שאל את הרב

שאלות על ארכיאולוגים ותורה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/05/23 13:11 טז באייר התשפג

שאלה

שלום הרב ,

בחצי השנה האחרונה אני נוגע בתחום הארכיאולוגיה של ארץ ישראל ועם ישראל.

אני לא בקיא בתחום אך יצא לי לעבור במבט עקיף על העניין ומשתדל לשמוע מביני תחום ולהיות מעודכן בממצאים ובמשמעויות שלהם.

כשאני נכנס לאתרים מוכרים ושומע פרופסורים או דוקטורים יחסית מוכרים, רובם לא דתי, אני יודע שיש הרבה שכן אבל מוזר לי שהארכיאולוגים שעוד מסכימים עם ההיסטוריה היהודית לדורותיה לדוגמא יציאת מצרים, מתן תורה ורוב ההיסטוריה של ישראל בארץ. עדיין לא משתכנעים מאמיתות התורה, בסופו של דבר יש מגבלות לארכיאולוגים בגלל שהם מתעסקים בגילוי ובניסיון שלפעמים ספרותי לדעת את ההיסטוריה ואלה אנשים אשר הקדישו את חייהם בשביל לדעת את מה שהיה, אנשים שיודעים הרבה יותר ממה שאני יודע, רובם לא מאמין ואני שואל את עצמי אם כך מה אני מפספס? איך אני צריך להתייחס לזה?

כי זה מקצוע שונה ממקצועות אחרים בגלל שההיסטוריה שמובנת לרוב בארכיאולוגיה היום היא חלק חשוב ולפעמים אף מהותי ביהדות ואם הם רואים שיש כל כך הרבה חורים או השפעות חיצוניות על היהדות שזה לא רע אבל הם מולידים תגובות של מצוות או איסורים לרוב שנמשכים עד ימינו והופכים לחלק מהזהות היהדות ולא מתבטלים כאשר בטלה הסיבה וזה הופך את חלקה של היהדות היום ללא רלוונטי, אומר את זה קצת בחריפות שאני כנראה טועה בגישה שלי אבל אני מרגיש שהיהדות מתה כבר הרבה זמן וכל הניסיונות האלה הם נסיונות של גסיסה לנסות לשרוד במציאות שלא התכוננו אליה, חורבן המקדש. וקשה לי להתחבר אל היהדות המצוותית משום כך, מרגיש שאני עושה כבר דברים לא רלוונטים.

אני יודע שנגעתי בכמה נושאים אך אשמח אם תנסה להבין את החיבור שנוצרה אל נקודת המבט שלי היום.

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

כתבת בסיום דבריך כי ערבבת נושאים שונים. אני לא בטוח שהבנתי את כל קו המחשבה.

אענה בראשי פרקים לנושאים שהעלית, ואם תרצה להאריך – אנא שוב:

א. הבה נשאל את עצמנו מה יכולה להיחשב הוכחה לכך שתורה מן השמיים. לענ"ד, אם נחפש סוג של הוכחה כזה – לא נמצא, שכן תמיד יכולים להיות הסברים שונים. העובדה שההיסטוריה מתאימה לארכיאולוגיה – גם אם זה היה מושלם – עדיין אינה מוכיחה שתורה מן השמיים, ובמקסימום היא מוכיחה שהיה כותב שידע על מה הוא כותב. לכן, נראה לי שלעולם לא תימצא הוכחה כזו, וכתבתי על כך פעמים רבות.

ב. היהדות לא התקיימה בחלל ריק. היא הייתה ועדיין חלק מהעולם, ובאה איתו במגע. לא זו בלבד, אלא שהתורה עצמה לעתים מפנה למקורות חיצוניים כגון "ככל הגויים אשר סביבותיי", או "כמשפט הבנות ייעשה לה" וכדו'. לפיכך, התופעה עצמה אינה מערערת שום דבר. מכאן ועד החשש שלך שמא הכל "בלוף" – המרחק עצום, שכן גרעין התורה שריר וקיים.

ג. המיוחד בתורת הנצח שלנו היא שחכמי התורה שבעל פה מנסחים לאורך הדורות איך ניתן לקיימה גם כשהמציאות אינה מלאה. רבן יוחנן בן זכאי אכן לימד את עם ישראל לקיים את היהדות ללא מקדש, וזה מה שנותר עד היום. אין אנו יודעים לאן אנו הולכים בעתיד.

כל טוב

כתבות נוספות