אומנות השידוך

בארגון השדכניות 'ישפה' מעוניינים לשדרג את המתנדבים. איך עושים את זה? סנאות בפסיכודרמה וכתיבה יוצרת

חדשות כיפה ישי פרידמן 24/06/09 00:00 ב בתמוז התשסט

אומנות השידוך
Orangeya-cc-by-nd, צילום: Orangeya-cc-by-nd

אומרים שלא פשוט היום להתחתן, למצוא אהבה. הוא מחפש נסיכה, היא מבקשת אביר על סוס לבן ובינתיים הזמן נוסע כי זה מה שזמן אמור לעשות. כדי להתגבר על הסיבוכים ולזרז תהליכים הוקמו ארגוני השידוכים.

הבעיה שלא קל להיות שדכן היום. כדי להבין מה הבחור באמת רוצה ומה העלמה מבקשת צריך להיות חצי פסיכולוג, לדעת לפרש נכון כוונות ומילים ובסוף לעשות את החיבור הנכון עד שנשמע: קליק. לא פשוט.

בארגון השידוכים ישפה הבינו את הנקודה הזאת ולכן הם פועלים לא מעט כדי להכשיר את המתנדבים במלאכת השידוך. כחלק מלימוד תורת השידוך מתכננים בארגון כנס ענק לשדכנים. בארגון מנסים לכוון גבוה ומלבד החלק הראשון שיהיה סגור למתנדבי ישפה בלבד, בשאר מושבי הכנס יוכלו להשתתף אלו המעוניינים להיכנס לתחום השידוכים ולהתמקצע.

לדברי טלי פרידמן, מישפה, "המטרה שלנו בחלק השני היא לחשוף את ישפה לאנשים שעוסקים בשידוכים. אבל גם אם הם לא יפעלו דרך ישפה הכנס יעניק להם כלים והעשרה לעזור בכלל לעם ישראל".

הדבר המעניין הוא שבחלק הראשון של הכנס, זה המיועד למתנדבי ישפה בלבד, השיעורים וההרצאות לא עוסקים בשידוכים וזיווגים, אלא באומנות ("גווניה של הדמות" - מיקי פישמן מטפל באומנות ויועץ חינוכי), סדנא בפסיכודרמה (עדה וינשטיין "מה מידת הנעליים שלך") וסדנא בכתיבה יוצרת ("גילוי האני העצמי ככלי לתקשורת - מרב גולד). מה הקשר? יעלי שקלאר מעמותת ישפה מסבירה:

"ראשית, רצינו לתת יום העשרה למתנדבים ולפרגן להם על העבודה שהם עושים. אבל בנוסף לזה, הסדנאות הללו עוסקות באמון ותקשורת. הקשר של המתנדבים עם המשודכים נעשה בדרך כלל או בטלפון או בראיון ולכן צריך לדעת איך לבנות אמון בשיחה טלפונית. זאת אומרת, ניסינו לתת באותם סדנאות - כלים כדי ליצור בקשר הראשוני את אותו אמון הדדי שיעזור בהמשך הדרך. צריך לבנות תקשורת ואמון בין שני הצדדים, אחרת, למה שבחור בן 25 יקשיב למישהי שנתנה לו הצעה בטלפון? ולכן יש חשיבות לקשר הראשוני, לאמון שנוצר ולתקשורת נכונה."

כך הסדנא בפסיכודרמה, אותה תעביר עדה ויינשטין שהיא מטפלת מוסמכת בפסיכודרמה, אמורה לדמות סימולציות איתן נפגשות מתנדבות ישפה, למשל - בחור סרבן-הצעות, ודרך כלים בפיסכודרמה יוכלו המתנדבות "לנטרל" את העקשנות של הרווק הסרבן.

בין מעבירי השיעורים והסדנאות בכנס: הרב מנחם בורשטיין; הרבנית ענבל מלמד, ריקי דמרי מרצה לזוגיות וחיי משפחה, אודרי ליימן מאמנת אישית לזוגיות, אודי מקסימוב מייסד הפורום לא כלה דרכנו, שירת מלאך. ובסוף הכנס: "מינטה ועד דוסידייט" - סקירה קולנועית מפי עינת קאפח על השינוי במקצוע השדכנות.