שאל את הרב

שמע ישראל

חדשות כיפה צוות בית המדרש אשכולות בלוד 10/03/10 18:04 כד באדר התשע

שאלה

בקריאת שמע יש קו מפריד כזה "א-דני | אחד".

כמה זמן צריך לעצור בקו הזה?

וגם בתפילה - מה עושים כשיש קו כזה?

תודה רבה.

תשובה

שלום אלינור!

ישר כח על הרצון לדקדק בקריאת שמע ובתפילה!

הקו המפסיק הזה נקרא "פסיק" או "פסק", והוא אחד מטעמי המקרא שמראים לקורא בתורה מהי ההטעמה הנכונה וכיצד צריך לקרוא, ואכן, הטעם הזה הוא טעם שמסמן הפסקה קצרה בקריאה (ישנם שני סוגי טעמים - טעם מפסיק וטעם מחבר).

ההלכה בקריאת שמע היא שצריך לדקדק באותיותיה ולשמור על הדגשה, הטעמה וניקוד נכונים, ולכן צריך לקרוא כל אות במדויק ולהפריד בין מילה למילה כדי שלא ישמעו מחוברות. אמנם בהרבה סידורים קריאת שמע מודפסת עם טעמי המקרא כדי להקל על הדיוק, אבל אין חובה לקרוא אותה במנגינה שנהוגה בקריאת פסוקים בתורה בבית הכנסת.
לכן, העיקר הוא להפסיק בין כל מילה למילה, ולא צריך להפסיק כאן באופן מיוחד וחריג.
צריך לציין שבמילה "אחד" ההלכה היא שצריך להאריך באות ד' ולכוון להמליך את הקב"ה על ארבע רוחות השמים (בשביל להאריך בד' צריך להגיד אותה רפויה, וזה דבר שדורש אימון). בנוסף צריך להזהר שלא לומר את האות ח' מהר, כדי שלא ישמע כאילו אומרים "א-דני אי חד", כלומר, ששואלים איפה ה' שהוא אחד, חס וחלילה.

בתפילה הפסיק מופיע בסידורים שבהם ישנם טעמי המקרא בכל הפסוקים שבתפילה, ומשום ששם אין מצוה דאורייתא לדקדק בקריאה, יש עניין פחות גדול להפסיק שם. כמובן שמי שמחמיר וקורא בצורה מדוייקת יוצא נשכר. ישנם מקומות מסויימים שבהם יש חובה להפסיק כדי לא לקרוא בצורה מטעה ביטויים של כפירה וכד', לדוגמא כשקוראים "כי כל אלהי העמים אלילים | וה' שמים עשה".

ישר כח ולילה טוב!

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368