אין עשן בלי וויסקי

מה זה וויסקי מעושן? מה ההבדל בין מעושן וכבולי? ולמה נתאי מורגנשטרן אוהב את הוויסקי מהמזקקה הנידחת באי מרוחק בסקוטלנד?

חדשות כיפה נתאי מורגנשטרן 10/07/17 15:33 טז בתמוז התשעז

אין עשן בלי וויסקי
וויסקי, צילום: shutterstock

טוב, אז דברנו על סינגל מאלט ודיברנו על בלנד, ועכשיו זה הזמן לדבר על עישון. וויסקי מעושן. חשוב לציין כבר עכשיו שגם סינגל מאלט וגם בלנד יכולים להיות מעושנים. מאיפה מגיע העשן? פשוט. משלב יבוש השעורה שעוד מעט ארחיב עליו.  אבל פה צריך לשים לב לנקודת מפתח בעולם העישון. יש שני ביטויים דומים אבל שונים. יש סמוקי (Smoky ) מעושן, ויש כבולי (Peaty) . ההבדל ביניהם הוא פשוט. בסוף שלב ההלתתה, כאשר הגרגירים מושרים במים  והם כבר הוציאו שורשים קטנים, ויש מספיק אנזימים בשביל העמילן והסוכרים (מה שיביא לנו את האלכוהול בהמשך), צריך להפסיק את ההנבטה, כלומר ליבש את הגרעינים. איך עושים את זה? יש כמה דרכים, למשל להכניס הרבה אוויר חם לחדר או להכניס את הגרגרים למקום כמו כבשן מחורר שמתחתיו יש מדורה. אם מקור האש הוא רק גחלים נקבל בסוף התהליך וויסקי מעושן. אבל, אם נוסיף לחומר הבערה כבול נקבל וויסקי כבולי. כמובן שיש עוד הרבה מה לחפור בעניין אבל זה לא הזמן ולא המקום.

בדרך כלל כשאומרים כבול, מתכוונים לוויסקי המיוצר באי איילה (Islay) בסקוטלנד, אבל יש מקומות נוספים שמייצרים וויסקי כבולי. אחת המזקקות האהובות עלי היא טליסקר Talisker. מזקקה דיי נידחת שנמצאת על האי סקאי (Skye). למזקקה שהוקמה בשנת 1830 יש עבר עשיר הכולל בין היתר עבר פלילי של ג'ון אנדרסון, אחד מבעלי המזקקה שמכר וויסקי שבכלל לא היה לו ועל כך נשלח לכלא. הרבה שנים של זיקוק משולש ופיצוץ  שהחריב את המזקקה  ב22 לנובמבר 1960 כשאחד העובדים שכח לסגור את השסתום של דוד הזיקוק השני לפני הדלקת האש מתחת לדוד. האלכוהול המזוקק דלף וניצת ובית הדוודים כולו נשרף עד היסוד. למזלנו, חברת DCL  שטליסקר היית בבעלותה בזמן הפיצוץ, החליטה לבנות את המזקקה מחדש עם העתקים מדויקים של דודי הזיקוק. נקודה מעניינת נוספת היא שלטליסקר יש אחוז אלכוהול מיוחד משלה לכל הבקבוקים שלה: 45.8% אלכוהול. (למעט בקבוקים שיוצאים לשוק בחוזק חבית).

אז למה אני אוהב את המזקקה הזו? פשוט. גם וויסקי כבולי, גם קצת מליחות, הרבה תבלינים ואחוז אלכוהול גבוה יחסית הם שגורמים לי לאהוב את הביטויים שלהם.

בקבוק הליבה של טליסקר הוא טליסקר 10 Talisker

טליסקר 10

טליסקר 10 צילום: יח"צ

אזור ייצור: האי סקאי סקוטלנד

חוזק אלכוהול: 45.8%

ריח: עשן כבולי, מלח, קצת תבלינים, לאחר כמה דקות בכוס עולה ריח של ווניל עדין

טעם: הרבה כבול, מליחות מאוזנת, טיפה מתיקות של דבש

סיומת: ארוכה. הרבה פלפל שחור גרוס עם נגיעה של מתיקות שנשארת הרבה זמן

סיכום: ביטוי חובה לכל אוהב וויסקי. גם מי שלא מתחבר עם וויסקי כבולי לדעתי יהנה מהבקבוק הזה. ומי שרוצה להתחיל להיכנס לעולם הוויסקי המעושן והכבולי,  שינסה לעבור דרך הבקבוק הזה ולא יתאכזב.

יבוא לארץ:IBBLS 

מחיר: 220-280 ₪