סגור

נוסעים לחזק בשמחת תורה? זכרו שאתם אורחים, לא גואלים ולא מושיעים

כמה עצות לבני הנוער שנוסעים לחזק בעיירות פיתוח: תשמחו, תרקדו, אל תתבישו אבל גם תזכרו שהיו פה לפניכם

הרב אבישי מזרחי
כא בתשרי התשפ
,
20 באוקטובר, 2019 8:05

צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

אתם מתוקים ואידיאליסטים ומוצפים באדרנלין של מתקני עולם ובכל זאת כמה עצות חשובות לפני שאתם נוחתים בעיירת הפיתוח לשמחת תורה.

א. זכרו שאתם אורחים, לא גואלים ולא מושיעים. לא באתם כדי לשמח נדכאים. אנשים כאן חיים סבבה לגמרי, היה שמח לפני שבאתם ויהיה שמח כאן גם אחרי. 
ב. שמחים כאן קצת אחרת מהישיבה התיכונית או מהסניף שלכם בבני עקיבא. אין כאן יותר או פחות, אין תיעדוף לחוויה כזו או אחרת, זה פשוט שונה. תכילו.
ג. לפני שאתם מתפרצים לבית כנסת בשירה סוערת כדאי לתאם מראש מול הגבאים אם זה בכלל מתאים ובאיזה עיתוי. לא כופים הרקדות למרות שיותר משהעגל רוצה לרקוד הפרה רוצה להרקיד. 
ד. אל תיסחפו - כמה מעגלים מקפצצים זה נחמד אך מעבר לכך זה כבר יכול להטריד - בבית כנסת מזרחי טיפוסי השמחה בבשר ויין לא פחות חשובה ממעגלים מיוזעים.
ה. נסו להתאים את השירים למקום, אין ספק שכיף ללמוד שירים חדשים, אך תמצאו את המינון הנכון. 
ו. החלטתם לפצוח בפיוטים מקומיים - נהדר! אך אנא לא בציניות, אל תסלסלו בכח זה לא נשמע טוב...
ז. דורדורנט - שמעתם? בבתי כנסת ספרדיים אפשר להריח מקילומטרים את כמויות האפטר שייב הנדיבות שנודפות מהמתפללים. זה לא מפצה על כמות הזיעה המתנדפת בחלל בית הכנסת עם כניסתכם המבורכת.
ח. ביקשו שתצטרפו לקידוש - אל תייבשו זה חלק מהשמחה, תתפנקו באהבה אך אל תגזימו ... זה רק קידוש לא סעודת חג.
ט. אל תשכחו שאתם אורחים לרגע. מגיחים והולכים. נסו להעצים את הנוער המקומי, פרגנו להם, תנו להם קטעי סולו, תאפשרו להם להתבלט, זו תהיה תרומה חשובה ומשמעותית הרבה יותר מעוד איזה ריקוד חדש או שיר שבא לכם עליו...
י. ואחרי כל זה ממש כיף שבאתם. זו הזדמנות טובה להפגיש את תושבי המקום עם פיסת חיים רוגשת ומלאת תשוקה ואמונה ולהט קדוש ונוטף תום. טוב איתכם ונעים במחיצתכם, השמחה שלכם מדבקת, ממגנטת ומעירה. אל תפסיקו לשיר.

21.10.2019

1. לפני "בראשית" זכרו את ה"סוף" (משה אהרון עו"ד)


במיוחד אחרי כל החגיגות , מי כמו הנוער שצריך לזכור את הדברים הבאים:

למה נקטעה שירת האזינו בפרשת וזאת הברכה
21/10/201
בס"ד.



המקרא :

א וְזֹאת הַבְּרָכָה, אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים--אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: לִפְנֵי, מוֹתוֹ. ב וַיֹּאמַר, יְהוָה מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ--הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן, וְאָתָה מֵרִבְבֹת קֹדֶשׁ; מִימִינוֹ, אשדת (אֵשׁ דָּת) לָמוֹ. ג אַף חֹבֵב עַמִּים, כָּל-קְדֹשָׁיו בְּיָדֶךָ; וְהֵם תֻּכּוּ לְרַגְלֶךָ, יִשָּׂא מִדַּבְּרֹתֶיךָ. ד תּוֹרָה צִוָּה-לָנוּ, מֹשֶׁה: מוֹרָשָׁה, קְהִלַּת יַעֲקֹב. ה וַיְהִי בִישֻׁרוּן, מֶלֶךְ, בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם, יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל. ו יְחִי רְאוּבֵן, וְאַל-יָמֹת; וִיהִי מְתָיו, מִסְפָּר. {ס} ז וְזֹאת לִיהוּדָה, וַיֹּאמַר, שְׁמַע יְהוָה קוֹל יְהוּדָה, וְאֶל-עַמּוֹ תְּבִיאֶנּוּ; יָדָיו רָב לוֹ, וְעֵזֶר מִצָּרָיו תִּהְיֶה. {פ}





