שאל את הרב

מלאך ושטן

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 30/10/14 10:16 ו בחשון התשעה

שאלה

שלום הרב,

אני בת שירות בתיכון חילוני ואני נתקלת בשאלות שונות ששואלים אותי במהלך היום. שאלו אותי על הנושא של מלאך ושטן- מהו יחס היהדות לזה? האם אנו מאמינים שיש כזה דבר שטן? וכן, על העיניין של גן עדן וגיהנום- למה? מתי? ואיך אנחנו היהודים מתייחסים לזה?

תודה רבה רבה!

תזכה למצוות

תשובה

שלום וברכה

ראשית, יישר כוח על מה שאת עושה. את כמובן לא צריכה לדעת את התשובות לכל השאלות. גם אני לא. לפעמים אנחנו יודעים. לפעמים לא, ואז שואלים, ולעתים מקבלים תשובה ולעתים נותרים עם השאלות.

לגבי השטן: המונח "שטן" מופיע בתנ"ך. בעיקר בספר איוב, אך לא רק. אנחנו מאמינים כי לא מדובר במישהו שחור עם קרניים, זנב עם משולש בסוף, וקלשון שמבשל גופות בתוך סיר רותח בגיהנום. אנחנו כן מאמינים שהשטן בו מדובר הוא דימוי – לא יצור ממשי – למשהו פנימי, ובלשון חכמים: "הוא שטן, הוא מלאך המוות, הוא יצר הרע", לאמור: יש בתוכנו גם כוחות שטניים, שצריך להתמודד איתם, וצריך להיזהר מליפול ברשתם. השטן אפוא הוא צורה ספרותית בה אנו מתארים את התהליכים הנפשיים והנשמתיים הקיימים בתוכנו.
הדבר נכון גם לגבי גן וגיהנום. אנחנו לא חושבים שיש מקום כזה בשמיים – שם מבשלים גופות בגהינום ושם יושבים צדיקים בצורה גופנית ונהנים מזיו השכינה. אלא דימויים, האומרים כי אמונתנו העמוקה היא שלאחר מותו של גוף האדם - נשמתו שבה לאוצר הנשמות האלוקי שהוא מקום מופשט ולא איזשהו מקום מסוים בחלל הרחוק – ושם מתומצתים חייו של האדם, לטוב או לרע.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות