שאל את הרב

שם השם

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 06/12/10 13:13 כט בכסלו התשעא

שאלה

אם אני כותב פסוקים מהתנ"ך או ברכות ואני רוצה שלא יהיה צורך לגנוז אותם, אז את השם המפורש אני רושם י' ואיך אני ארשום את שם אלוהים? האם הוספת האות "ו" זה מספיק? כי בתורה הוא מופיע בלי האות "ו"?

תשובה

בעניין שאלת כתיבת השמות שאינם צריכים גניזה.

יש הרבה חילוקים בעניין הגניזה מה טעון גניזה ומה לא. בכל אופן ראוי לגנוז את הברכה או הפס' גם כאשר כותבים אותו, לא בצורתו המקורית, מכיוון שכוונתו היא בעצם ציון שמו של הקב"ה.

יש אומרים שאפשר להקל ולזרוק דף כזה לפח אך בצורה מכובדת באופן כזה שעוטפים את המסמך או את הדף עם אזכורי השמות בשקית ואז מניחים בפח בצורה מכובדת.
בכל אופן אין לזרוק דף כזה בצורה בזיונית לפח וגם כאשר מחליפים את אותיות שמו של הקב"ה אזי במקום שם הוי"ה יותר ראוי לכתוב ה' או ד' ולא י' כי י' זה התחלת שמו של הקב"ה בניגוד לאותיות האחרות, ושם אלוקים לא רק להוסיף ו' אלא לשנות את ה-ה' ל-ק' וכן בשמותיו האחרים 'צבקות', 'קל', כמו שקוראים אותם בצורה שונה כך כותבים אותם.
ישנה גם אפשרות לעשות מקף לאחר ה'א', למשל א-לוקים, א-לוק, צבא-ות באופן זה.

בנוסף, בתקופה האחרונה התעוררה בעיה חדשה, דפים רבים של דברי תורה לפרשת שבוע מודפסים לכבוד שבת, ובסוף כל שבת נערמים דפים רבים, והשאלה האם חייבים לגונזם. מצד אחד דפים אלו נדפסו כדי שילמדו בהם, אולם מן הצד השני מלכתחילה הכוונה שילמדו בהם במשך השבת בלבד ואח"כ יניחום, ויתכן שלאחר גמר הלימוד אין בהם יותר קדושה. לדעת רוב הפוסקים אין באותם הדפים קדושה, הואיל ומלכתחילה נדפסו אך ורק כדי שיקראו בהם פעם אחת בלבד ולמעשה הדעה הרווחת היא שיש להחמיר ולגונזם, ויש פוסקים חשובים שמתירים להניחם דרך כבוד בפח או במיכלים של הועד למען החייל. והרוצה להקל יכול לסמוך על דבריהם, שכן כל זמן שלא כתובים על הדפים שמות קדושים גם האוסרים מודים שהאיסור מדרבנן.

בברכה
עומר.

כתבות נוספות