שאל את הרב

קטניות בפסח

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 14/03/02 07:50 א בניסן התשסב

שאלה

שלום לכבוד הרב,

ברצוני לדעת מדוע נאסרו קטניות בפסח ליוצאי עדות אשכנז (מלבד התשובה ש"כך קיבלו עליהם")

מי הרב/מקובל שאסר הקטניות, מדוע ומתי.

כמו"כ ברצוני לדעת מדוע יהודי ספרד (המדינה), שהיא מדינה אירופאית ובולגריה כן אוכלים קטניות.

מדוע נאסרו גם מוצרי הקטניות (כגון שמן)?

אם התשובה שהקטניות נאסרו משום שעשו מהן קמח - מכותנה, למשל, לא עשו קמח ובכ"ז נאסרה. אם התשובה שמכיוון שייבשו את הקטניות בעזרת קמח - הרי גם גרעיני דלעת ודבלים ייבשו בעזרת קמח, ובכ"ז לא נאסרו.

ובכל מקרה - לא נאסרו תוצריהן?

שאלה נוספת: לפני כ - 12 שנה יוצר שמן מזרעוני ענבים (שמן מצויין, אגב, שלצערי לא יוצר מלבד באותה שנה). האם, לו היו מפיקים שמן מגרעיני חמשת מיני דגן - היה מותר בפסח? אם כן (שאין חשש שיחמיץ) לכאורה מותר גם זרעוני חמשת מיני דגן שטגנו/אפו אותם, כי כבר אין חשש שיחמיצו?

תודה על הסבלנות והתשובה.

תשובה

ב"ה מוצש"ק שבתוך המועד תשס"ב

לפני שלום!

גזרת קטניות מופיעה בספרות הראשונים, והטעם המרכזי הוא בגלל החשש שמא גרעיני הקטניות התערבו בהם גרעינים מחמשת מיני דגן ושיבשלו אותם יחד, הגרעינים מחמשת מיני דגן יחמיצו. קיים גם טעם נוסף שגם לקטניות עובר תהליך כימי כשהם באים במגע עם מים הדומה להחמצה בחמשת מיני דגן, בגמרא תהליך זה נקרא בשם של סרחון, אבל הטעם הראשון הוא המרכזי. גם הטעם שהזכרת קיים והוא הענין של קמח אבל לא ייבוש אלא העובדה שקמח קטניות דומה לקמח מיני דגן אבל זה טעם קשה שהרי לפי זה תהיה בעיה עם קמח תפוחי אדמה שרוב הפוסקים מתירים שימוש בו בפסח.
בגזרת קטניות כנראה גזרו על רשימת קטניות ולאו דוקא לפי הגדרת בוטנית, וכנראה שמדובר על גרעינים נאכלים., לגבי כותנה יש מחלוקת בין הפוסקים הרב פיינשטיין התיר כיון שהגרעינים אינם נאכלים ולכן אין בעיה עם השמן ואילו הרב וייס בעל שו"ת מנחת יצחק אסר כיון שלדעתו הגזרה כוללת את כל המוצרים המופקים מגרעינים כל שהם.
גזירת קטניות התקבלה בעיקר בקהילות אשכנז, אבל יש קהילות ספרדיות שגם בהם הגזירה התקבלה בצורה חלקית, כל אחד נוהג במנהג אבותיו בנושא זה.
הגזרה הקיפה גם תוצרת קטניות כיון שרובה של התוצרת מופק אחרי שרייה של הגרעינים במים, ואם התערבו שם גרעיני חמשת מיני דגן קיימת בעיה של החמצה וזה הטעם העיקרי לגזירה.
לגבי תוצרת של חמשת מיני דגן גם כאן אם ברור שהתוצרת הופקה מגרעינים יבישים לחלוטין לכאורה לא קיימת בעיה של החמצה אלא שלמעשה כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחרי זה, כיון שבדרך כלל בכל הפקה של מוצרים מחמשת מיני דגן שורים את הגרעינים במים או במי פירות עם מים והדבר גורם להחמצתם.

בברכת מועדים לשמחה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות