שאל את הרב

מחקרי כשרות מודרניים-כשרות היען.

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 20/10/03 05:09 כד בתשרי התשסד

שאלה

לר' המכון, שלום וברכה וברכת ישר כח!

שאלתי היא מתוך התענינות ותו לא, אין לי שום טענות ח"ו...

"ואת בת היענה ואת התחמס ואת השחף, ואת הנץ למינהו:"(ויקרא יא'-ט"ז).

הפס' המוכר מתייחס לעופות הטמאים האסורים למאכל.

בשר היען נחשב לבשר מאכל ערב לחך. בקיבוץ האון לחוף הכנרת, יש חוות גדולות לגידול יענים לבשר ונוצות. כמו כן, בצומת צמח ישנה מסעדה לממכר בשר יען. היען, ע"פ ועדת הכשרות נחשב כעוף טמא. עד כאן העובדות...

להלן מקור מאנציקלו' "החי והצומח של א"י" כרך 6 עמ' 35 בדבר היען:...טעות שגורה היא לקרוא ליען בשם בת יענה.מקור הדמיון הוא בדמיון השמות. שניהם נזכרים במקרא.אין ספק כי בת היענה היא אחד מדורסי הלילה..."(סוף ציטוט)

ומובאות שם הוכחות מעניינות לענין.

שאלתי אם כן היא כזו:1) מה היסוד המדעי/תורני לפסילת כשרות היען? 2)האם נערך מחקר מדעי תורני בנושא? 3)האם כעיקרון יש מגמה של חידושי הלכות- פרי מחקר מדעי בנושאי כשרות?

אני מקווה שאיני מלאה אתכם וסליחה אם כן, הנק' היא, שמספר גורמים אליהם פניתי לא בקיאים בענין ואני מקווה שכ"ת בעניינים.

תודה גדולה! ה' יברך אתכם ומי שהבדיל בין הטמא לטהור,יזכה אותנו להשיב את עבודת הקורבנות למקומה בב"א!! תודה סעדיה.

תשובה

שלום לך סעדיה

בדבר השאלה אודות היען, הנה שאלה זו של זהוי בע"ח קשה היא ביותר, אולם הכלל בענייני כשרות הוא שאין דבר שנאכל ללא מסורת, דהיינו סימנים בלבד אינם מועילים אא"כ יש מסורת שעוף זה נאכל במקום מסוים. (עיין שו"ע יו"ד סי' פב סעי' ג). ומכיוון שאין ליען כל מסורת כשרות הרי שא"א להתירו אפילו אם במחקר זאולוגי יהיו בו ארבעת סימני טהרה של העוף. על כן אין מקום למחקר זאולוגי בימינו לעניין מינים חדשים. אמנם יש מינים הדומים למינים מותרים שבהם יש מקום למחקרים שונים, ואמנם התירו סוגי עופות למרות שלא הייתה מסורת גמורה. אבל בדבר שאין לו דמיון א"א בימינו להתירו באכילה, אא"כ ישנה מסורת.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום גוש קטיף

אתר המכון: http://www.toraland.org.il

כתבות נוספות