שאל את הרב

קריאת מגילה

חדשות כיפה צוות בית המדרש אשכולות בלוד 25/02/10 17:39 יא באדר התשע

שאלה

בס"ד

שלום.

קראתי באיזה מקום שצריך לקרוא את קריאת המגילה של הבוקר מיד אחרי תפילת שחרית, ושאסור לאכול לפני.

1. בבית הספר שלי לומדים שעתיים ורק אח"כ מתפללים, וכאן כתוב שאסור אפילו לאכול לפני תפילת שחרית, אז איך ביה"ס מאפשר זאת? האם שתיה חמה בבוקר-מותרת?

2. האם אני, בת, יכולה להקריא לעצמי את המגילה בקול וכך לצאת ידי חובה? האם אני יכולה להוציא אחרים? עד כמה בנות אני יכולה להוציא?

תודה רבה וחג פורים שמח

תשובה

שלום אדוה,

כמו שכתבת באמת אסור לאכול לפני קריאת מגילה של הבוקר, וכן אסור לאכול לפני תפילת שחרית.

לגבי השאלות ששאלת:
1. אישה הרגילה להתפלל תפילת שחרית, צריכה להקפיד לא לעשות מלאכה ולא לאכול לפני התפילה. פעולות קטנות, וכן צרכי מצווה וציבור מותר לעשות.
איני יודע מה אתן לומדות לפני התפילה, אבל אני מניח שמודבר בלימודי קודש ואם כן נראה שאין בזה איסור (לא ברור שבמקצועות חול יש איסור, שהרי זה לא ממש מלאכה). בנוסף יש אומרים שכאשר יש זמן תפילה קבוע (כמו במקרה שלך), אפשר לעשות מלאכה קודם התפילה (ונתן לסמוך עליהם כאשר לא ברור שמדובר במלאכה כמו במקרה עליו אנחנו מדברים).
למרות שכתבתי שלכאורה במחינה הלכתית אין בעיה ללמוד ואח"כ להתפלל, נראה שעדיף שתבקשו להתפלל לפני הלימודים, שנראה שכך הכי טוב לפתוח את היום, וכך לא תכנסו לכל מיני ספקות. בנוסף לכך זמן תפילה יכול לעבור עד שאתן מתפללות.

לדעתי הדבר הטוב ביותר הוא ללכת לדבר עם מנהל או רב בית הספר על הנושא, ולשאול אותו מדוע אתן לא מתפללות בתחילת היום, אולי לבית הספר יש שיקולים שאני לא מכיר.

לגבי אכילה: לפני התפילה אסור לאכול ולשתות. אבל מים מותר לשתות, וכן מי שיודע שלא יוכל להתרכז בתפילה יכול לאכול משהו קטן. בנוסף לכך הרגיל לשתות תה או קפה בבוקר, ובלעדיהם אין דעתו מתיישבת עליו, מותר לו לשתותם לפני התפילה, ומי שאינו יכול לשתות את הקפה או התה בלא סוכר או חלב, יכול להוסיף אותם לתה או לקפה.

2. נשים חייבות בקריאת מגילה, ועל כן אישה יכולה להוציא את עצמה ידי חובה, וכן יכולה להוציא נשים אחרות.
הפוסקים נחלקו האם אישה יכולה להוציא נשים רבות, ולהלכה נראה שאישה יכולה להוציא גם נשים רבות, ואין בזה הגבלה של כמות.

בנוסף לכך נחלקו הפוסקים האם אישה יכולה להוציא ידי חובה גברים בקריאת מגילה, ולהלכה נראה שאישה לא תקרא לגברים אא"כ אין מי שיודע לקרוא חוץ מאותה אישה.

לגבי הברכות, להלכה נשים מברכות את כל הברכות כמו גברים (אמנם חלק מהאשכנזיות נהגו לברך לשמוע מגילה במקום על מקרא מגילה). ואם היו בקריאת המגילה עשר נשים יברכו בסוף הקריאה הרב את ריבנו.

אני חושב שכדאי לציין כאן שלכתחילה אין לעשות מניינים קטנים ופרטיים בפורים, אלא ראוי שכולם ילכו לשמוע מגילה בבית הכנסת משום פרסום הנס, כי ברוב עם הדרת מלך.

פורים שמח,

אורי.

המשיב אינו רב.



כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368