שאל את הרב

בנים נאמנים? - דבר תורה לפרשת ויחי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/01/17 00:17 טו בטבת התשעז

שאלה

מנהג ידוע ומפורסם בישראל לברך את הילדים בכל ליל שבת. נוסח הברכה שמברכים את הבנים מקורו בפרשתנו, [פרשת ויחי]:

"[וַיְבָרְכֵם בַּיּוֹם הַהוּא, לֵאמוֹר, בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר, יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה]" (בראשית, פרק מ"ח פסוק כ')

מפסוק זה נלמד כי ברכה זו אינה חד פעמית אלא נקבעה לדורות כפי שכותב [רש"י]: "הבא לברך את בניו יברך בברכתם ויאמר איש לבנו: "ישימך אלוהים כאפרים וכמנשה".

נשאלת השאלה מדוע דווקא נבחרו נכדי יעקב כ'[מודל להזדהות]' ולא בני יעקב - כיוסף ויהודה? או למעלה מזה, בשם אבות האומה כדרך שמתברכות הבנות בשם האמהות?

[הרב נריה] עונה בדרך זו: כל אדם מישראל המנסה לחנך את ילדיו, מצפה שילכו בדרכי אבות. אך כל דור ודור ובעיותיו ודרכו הישרה של דור מסוים אינה מבטיחה הצלחה לדור הבא. לכן [כל דור צריך ברכה מיוחדת].

השבטים, בני יעקב, כולם גדלו והתחנכו על ברכי אביהם ובהדרכתו, בחוג המשפחה המצומצם. אך בני יוסף הם הראשונים שגדלו בארץ זרה, על אדמת נכר.

יוסף דאג להנחיל את תורת בית אבא לילדיו גם בסביבה שכזו, לא הייתה קלה עבודת החינוך שהשקיע יום יום באפרים ומנשה. ובעצם הישג זה של יוסף נהיה בפי יעקב [לצוואה לדורות הבאים]:

"למה תאמרו בנים, שאי אפשר להצליח בחינוך וביעדיו? [כשרוצים אפשר]! יעמוד יוסף ויוכיח! הנה "אפרים ומנשה- כראובן ושמעון יהיו לי"

ובעצם מברכים כל שבת שנזכה להיות בנים נאמנים למורשת ישראל סבא בכל התנאים ובכל המצבים!

שבת שלום!

רינת וחברים מקשיבים

תשובה

כתבות נוספות