שאל את הרב

שבת דחויה אצל פקו"נ

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/07/23 07:17 יז בתמוז התשפג

שאלה

שלום וברכה,

ראיתי באגרות משה או"ח ד' סימן ע"ט, בהנחיות שנתן שם לרופא יר"ש, שהרמב"ם מחד פסק ששבת דחויה אצל פקו"נ ולא הותרה, ומאידך פסק שעושים הכל ע"י ישראל וללא שינוי וכדרך שעושין בחול..

וביאר הרב פינשטיין, שכשבא לידך מקרה של פקו"נ, אז עושים הכל כרגיל כמו בחול, אולם קודם שבא לידך הוי בגדר דחויה ועדיף להשתמט מזה אם יש רופאים אחרים שיתנו מענה..

א"כ עולה לדינא, שאחות או רופא שבאו לשאול, נייעץ להם שיעבדו במרפאה קהילתית שסגורה בשבת ולא בבית החולים שם יש תורנויות בשבת?!

וכן אי"צ לומר שאסור להם לבקש לעבוד בשבת בכדי לשחרר משמרות באמצע השבוע או בכדי להשתכר יותר?

ומה יקרה כשכולם יהיו יהודים, האם גם אז נשאף לזה שכל מטפל ידאג להשתמט בשבת ויטיל על אחרים את העבודה?!

אשתי אחות ירא"ש, והנוהג הוא שדוקא נשות האברכים מבקשות לעבוד בשבת בכדי חסייע בפרנסת הבית יותר.

אשמח לשמוע מה דעת הרב בזה.

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה.

על שיטת רמב"ם, ופסיקתו מחד גיסא שהיא "דחויה" ומאידך גיסא נראה מפרטי ההלכות שהיא "הותרה" נכתבו מאמרים רבים והצעות שונות.

אחת ההתייחסויות היא אכן זו שכתבת – יש להבחין בין מצב לפני שנמצאים בתוכו, ואז היא דחויה ומעדיפים שלא להיכנס אם אפשר, ובין מצב שאדם כבר נמצא במצב בו הוא עוסק בפיקוח נפש, ואז יש לעשות כל דבר.

ברם, כאשר אנו דנים בשאלה זו במציאות של מדינת ישראל בכללה – אנו חייבים לעסוק בשאלה זו לא רק בהיבט האישי, כי אם גם בהלכות מדינה, כפי שכתבתי פעמים רבות, כגון בקיצור כאן: https://www.makorrishon.co.il/judaism/367431/. ועל כן, החישוב האם לעבוד בבית חולים המטפל באנשים גם בשבת, ולמעשה כל בתי החולים בישראל, הוא אחר לחלוטין. הדיון ההלכתי מתחיל מהחובה בו תהיה עבודה בבית החולים גם בשבת, ומשם נגזרת העובדה שכל מקצועות הרפואה חייבים להיות שם כמידת הצורך, ומשם נגזר כי גם האדם הפרטי עובד שם.

כל טוב

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368