למעשה שירת האזינו נקטעה באיבה.קטע ההמשך החותם אותה בדבר תאור הגאולה השלמה

נדחק לסוף פרשת וזאת הברכה וכל כך בגלל הצורך הרעיוני החשוב הטמון בתחילתה של וזאת הברכה.

כזכור שירת האזינו מסתיימת במילים :"וכיפר אדמתו עמו".

בעליל ניכר כי גם מבחינה רעיונית יש כאן קטיעה מטודית מכוונת .

ומשום שהמילים "וכיפר אדמתו עמו " מתארים את האתחלתא דגאולה ולפיה כשאנו שבים לארץ במסגרת תהליך גאולת הקץ ,ארץ ישראל היר הממרקת אותנו בייסורין והמענה שלנו או התרופה לאותם ייסורין. זה להזכר ולדבוק בייעודנו המרכזי כעם ה' : להיות גוי קדוש וממלכת כהנים אשר אמורים לשרת ביתר שאת את הגויים במסגרת הגאולה השלמה - גאולת הקץ.

כל זה מצוי בלשון כמעט מפורשת בפתח הדברים בפרשת וזאת הברכה ובכוונת מכוון בטרם תיאור הברכות האישיות לשבטים.

שהרי כיצד פותחת פרשת וזאת הברכה

לא בברכה האישית לשבטים אלא בתיאור רקע לייעודנו כאמור והצפייה מאתנו להגאל גם בעבור מימוש אותו הייעוד.



הנה אם כן התוחלת והתרופה לייסורים שאנ שרויים בהם כיום כאמור במסגרת הדינאמיקה של : "וכיפר אדמתו עמו", היא לזכור ששיבתנו הפעם לארץ איננה רק בעבורינו אלא גם ובעיקר למימוש אותו הייעוד של "גוי קדוש וממלכת כהנים". במילים אחרות קודם בניית מודל של חברת מופת בכל המובנים

וכך מפרשת לנו הפרשה :

אומנם ה' מסיני בא אך "וזרח משעיר למו". כלומר התכלית של מתן תורה וקידוש הברית עם ישראל בסיני, זה גם כדי שהקב"ה יזריח לבסוף גם אור לגויים כשאנו שליחיו וכהניו לצורך זה.

[ אגב ייעוד זה מקורו כבר בראשית : עת אברהם נבחר להיות "אב המון גויים" ונתבררך : הייה ברכה", "ונברכו בך כל גויי הארץ" .] בהמשך מדגישה התורה שהקב"ה אף : "חובב עמים" .כלומר לא רק אנו חביביו אלא גם גויי הארץ

הנה כי כן התרופה לחבלי הגאולה בהם אנו שרויים עתה,זה להתעשת ולשדד מערכות לבנות חברת מופת כמודל חיקוי לגויים מעין "גוי קדוש" כדי שנוכל ל - למלא ייעודנו לעת ה"קץ" - כ"ממלכת כהנים"

תנאי מוקדם להצלחת המשימה היא : "אחדות" - אחדות כלל ישראל שנאמר בהמשך :

"יחד שבטי ישראל "

אין גאולה בלי אחדות ותחילה אחדות של כלל ישראל

דווח על תגובה לא ראויה
22.10.2019

2. ממש יפה (אור)

הדרכה מחכימה. נותנת סיכוי לחבור מפרה לשני הצדדים

דווח על תגובה לא ראויה
23.10.2019

3. וואו מדויק וחשוב ככ! (נריה)

תודה, מסר לכלל הציונות הדתית, בתור אשכנזי מבשר השרה כותב את זה..

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

אורי אריאל צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

אורי אריאל התפטר מתפקידו

קרא עוד