בג"ץ קבע: אשה תוכל להתמנות למנכ"לית בתי הדין הרבניים

בית המשפט העליון פסק כי בהתחשב שהתפקיד הוא ניהולי בעיקרו, אין מניעה שאשה תשמש כמנכ"לית בתי הדין הרבניים. השופט רובינשטיין: "'בשעה (טובה) שבה נשים תופסות מקום של כבוד במגוון תפקידי השירות הציבורי, אין זה מתקבל על הדעת כי לא יינתן ביטוי הולם לייצוגן בהנהלת בתי הדין הרבניים''

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/08/17 11:47 כד באב התשעז

בג"ץ קבע: אשה תוכל להתמנות למנכ"לית בתי הדין הרבניים
בתי הדין הרבניים, צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

לאחר שמונתה סמנכ"לית לבתי הדין הרבניים בית המשפט העליון הרים את תקרת הזכוכית שוב וקבע: יש להתאים את הקריטריונים כדי שגם אשה תוכל להתמנות לתפקיד. 

בהחלטה שכתב השופט אלייקים רובינשטיין שפרש לא מכבר מתפקידו ופסק בעניין כחלק מעתירות להן היה שותף לפני שפרש, כתב: "בפתיחת שעריו של בית הדין בפני נשים שתשמשנה בתפקידים ניהוליים, יש ערך רב, כאמור, לא רק לציבור הנשים בכללותו כי אם גם לחיזוק מעמדו של בית הדין, שאמון הציבור בו הוא תנאי חיוני לתפקודו".

השופט רובינשטיין הדגיש כי מינוי הסמנכ"לית הוכיח שהדבר אפשרי: "ויושם אל לב", כתב, "אף שיש לציין לשבח את מינויה של הגב' גולדשטיין לסמנכ"לית בתי הדין, הנה האפשרות להימצאותה של אשה בראש הפירמידה הניהולית, כמנהלת בתי הדין, במערכת שבה שדרת הניהול המרכזית מורכבת ברובה הגדול מגברים, חשובה מצד עצמה, ומגשימה את ערך השויון במובנו המהותי. כמובן אין באלה כדי להביע דעה על מועמדויות כאלה ואחרות לתפקיד".

כזכור, לפני כשנה הוגשה לבג"ץ עתירה בדרישה שיורה לבתי הדין הרבניים למנות אישה לתפקיד מנכ"לית הארגון. לבסוף פסקו השופטים כי בשלב ראשון תמונה סמנכ"לית ובהמשך יעלה עניין תפקיד המנכ"ל לדיון מחודש. לפני כחודש כאמור הודיעה הנהלת בתי הדין הרבניים על מינויה של גולדשטיין, לאחר הליך איתור שנערך בתוך משרדי הממשלה.  וכעת נתן בית המשפט העליון את החלטתו לגבי מינוי מנכ"לית.

יצליח במשימתו? השופט בדימוס רובינשטיין

צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

ח"כ עליזה לביא בירכה על ההחלטה והגיבה: "החלטה היסטורית, פרי מאבק ארוך שנים שתחזק קודם כל את מעמדם של בתי הדין כמוסד שנותן מענה לכל הציבור היהודי במדינת ישראל.  בשעריו של בתי הדין באים נשים וגברים, דתיים וחילונים, והגברת הגיוון בתפקידי הנהלה מרכזיים תיצור מערכת קשובה ושוויונית יותר שתשרת את הציבור כולו. 

ניסינו בחקיקה, ניסינו בדיאלוג, ואיבדנו שנים יקרות של ייצוג חסר וחוסר שוויון מהותי במערכת שרובה ככולה מנוהלת בידי גברים, ולמען גברים. טוב היה אילו הנושא היה מוסדר בהבנות בין הצדדים ולא היינו נדרשים להתערבות בית המשפט, אולם משנתנה ההחלטה, אני מברכת עליה וקוראת לשר להסדיר את הנושא בתקנות ברורות".

פרופ' אביעד הכהן הגיב להחלטה בספקנות לגבי יישומה בפועל ואמר: "מדובר בלבנה חשובה נוספת שהונחה לשם בניין השוויון המגדרי במערכת הממסד הדתי בישראל. כך, מקל וחומר, כאשר מדובר בתפקיד ניהולי-מנהלי בעיקרו, ולא בהכרעות הלכתיות. עם זאת, המבחן האמתי יהיה בחיי המעשה ובמקרה זה חוששני שהדרך למינויה בפועל של אישה כמנכלית בתי הדין הרבניים עוד ארוכה וקשה".

מייסדת ומנכ"לית משפחה חדשה, עו"ד אירית רוזנבלום, אמרה כי "זוהי אחת ההחלטות המשמעותיות שניתנו בתחום השוויון בישראל. החלטה המעקרת מהשורש אפליה פסולה במערכת משפטית של מדינה דמוקרטית. עם זאת, עצם קיומה של סמכות הלכתית במעמד כה מכריע בחיי המשפחה בישראל אשר  סמכותה הלגיטימי להפלות היא עוולה בלתי נסבלת.  זו ההזדמנות לשוב ולומר שמדינת ישראל חייבת לכל אזרחיה פתרון אזרחי לכל מי שאינו רוצה או אינו יכול להסתייע בשירותי הרבנות. כמובן שדין דומה צריך לחול על בתי הדין של העדות האחרות בישראל".