שאל את הרב

שאלה דחופה

חדשות כיפה הרב שמואל וינגרטן 15/01/10 08:41 כט בטבת התשע

שאלה

אודה לכם אם תוכלו לענות לי על מס' שאלות

רציתי גם לשאול אותך כמה שאלות ואם תוכל לענות לי עליהן אודה לך מאוד

השאלה הראשונה מספר בראשית כשנבראו אדם וחווה והקב"ה שם אותם בגן עדן ולאחר מכן גרש אותם גן עדן היה קיים בארץ ולא בשמים מהתחלה?

השאלה השניה היא הרי בזמן אברהם אבינו והאבות עדיין לא ניתנה לנו התורה והקב"ה עדיין בחר בו כי הוא היה צדיק אז לפי מה ה' בחר דווקא בו מאחר ולא היו חוקים למה הוא פנה דווקא אליו ואיך זה שאבא שלו היה עובד אלילים? כבר אז היו יהודים וגויים? ואם כן אבא שלו היה גוי? איך זה ושהוא יצא שונה לגמרי

אם ישמאל בנו של אברהם וכן עשו בנו של יעקב הם הילדים שלהם מדוע אנו מצווים לא לחיות איתם (להרוג?)הם סכ"ה הבנים שלהם כמונו ואיך זה שהם יצאו לדרך כזו ואילו הבנים האחרים יצאו לכיוון אחר לגמרי?

או מדוע דווקא יעקב ולא עשו מדוע יצחק ולא ישמאל מדוע לא זכו לאותו יחס מצד הוריהם איך זה ששני הילדים האחרים לקחו כיוונים אחרים לגמרי

אודה לכם מאוד אם תענו לי על שאלות אלה לא בגלל חוסר אמונה אלה באמת ממקום של לדעת כי לאחרונה התחלתי לבדוק את הנושא ואין לי ממש או למי לפנות

תשובה

שבוע טוב.
ראשית, שאלות יפות.
א') ישנן הרבה דעות לגבי המקום הזה שנקרא "גן עדן". למשל: יש המפרשים כי מדובר בעולם הבא כפי שאנו מתיחסים אליו כיום. ממילא הוא קיים מאז ומתמיד. כדאי מאוד לעיין בהסברו של הרמב"ן לפרק ב', פס' א', שמסביר כי הנהרות שמופיעים בפרק הם נהרות שאנו מכירים כיום, ויוצא מדבריו שגן העדן הוא למעשה ארץ ישראל. ניתן להרחיב ברעיון זה, אך אין זה המקום.

ב') ר' יהודה הלוי בספרו "הכוזרי" עונה על שאלתך זו, והרי חלק מהתשובה: "וְהולִיד (אדם הראשון ) בָּנִים רַבִּים וְלא הָיָה מֵהֶם רָאוּי לִהְיות בִּמְקום אָדָם אֶלָּא הֶבֶל, כִּי הוּא הָיָה דומֶה לו. וְכַאֲשֶׁר הֲרָגו קַיִן אָחִיו מִפְּנֵי קִנְאָתו בו עַל הַמַּעֲלָה הַזּאת, נָתַן לו תַחְתָּיו שֵׁת, וְהָיָה דומֶה לְאָדָם, וְהָיָה סְגֻלָּה וָלֵב וְזוּלָתו כִקְלִיפָּה. וּסְגֻלַּת שֵׁת אֱנושׁ. וְכֵן הִגִּיעַ הָעִנְיָן עַד נחַ: בִּיחִידִים הָיוּ לְבָבות, דּומִים לְאָדָם וְנִקְרָאִים בְּנֵי אֱלהִים, שְׁלֵמִים בִּבְרִיאָתָם וּבְמִדּותָם וּבַאֲרִיכוּת הַיָּמִים וּבְחָכְמות וּבִיכלֶת, וּבִימֵיהֶם אָנוּ מונִים מֵאָדָם וְעַד נחַ וְכֵן מִנּחַ וְעַד אַבְרָהָם. וְאֶפְשָׁר שֶׁהָיָה מֵהֶם מִי שֶׁלּא דָבַק בּו הָעִנְיָן הָאֱלהִי כְתֶרַח, אֲבָל אַבְרָהָם בְּנו הָיָה תַּלְמִיד לַאֲבִי אָבִיו עֵבֶר, וְעוד - שֶׁהִשִּׂיג נחַ בְּעַצְמו. וְהָיָה הָעִנְיָן הָאֱלהִי דָבֵק בָּהֶם מֵאֲבות אֲבותָם אֶל בְּנֵי בָנִים. וְאַבְרָהָם סְגֻלַּת עֵבֶר וְתַלְמִידו וְעַל כֵּן נִקְרָא עִבְרִי...". ז"א הבחירה היא בחירה סגולית, כפי שאנו אומרים "ובנו בחרת מכל עם ולשון" - למה דווקא בנו? ככה. חשבונות אלוקיים. זאת משמעות הסגולה של עם ישראל.

ג') אין שום ציווי להרוג את בני ישמעאל ואת בני עשו. הציווי הוא רק כלפי זרעו של עמלק (ולא כל עשו), וישנו עוד ציווי דומה למחות את 7 העממים - ציווי שכבר לא קיים היום. אדרבה, הם מחוייבים ב-7 מצוות בני נח.

ד') האבות לא הפלו את ישמעאל ואת עשו לרעה אלא בציוויו של הקב"ה (רק לאחר שהוא אמר לאברהם לגרש את הגר ואת ישמעאל הוא עשה זאת בלב כבד מאוד - הוא מאוד אהב את ישמעאל), ויצחק כיבד מאוד את עשו ואף עלתה מחשבה בליבו לברך את עשו בברכותיו של יעקב אבינו, רק שגם פה ההשגחה התערבה ויעקב קיבל את הברכות המיודעות לו (כפי שרבקה ידעה).
בתקווה ששאלותיך נענו. אשמח להרחיב במידת הצורך

כתבות נוספות