שאל את הרב

האם לעבור ישיבה באמצע כיתה י'? ובכלל, איך מקבלים החלטות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/02/23 21:28 ז באדר התשפג

שאלה

אהלן,

אני לומד בישיבה ששמה דגש בעיקר על תורה ועל הלימודים. אני הגעתי לישיבה בגלל שיש לה שם גדול וכי הרבה המליצו לי עליה, ועכשיו אני באמצע כיתה י' ואני מתלבט אם לעבור לישיבה חקלאית יש לי כמה סיבות:

1. אני לא טוב בלימודים ובישיבה שאני לומד כרגע יש 10 שעות לימודים ביום ואיפה שאני רוצה לעבור יש 4/3 שעות ביום והם יוצאים עם בגרות מלאה.

2. סדר היום בשני סוגי הישיבות שונות בהחלט בחקלאית קמים מוקדם ויוצאים לעבוד עד 12 לעומת זאת בישיבה הרגילה לומדים גמרא כל הבוקר שזה קשה מאד ופחות בשבילי.

3. אני רוצה את ההרגשה הזו של כל יום שעשיתי משהו שניצלתי את היום לטובה לא רק ללימודים.

למרות כל הסיבות אני מכניס גם את החברים בשכלול שזה הדבר הקשה כי הכרתי כאן חברים לכל החיים ויהיה מוזר לעזוב אותם פתאום לעומת זאת קל לי להכיר חברים חדשים אז...

אני אשמח אם תוכלו לעזור לי למצוא תשובה או למי לפנות בנושא?

תודה רבה!

תשובה

שואל יקר שלום.

זו באמת התלבטות חשובה.

אתה מתאר ממש יפה את צדדי השיקול לכאן ולכאן, ונשאר באמת רק להחליט.

רק.

להחליט.

זה כל כך לא פשוט להחליט לפעמים. באמת.

כי באמת, לכל צד יש שיקולים לטובתו. וזה אומר שלכל צד יש גם מחירים.

אבל יש דרך לקבל החלטות ואפילו להיות שלמים איתן. למעשה, יש כמה דרכים… שמתאימות לסוגי אנשים שונים. לפני שנציג אותן, חשוב להסיר את הדברים שמפריעים להחלטה.

אותנטיות

זה האתגר. בסוף, כל החלטה בחיים, ובטח ובטח שהחלטות מהותיות בחיים, היא בחירה של שביל שבו נלך. דרך שתוביל אותנו צעד ועוד צעד בסיפור של החיים שלנו. שלנו. לא של אף אחד אחר. ואם רוצים למצוא את השביל שלנו צריך לעזוב קודם את השבילים האחרים.

ציפיות - לא ללכת בשביל מסויים רק כי כולם מצפים מאיתנו ללכת בו. החלטה כזו מקשיבה ללחץ החברתי או המשפחתי במקום לעצמנו. נסה לדמיין שאף אדם לעולם לא ידע מה בחרת בסוף. מה היית בוחר?

עצלנות - לא ללכת בשביל מסויים רק כי הוא נראה הכי קל ונוח. החלטה כזו מקשיבה לחלק העצלן שבנו, ולא לחלק שבאמת רוצה להגיע. נסה לדמיין שכל הדרכים קשות באותה מידה, מה היית בוחר?

פחד - לא לפחד. בטח לא פחדים מהלא נודע או מהיציאה מהאיזור המוכר והנוח. האוצרות שאנחנו מחפשים נמצאים בדרך כלל בשבילים שבהם אנחנו הכי פוחדים ללכת. נסה לדמיין שלא היית צריך לשלם מחירים חיצוניים להחלטה, מה היית בוחר אז?

סטיגמות עצמיות - לעיתים מאוד קרובות אנחנו מחליטים שמשהו "לא בשבילנו", ו"אנחנו לא טובים בו" אבל בלי ביסוס אמיתי. לא חשבנו על זה, לא בדקנו את זה מספיק פעמים. פשוט התקבענו על זה ממשהו שקרה. יותר מידי פעמים זו טעות ב180 מעלות. חשוב לבדוק באמת שמשהו לא מתאים לנו בעומק. לשקול באמת את כל השבילים ואיזה שביל הכי מתאים.

אז בוא נראה כמה שיטות שונות להחליט. בחר לך אחת שהלב שלך מתחבר אליה, ונסה לרוץ איתה.

לתת לחישובים לבחור. (אם בשיעורי מתמטיקה אתה מקבל סחרחורת, זה הזמן לקפוץ לאופציה הבאה…) בונים טבלה. ממש טבלה. בצד ימין רושמים את כל האפשרויות שיש לך (במקרה שלך - הישיבה התורנית או הישיבה החקלאית). למעלה רושמים את כל השיקולים שיש לך: כמות שעות הלימוד, החברים, המרחק, הרמה הלימודית וכל שיקול אחר שאתה חושב שיכול להשפיע על שיקול הדעת שלך.

