חוד החנית של החברה, בדמותו ואופיו הארגון הוקם ומתנהל, אגב, לפעמים טוב שכך כי המוצר מגיע מהרעיון שלו, אחרי רכישה, הנפקה ישנה מציאות שאותו אדם המאוד חשוב לארגון מחליט לעזוב או שנותנים לו להבין שכדאי שיעזוב, איך זה מתכנס? אותו יזם, צריך לשחרר, להבין שהוא הביא כקברניט את הספינה עד לנקודה מסוימת ומכאן יש המשכיות, טובה יותר או פחות היא אחרת. יצא לי לחוות אותה באופן אישי, זו פרידה שאף פעם לא קלה אבל ידעתי שהבסיס, הערכים, המוצר כל אלו ימשיכו אבל יתרה מזאת, עובדי המפתח יהיו אלו שיאפשרו שהמעבר הזה יהיה מוצלח וכן בדרכם שלהם.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"