חוק הלאום מעורר סערה: 6 חברי כנסת הורחקו מהדיון

הצעת החוק, שמבקשת לעגן את אופיה היהודי של ישראל, נתקלת בהתנגדות ח"כים מהאופוזיציה. ח"כ לבני: "חוק קבורה למגילת העצמאות". לעומתה אמר השרה שקד כי :יש לנו הזדמנות גדולה לעגן את הערכים היהודים והלאומיים לנצח". ראש הממשלה ביטל ברגע האחרון את השתתפותו בישיבה

חדשות כיפה משה ויסטוך 26/07/17 13:48 ג באב התשעז

חוק הלאום מעורר סערה: 6 חברי כנסת הורחקו מהדיון
הדיון על חוק הלאום, צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל ברגע האחרון את הגעתו לדיון בנושא חוק הלאום שנערך היום (רביעי) בכנסת. עם זאת היעדרותו לא מנעה מהישיבה להיות סוערת ולגרום למנהל הדיון ח"כ אמיר אוחנה להרחיק שישה חברי כנסת מהאופוזיציה.

הצעת החוק, שנידונה בוועדה המשותפת של ועדת הכנסת וועדת החוקה חוק ומשפט, מנסה בין היתר לעגן את אופיה היהודי של המדינה, את מעמד ההסמלים שלה, את ירושלים כעיר בירתה,את השפה העברית כשפה הרשמית ועוד. מי שיזם אותה הוא ח"כ אבי דיכטר ובהמשך הצטרפו אליו ח"כים נוספים.

במהלך הדיון טענו ח"כים מהאופוזיציה כי החוק גזעני ופוגע בעיקרון השוויון. ח"כ אוחנה מהליכוד אמר כי "מי שטוען שהחוק הוא גזענות, כמוהו כטוען שהציונות היא גזענות. זכויות האדם תשמרנה לכולם באופן מלא, אבל זכויות לאומיות יש לעם היהודי בישראל ולו בלבד".

בהמשך הוא הרחיק את חברי הכנסת מיכל רוזין ואילן גילאון (מרצ), מסעוד גנאים, אוסאמה סעדי ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ויואל חסון (המחנה הציוני), לאחר שהפריעו למהלך הדיון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו היה אמור לקחת חלק בישיבה, עקב "התייעצות בטחונית דחופה" נבצר ממנו להגיע. מי שכן נכחו בדיון היו שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר ועדת השרים לנושא חוק הלאום יריב לוין. 

לא הגיע לדיון. נתניהו

לא הגיע לדיון. נתניהוצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני, טענה כי "החוק הזה הוא חוק קבורה למגילת העצמאות, שהיא תעודת הזהות של מדינת ישראל. אם מגילת העצמאות מוגשת לממשלה הנוכחית אתם לא תחתמו עליה, כי אתם מסרבים להוסיף את המילה שוויון לחוק הזה".

לבני פנתה ליו"ר הוועדה ח"כ אוחנה ואמרה: "אתה שותף גאה בקהילה הגאה - החוק הזה יפגע גם בשוויון הקהילה. הדברים של הרב אליהו הבוקר, הם אלה שיקבעו אם החוק יעבור".

שרת המשפטים, איילת שקד, טענה כי החוק לא שונה מהמצב הקיים בהרבה מדינות בעולם, "ב-120 מדינות ההמנון מוגדר בחוקה. ב-136 מדינות הדגל מעוגן בחוקה. ב-170 מדינות השפה מעוגנת בחוקה. יש הרבה מדינות שעיגנו את הכנסייה שלהם בחוקה. החוק הזה היסטורי והוועדה הזו היסטורית. הערכים הדמוקרטיים מעוגנים בחוק הזה, ויש לנו הזדמנות גדולה לעגן את הערכים היהודים והלאומיים לנצח. הערכים היהודיים והדמוקרטיים לא עולים אחד על השני. הם צריכים ויכולים להיות מקבילים".

שקד אף הוסיפה כי יש צורך לרתום לתמיכה בחוק גם את המתנגדים לו, "צריך להידבר עם האופוזיציה ויחד לעשות כאן היסטוריה". השר לוין הצטרף לתמיכתה ואמר כי "זו הצעת חוק שכל מפלגה ציונית צריכה לתמוך בה. היא מבטאת את היסודות העמקים ביותר של הציונות ואת היסודות שעל בסיסם נבנתה מדינת ישראל. יש כאן מבחן אישי גדול מאוד לכל חבר כנסת".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג טען כי יוזמי החוק "משחקים באש. אתם מביאים חוק שבוחן את מידת הנאמנות למדינה. מה תגידו לשכיב שנאן, שאיבד את בנו בפיגוע? שיש לו נקודה שחורה על המצח? 70 שנה המדינה קיימת ואתם טוענים שאין לה זהות? זו מדינה עם רוב יהודי ומיעוט ערבי ועם שוויון זכויות. אין שום צורך בחוק הזה, ערביי ישראל הם חלק בבניין המדינה בכל תחום ותחום".

ח"כ דיכטר ציין כי "לא יכול להיות שמספר החוקים של המדינה ייעדר חוק שיגדיר את זהותנו בצורה הבסיסית ביותר. תחת המטרייה הזאת של היעדר דיון ציבורי מנסים למרוח את החוק. מציע למקד דיונים עניינים ולקדמו במהירות".