שאל את הרב

חשש לקט, עושק, גזל, ובל תשחית - ברשתות השיווק

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 08/06/23 06:42 יט בסיון התשפג

שאלה

כבוד הרב שלום,

האם מותר לקנות מרשתות מזון שבהם נוטלים משכרם של העובדים כאשר יש חוסרים בקופות? לפני שבוע התגלה כי בסופר של רמי לוי נוטלים משכרם של הקופאיות כאשר חסר כסף בקופות, באופן אוטומטי, בלי שנותנים להן אפשרות לבדוק במצלמות אם אכן גנבו את הכסף או לא.

האם לא מדובר, בעקיפין, בחיוב על לקט? הרי כסף שאובד בקופות יכול להיות מכל מיני סיבות (העדר תשומת לב של קופאית, ספירה לא נכונה, גניבה של עובד אחר), ולכן, כל עוד לא הוכח גניבה, הוא דומה ללקט, שנשמט במהלך העבודה.

שאלה שניה -

האם מותר לקנות מסופרמרקט אשר משליך לפח כל יום מזון רב (גם מזון טרי וגם מזון יבש) ומונע מהעובדים שלו ומהעניים לקחת את המזון ומעדיף להשחית אותו במכולות מסיבות שונות. מלבד האיסור ב״בל תשחית״, האם מותר לקנות במקומות כאלה על פי דין?

בברכה,

משפחת כהן

ירושלים

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח גדול על השאלה החשובה והמרכזית הזו.

א. כדי לענות על שאלה חיונית זו צריך הרב להכיר את המציאות – עד כמה היא שכיחה, עד כמה בעלי רשתות המזון ייפגעו אם לא תהיה התחשבנות עם הקופאיות, עד כמה הקופאיות תפגענה, מה האפשרויות השונות וכדו'. על כן אני נזהר מאוד בדבריי.

ב. הדבר נכון גם לגבי מדיניות ההשלכה והמניעה לקחת את האוכל המושחת. איני יכול לומר דבר מה משמעותי על כך בלי לשמוע את ה"צד השני", ואת הסיבות לנוהג שנראה כל כך מעוות.

ג. לאדם מבחוץ, כמוני, נראה כי נוהגם של בעלי הרשתות הוא שערורייה עצומה, וגובלת בעושק, בגניבה ובגזל של אלה שנמצאים בתחתית שרשרת ההתפרנסות. הדבר נובע בעיקר מההערכה שאכן, כפי שכתבתם, החוסרים האלה הם "העדר תשומת לב של קופאית, ספירה לא נכונה, גניבה של עובד אחר)" ויסוד ההלכה הוא ש"כל עוד לא הוכח גניבה" מדובר בעוול שנעשה כלפיהן.

ד. אין צורך ללכת למחוזות ה"לקט" וההשראה ממצווה זו. לקט עוסק בחסד. כאן אנו עוסקים בחוסר צדק, שהוא כמובן הרבה יותר חמור (אם הוא אכן מתרחש, כאמור).

ה. האם בשל כך לא לקנות במקומות אלה ? אסור לנו להיות שותפים לעוול. ברם, ההחלטה לא לקנות במקום מסוים בשל כך צריכה להיבדק גם לאור השאלה האם במקומות אחרים נוהגים אחרת, ובעיקר – האם בסופו של דבר ייפגעו דווקא העובדים החלשים מכך שלא קונים במקומות האלה. נראה לי כי יותר נכון להיות שותף במאבק ציבורי, כפי שהוא נעשה עכשיו, לביעור התופעות המגונות (אם הן כאלה, כאמור), ועל ידי כך להביא לתיקון יותר משמעותי.

ו. והיה אם זה לא אפשרי, ואם במקומות אחרים נוהגים בהגינות גדולה יותר, נראה כי נכון מאוד שלא להיות שותף בעשיית עוול כלפי הקופאיות, ולא לקנות במקומות אלה עד שיתקנו את דרכם.

כל טוב ויישר כוח גדול מאוד

כתבות נוספות