בשביל לעזור להבין, צירפתי בקישור הבא טבלה שמדגימה, כדאי לך לפתוח אותה במקביל.

https://drive.google.com/file/d/17gT35npIYv9AU9yMgctY4CcMjbhn7N-E/view?usp=sharing

עכשיו, בהתעלמות מוחלטת מהאפשרויות שיש לך, אתה נותן "משקל" לכל אחד מהשיקולים. הכוונה שאתה לוקח רגע 100%, ומחלק את זה בין כל השיקולים, ככה שהסך הכל יגיע ל100%. לדוגמה - החברים חשובים לי 20% מההחלטה. שעות הלימוד 50%. הרמה הלימודית חשובה לי 20%. וככה אתה ממשיך עד שלכל שיקול יש ציון וסך הכל כל הציונים מגיעים ל100%. תרשום את האחוזים מעל כל שיקול בטבלה.

בשלב הבא, נותנים לכל אחת מהישיבות ציון בכל אחד מהשיקולים. לפי כמה אתה מרוצה מהישיבה הזו בתחום הזה. אתה יכול לתת בכל תחום איזה ציון שאתה רוצה מ1 עד 100. דוגמה: בישיבה החקלאית - שעות לימוד = 90. רמה לימודית = 50. המרחק = 10. זה אומר שאתה מאוד שמח מכמות שעות הלימוד, בינוני עם הרמה הלימודית ובכלל לא אוהב את המרחק מהבית. (כמובן יכול להיות הפוך לגמרי). תרשום אותם בקטן בפינה של כל ריבוע בטבלה.

עכשיו, צריך להכפיל. כל מספר קטן (כלומר ציון שנתת), תכפיל באחוז שמעליו. כלומר - אם שעות הלימוד חשובות לך 50% ונתת להם בישיבה החקלאית 90, אז בריבוע הנכון אתה רושם 45. (כן, זה ממוצע משוקלל אם אתה זוכר מהשיעורים).

עכשיו נשאר לסכום את התוצאות. המקסימום שבעצם ניתן להגיע אליו זה 100. וזה אם ענית 100 על הכל כמובן. מה שקיבלת זה הציון של האפשרות הזו, לפי השיקולים שלך.לפי המשקל של השיקולים שלך. כלומר מה שחשוב לך יותר יקבל יותר משקל בציון הסופי. כשיש לך ציון לכל אופציה, קל יותר להחליט.

אם כשאתה מסתכל על הציונים מרגיש לך בבטן שזה לא הגיוני משום מה, יכול להיות שאתה צודק. זה בדרך כלל אומר ששכחת להוסיף שיקול חשוב כלשהו. תוסיף ותעשה שוב פעם…

גישה אחרת היא במקום לשאול את עצמי מה אני רוצה לעשות, לשאול את עצמי מי אני רוצה להיות. הרי בסוף במידה רבה הבחירות שלנו מעצבות את מי שאנחנו. אז… מי אתה רוצה להיות בעקבות הבחירה שלך, בעוד 3,4 שנים? איזה מין אדם? ואחרי שהחלטת, אז תשאל את עצמך איזה בחירה אתה צריך לעשות היום כדי להיות האדם הזה.

דרך דומה לגשת לבחירה היא לשאול את 'עצמך בעוד 5 שנים'. כלומר, אם תביא במכונת זמן את עצמך, בעוד 5 שנים, ותשאל אותו לעצתו, מה הוא היה רוצה שתבחר? השיטה הזו מאפשרת לנו לנתק את הרגשות הזמניים שלנו ולבחור על פי עקרונות יותר ארוכי טווח.

הגישה הבאה - לתת ללב להחליט. דמיין את עצמך בכל אחת מהאופציות. מי מהן מרגישה נכונה יותר? (לא כיפית, לא מוערכת, נכונה).

והגישה האחרונה - לבחור את האופציה המפחידה יותר. הרי בסוף חלק גדול מהאתגרים שלנו בחיים מוכתבים על ידי פחד. ואנחנו חייבים להצליח להתנגד לפחד הזה. ובדרך כלל, אם נודה על האמת, יציאה מאזור הנוחות הבטוח שלנו תעשה לנו רק טוב. אז תחשוב איזו אופציה מרגישה לך יותר מפחידה, ותסתער עליה (כמובן, אחרי שהשכל ווידא שזו אופציה שפויה. ככה בוחרים בין אופציות טובות שבאמת מתלבטים עליהן. לחיות כמאלף כרישים בודד על קייאק בלב האוקיינוס ההודי - בחירה מפחידה אבל לא טובה).

וכמובן, בכל האופציות כדאי מאוד להתייעץ עם אנשים שמכירים אותך ורוצים בטובתך. זווית ראייה חיצונית חשובה מאוד. אבל בסוף - אתה מחליט ולא הם. מוזמן גם להתייעץ איתנו במוקד בכוכבית 8298. אפשר גם כאן באתר בשאלה חדשה, או בווטסאפ: 052-468-3927

בהצלחה!

נתנאל

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות