שאל את הרב

למה צניעות בלבוש ובדיבור זה דבר חשוב כל כך?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/02/23 19:36 ד באדר התשפג

שאלה

למה צניעות זה דבר חשוב כל כך? (צניעות בלבוש, וגם בדיבור...)

אשמח שתשלחו לי את התשובה גם במייל. תודה מראש!

תשובה

שלום שירה.

צניעות היא מידה חשובה, לצד מידות וערכים חשובים אחרים. ולכן חשוב ללמוד אותה ולמצוא גם את החיבור המיוחד האישי שלנו למידה הזאת. כל אחת יכולה להתחבר באופן קצת אחר. ככל שתלמדי את הזוויות השונות של הצניעות, יהיה לך קל יותר למצוא להזדהות ולמצוא את האמירה האישית שלך.

יש המון ספרים ושיעורים על הנושא, וקשה לתמצת את כולם בתשובה אחת. אבל אנסה לתת כאן רעיון אחד שאני מזדהה איתו לגבי הצניעות. כזה שלא אומר רק "כי כך ה' ציווה" (שזה גם דבר חשוב כמובן), אלא מנסה למצוא היגיון בדבר עצמו.

בצניעות יש הכרה בחשיבות של הערך העצמי שלי. כלומר לא כמה אני "שווה" בעיני אחרים, אלא בפני עצמי. בחברה שלנו יש הרבה התייחסות גוף, לבגדים, למותגים. וזה מאוד אנושי. אנשים מחפשים סמלים להזדהות איתם, ומחפשים דרכים להיות "שווים יותר" בעיני אחרים. פעם למשל, לפני מאות שנים, נשים היו נחשבות יפות אם הן היו מלאות. אישה רזה נחשבה חולה ואומללה. אפשר לראות זאת בציורים של אמנים מפורסמים באירופה, שציירו כך נשים. אידיאל היופי הוא עניין חברתי, ויכול להשתנות בכל תקופה. כך גם האופנה. וגם הדיבור.

הצניעות עוזרת לנו למתוח קו. להכיר בכך שהגוף שלי עבורי הוא דבר אינטימי, פרטי, יפה וחשוב. זה אני. ולכן אני לא מרשה לעצמי או לאחרים להשתמש בו בתור מטבע ליוקרה חברתית. אני מתלבש כדי שיהיה לי נוח, חם, נעים, ולא כדי להרשים או להשוויץ. הלבוש מכסה את הגוף, ואת החלקים הפרטיים שבו. שהם רק בשבילי. זה הרעיון של צניעות בלבוש. וכמובן שיש מאחוריו גם היגיון רוחני מורכב ועמוק, וכדאי ללמוד אותו. אבל ההסבר שנתתי מאפשר להבין באופן פשוט ואנושי מהי צניעות בעולם שלנו.

צניעות בדיבור עובדת באופן דומה. כשהדיבור שלי גס ובוטה, אני לוקח דברים יקרים ועדינים, ומבזה אותם כדי להישמע, כדי לבטא רגשות חזקים, כדי לפגוע. בין אם אני משתמש בשם ה', בין אם בציון של איברי גוף, או במילים כמו "זבל". עוד לפני שמישהו אחר שומע או קורא את זה, אני שומע את עצמי. וזה משפיע עלי. זה מקלקל לי דברים יקרים. כולנו עושים את זה לפעמים. זה נורמלי. גם ילדים קטנים בגן אומרים לפעמים "פיפי" ו "קקי", וזה מרגש אותם נורא.. לנו כמתבגרים וכמבוגרים יש יותר שליטה עצמית, וגם יותר יכולת לשונית ורגשית לבטא את הרגשות שלנו באופן אחראי יותר. ואז נעים לנו יותר, וגם לסביבה שלנו.

אפשר לקרוא עוד בנושא בפרקים מהספר של הרבנית אוריה מבורך באתר שלנו, ובתשובות שענתה בנושא הצניעות:

https://www.makshivim.org.il/blog/categories/%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94-%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%9A

מוזמנת לספר לנו מה דעתך, וכמובן לשאול ולפרט עוד. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות