שאל את הרב

מה התכלית בעולם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/11/16 11:38 כד בחשון התשעז

שאלה

שלום חברים מקשיבים ותודה ענקית על האתר המדהים שלכם! שכל כך עוזר ומסייע.. אולי זו תשמע קצת שאלה מוזרה או מתריסה אבל חלילה לי מלעשות כן, זו ממש מש לא כוונתי, זו פשוט שאלה שיושבת לי כבר המון זמן על הלב.

אז ככה ... אני לא כל כך מבינה מהי המטרה של העולם הזה. לכאורה באנו לפאר את ה' ולהגדיל כבודו ולעבוד אותו בצורה הטובה ביותר. נוו מה? ואז? מה המטרה היותר גבוהה של העולם הזה? למה ה' צריך אותנו בכלל? זה מרגיש לי כמו משחק כזה( ח"ו)שה' יודע מה נבחר מראש, ואם את הולך בטוב מה טוב לך.. וגם לא תמיד. ואם אתה יורד מדרך הישר אז חוקי העולם יחזירו אותך למוטב.. כי ייסורים מקרבים וגורמים להעריך את הטוב.לא יודעת. קשה לי עם התפיסה הזאת. אשמח לעזרה או אולי זווית ראיה שונה, תודה.:)

תשובה

שלום לך יקירה! מה שלומך?
שאלת כאן שאלה נפלאה וחשובה. שאלת בסיס לאמונה היהודית. ומכיוון שכך - לא מבטיח שהמשוב יהיה קצר...

מהי המטרה שלנו בעולם הזה?
ובמילים אחרות: נולדנו, גדלנו, יש לנו שכל ועולם חברתי משלנו, מה הלאה? ייתכן שהמטרה של האדם בחיים היא "אכול ושתה, כי מחר נמות"? (ישעיהו, פרק כ"ב פסוק י"ג).

[הערה]: המטרות שלנו בנויות על פי שלבים.
[הערה שנייה]: מניח שאת עניין לימוד תורה, קיום מצוות, תפילה, גמילות חסדים ועוד את כבר מכירה אז אקפוץ ישר למים...

מגיעה האמונה ומלמדת שוואלה - יש "בעל לבירה" ש"מציץ" עלינו כל הזמן: "אדון עולם אשר מלך בטרם כל יציר נברא", וכשהוא בורא כל אדם הוא גם נותן לו משמעות ותפקיד.

איך רוכשים וגדלים באמונה? על ידי [שאילת שאלות]. במיוחד שאלות שיושבות על הלב. אז הפוך – שאלתך לא, אבל ממש לא מוזרה או מתריסה – אלא [משמעותית ביותר לגדילה באמונה, ללימוד תורה ולעבודת הקב"ה]!
מקווה שהקב"ה יהיה בעזרנו לענות עליה [ביחד] בצורה הטובה ביותר.


הבאת את אחת התשובות לשאלה ששאלנו – "באנו לפאר את ה´ ולהגדיל כבודו ולעבוד אותו בצורה הטובה ביותר", אבל אולי זאת תשובה לא מספקת. [בני אדם יכולים לפקשש] פה ושם, ויש כבר את המלאכים ואת שאר הבריאה שעושים את העבודות הללו בשבילו, אז למה הקב"ה צריך אותנו?


יש מקור בתפילה של כל יום שעוסק בשאלה זאת – "עלינו לשבח". ברשותך, נעבור עליו:

"עָלֵינוּ לְשַׁבֵּחַ לַאֲדוֹן הַכֹּל, לָתֵת גְּדֻלָּה לְיוֹצֵר בְּרֵאשִׁית, [שֶׁלֹּא עָשָׂנוּ כְּגוֹיֵי הָאֲרָצוֹת... שֶׁלֹּא שָׂם חֶלְקֵנוּ כָּהֶם]... שֶׁהֵם מִשְׁתַּחֲוִים לְהֶבֶל וָרִיק... [וַאֲנַחְנוּ כּוֹרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים וּמוֹדִים לִפְנֵי מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא], שֶׁהוּא נוֹטֶה שָׁמַיִם וְיֹסֵד אָרֶץ... [וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ] כִּי ה´ הוּא הָאֱלוקים".

קודם כל אנו מודים על כך שהקב"ה [מזכה אותנו להיות "בכיוון הנכון"] (שזה דבר שלא מובן מאליו), ומזכירים בסוף התפילה את המצווה – וידעת והשיבות אל לבבך = ללמוד אמונה, לקיים מצוות וכוליה´ עד שנושא אמונה בקב"ה "[ישב על הלב]" (כמובן שיש ירידות ועליות לפעמים, העיקר שמתאמצים באמת).

נראה שאת החלק זה כבר ציינת בשאלתך.


נמשיך הלאה: "עַל כֵּן נְקַוֶּה לְךָ ה´ אלוקינו, [לִרְאוֹת מְהֵרָה בְּתִפְאֶרֶת עֻזֶּךָ, לְהַעֲבִיר גִּלּוּלִים מִן הָאָרֶץ], וְהָאֱלִילִים כָּרוֹת יִכָּרֵתוּן [לְתַקֵּן עוֹלָם] בְּמַלְכוּת שַׁדַּי".

העוז של הקב"ה הינו [בית המקדש] שאנו מקווים = מתפללים לקב"ה שייבנה המקדש במהרה.

באמצעות בית המקדש נוכל ["לראות" בבירור = להבין לעומק] את "[תפארת]" העוז של הקב"ה אותה הוא מקרין לעולם דרכו. כך כל ה"גילולים" שלנו = [השעבוד] שלנו לדברים שאינם אמיתיים תימאס.

זה בעצם עוד חלק "[תיקון העולם]" - תיקון [מלשון "התקנה"] (כמו שמתקינים תוכנת מחשב) המכין את העולם לשלב הבא אחריו. שהוא:

"[וְכָל בְּנֵי בָשָׂר יִקְרְאוּ בִשְׁמֶךָ... יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל יוֹשְׁבֵי תֵבֵל] כִּי לְךָ תִכְרַע כָּל בֶּרֶךְ, תִּשָּׁבַע כָּל לָשׁוֹן... וִיקַבְּלוּ כֻלָּם אֶת עֹל מַלְכוּתֶךָ, וְתִמְלֹךְ עֲלֵיהֶם מְהֵרָה לְעוֹלָם וָעֶד. כִּי הַמַּלְכוּת שֶׁלְּךָ הִיא, וּלְעוֹלְמֵי עַד תִּמְלֹךְ בְּכָבוֹד".

החלק הזה מדבר על אחרית הימים. ברשותך, נסביר דרך נבואה המדברת באותו הנושא:

"וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, [נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית-ה´] בְּרֹאשׁ הֶהָרִים, וְנִשָּׂא, מִגְּבָעוֹת; [וְנָהֲרוּ אֵלָיו, כָּל-הַגּוֹיִם]. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר- ה´ אֶל-בֵּית אֱלֹוקי יַעֲקֹב, [וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו]: כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-יְהוָה מִירוּשָׁלִָם" (ישעיהו, פרק ב´ פסוקים ב´ – ג´).

באחרית הימים, כשיבנה המקדש ויפיץ את כבוד (=תפארת עוז ה´) [יימשכו מרצונם כל הגויים לעלות אליו] כמו שמי הנהר שנמשכים אל הים.

הם [יבקשו מעם ישראל להורות להם] את הדרכים כיצד לדבוק בקב"ה (וכל בני בשר...) - ועם ישראל יעשה זאת בשמחה מכיוון שגם זה הינו חלק מתיקון העולם. מה שאומר שהשלב הינו – העלאת [העולם] לקודש!

או בלשון הנביא: [כִּי מִצִּיּוֹן] ששם עיקר מלכות בית דוד, ושם מושב הסנהדרין ומקום הכהן הגדול, [תֵּצֵא תוֹרָה] לכל העולם, [וּדְבַר ה´] שזו הנבואה, תצא [מִירוּשָׁלִָם] כי בכל העיר מתאספים הנביאים ושואבים רוח הקודש, ומתנבאים.


שלב הסיום: "כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתֶךָ: ה´ יִמְלֹךְ לְעֹלָם וָעֶד. וְנֶאֱמַר: וְהָיָה ה´ לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה´ אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד".

הקב"ה רוצה ששכינתו תהיה נוכחת בעולם (על כל הארץ) ושנראה את זיו שכינתו בבירור (מלך).

עם ישראל יהיו ברמת כוהנים ונביאים = אלו [שיגשרו] בין הקב"ה לגויים והעמים ברמת מבקשי ה´ (ברמתנו כרגע). בצורה זאת נזכה גם להודות לו בצורה הטובה ביותר כשייטיב לנו (דוגמה טובה אפשר לראות במקרא ביכורים בפרשת כי תבוא).


[בנושא ייסורים]: יש כמה זוויות ראייה: [לפי הנצרות] אם עשית רע – מגיע עונש למטרה שתהיה נקי! ולכן כדאי ללכת לכומר שיש לו פרוטקציות אצל אלוהים ולהתוודות. לעומת זאת, לפי היהדות - אי אפשר לדעת מה מטרתם [המדויקת] של הייסורים (יכולות להיות כמה).

יש באמת דעה שייסורים באים כי אין הקב"ה יכול להעלים עיניו מדרכים לא נכונות. כיון שאנו בניו אהוביו הוא דואג לנו ורוצה בתקנתנו - גם אם הדרך לכך היא ענישה ([חוסך שבטו – שונא בנו]).

אבל זה לא מחייב שזאת כוונת הייסורים, למשל – אם אדם יצא לרחוב לא לבוש מספיק בחורף הקר סביר שיחלה. [הוא עשה זאת לעצמו]!
וישנה דעה שלישית שמכיוון [שתמיד צריך לעשות חשבון] איזה מעשים טובים ואיזה מעשים לא טובים עשינו היום – הייסורים גורמים לנו להתכוונן במה להתמקד.

יכול להיות שכל התשובות נכונות וישנן עוד אבל האם בכלל זה משנה מה [כוונת] הייסורים – או שמא משנה מה אנו עושים [בעקבותיהם]? (תשובה? זהירות? הוספת לימוד תורה? תיקון מידות? גמילות חסדים? ועוד...)


[סיכום, לימוד ועשייה]
על ידי שאילת שאלות, ובמיוחד על ידי שאלות שיושבות על הלב גדלים באמונה.

חשוב להודות על כך שהקב"ה מזכה אותנו להיות "בכיוון הנכון" ושנמשיך בכיוון עד שהמונה "תתיישב על הלב".

[מטרה ראשונה]: לימוד תורה, קיום מצוות וכדומה...
[שנייה]: תפילה לקב"ה לבניית בית המקדש. באמצעותו נוכל "לראות" בבירור = להבין לעומק את "תפארת העוז" של הקב"ה אותה הוא מקרין לעולם דרכו, וכך שכל השעבוד שלנו לדברים שאינם אמיתיים תימאס. וזה יהיה בעצם "תיקון העולם".
[שלישית]: העלאת העולם לקודש הגויים בעזרת לימוד הגויים את התורה מאיתנו.
[רביעית]: עלייה לרמת כוהנים ונביאים = אלו שיגשרו בין הקב"ה לגויים והעמים ברמת מבקשי ה´ (ברמתנו כרגע). בצורה זאת נזכה גם להודות לו בצורה הטובה ביותר.

לפי היהדות - אי אפשר לדעת מה מטרתם המדויקת של הייסורים (יכולות להיות כמה), מה שמשנה הוא מה אנו עושים בעקבות הייסורים.


אם את בכיוון של גדילה בנושא אמונה אני מציע לך ללכת בדרך של לימוד ועשייה.

[לימוד] - לפי בחירתך ובקצב שלך ספרים: עיין ערך יהדות (הרב חגי לונדין). כוזרי (עם איזה פירוש שנראה לך טוב). שו"תים ועוד...
[עשייה] – להביט על סביבתך הקרובה, לבחון כיצד אפשר להיטיב לעולם על פי רצון ה´ ולנסות לפעול למען המטרה.


מקווה שעניתי על שאלתך העמוקה. על כל דבר את מוזמנת להגיב לאתר שלני http://www.makshivim.org.il/ או למייל שלי dozkih@gmail.com


עלי והצליחי!

דורון, חברים מקשיבים











כתבות נוספות