שאל את הרב

משפט עברי במדינה מודרנית

חדשות כיפה צוות רבני ישיבת קרית שמונה 31/01/07 00:02 יב בשבט התשסז

שאלה

שלום לכבוד הרב

במקצועי אני מורה לאזרחות, ואני מלמד את תלמידי על גישות שונות של אזרחי ישראל למדינת ישראל. אחת הגישות ידועה בשם "הגישה הדתית הלאומית" דוגלת במדינת הלכה עד כמה שאפשר כיום ובהחלת המשפט העברי במערכת המשפט.

ברצוני לדעת, האמנם ניתן במדינה מודרנית להחיל את המשפט העברי? ישנם הרבה דברים שהמשפט העברי אינו מתאים למדינה מודרנית, ואיני מבין כיצד ניתן ליישב את הדברים.

דוגמאות:

מה דינם של ראיות הלקוחות מעולם הזיהוי הפלילי? אין כאן עדות של אדם שראה את הרצח אך יש ראיות גנטיות ואחרות...נראה שלפי התורה לא ניתן להעניש כלל אדם שמורשע על פי ראיות של זיהוי פלילי, כי אין כאן עדות ולכן "לא נודע מי הכהו" לכל היותר התורה מצווה במצב כזה לערוף עגלה על נחל....

מה הדין של ראיות מצולמות? נניח שאדם רוצח אדם אחר מול מצלמות הטלווזיה, לפי התורה נראה שאין בכך כלום.

מה לגבי עדות אישה? מדוע בימינו עדות אישה עדיין לא מתקבלת? לפי היגיון זה שתי נשים שראו רצח במו עינהן לא יכולות לדאוג להענשת הרוצח.

האם קיימים בתי כלא לפי התורה? מה הדין באנסים? מה הדין בפדופילים? אף אחד מהנ"ל (למעט אונס נערה מאורסה)למיטב זכרוני לא מוזכרים בתורה..

האם הגיוני שעל כל גניבה יהיה אדם לעבד במשך שש שנים? (ונמכר בגנבתו...)

האם הגיוני שנמסור כל נערה שקיימה יחסים קודם הנישואין בידי הבחור שקיים עימה בעד תשלום מוהר לאביה (מהור ימהרנה..), כפי דרישת התורה?

האם הגיוני שאדם שבכל זאת נידון למוות על חטא או פשע כגון חילול שבת, נאיפה וכדומה, יוצא להורג בדרכים אכזריות כגון סקילה ושריפה (ובת איש כהן כי תחל לזנות..באש תישרף), כשיש היום דרכים יותר הומאניות?

ולא חסרות עוד דוגמאות

בקיצור, ישנם הרבה נושאים במשפט העברי שהם לדעתי בעייתיים מאד בתפיסה המודרנית. הייתי שמח לדעת כיצד הם מתיישבים עם רצוננו שתהיה כאן מדינת הלכה מודרנית.

שמוליק

תשובה

שלום לך,
שאלתך דורשת הרחבה רבה ,שאין ביכולתי במסגרת זו לספק אותה, אולם פטור בלא כלום אי אפשר. ראשית הנחת היסוד של שאלתך שבמדינה מודרנית שיש ספק האם ניתן להחיל את המשפט העברי, מציעה אפשרות שזה אינו ניתן ,כלומר משפט עברי == חזרה לימי ה"חושך" הלא מודרניים , לפי הנחה זו התורה אינה מתאימה למציאות , אולם דבר זה לא יתכן!! התורה היא תורת חיים , כשמה כן היא הוראה , הדרכה איך לחיות ,היא מתאימה לכל המציאוית של חיי האדם.
כעת נתייחס מעט לשאלותיך באופן פרטני, בנושא של רצח , ע"מ להעניש מדין תורה לא די בידיעה מי הרוצח (ע"י עדים)אלא צריך גם שתהיה התראה, לכן גם אם נתייחס לראיות מעולם הזיהוי הפלילי כאמת , אין בכך כדי לעמוד בקריטריונים של דין תורה, והוא הדין לגבי עדויות נשים. מה הפתרון? יש בידי בי"ד סמכויות ענישה אחרות כדוגמת המשנה בסנהדרין בדף פא: "ההורג נפש שלא בעדים מכניסין אותו לכיפה ומאכילין אותו לחם צר ומים לחץ" וכן פסק הרמבם בהלכות רוצח ושמירת הנפש פרק ד הלכה ח. וכן הדין במי ששנה בעבירות שעונשן מלקות של כריתות.(עיין רמבם הל' סנהדרין פרק יח הלכה ה) וכמובן שיש ביד בי"ד להכות מכת מרדות , בתנאים מסויימים.ועוד יש גם דיני מלכות בעמ"י.
לגבי שאלתך בדין גניבה , אין גנב נמכר בגניבתו אם יש לו לשלם.
לגבי דין נערה מפותה אין זה בע"כ של הנערה ויש לה זכות סרוב וה"ה הדין לאביה ועיין בגמרא בכתובות בדף לט: וברמבם בהלכות נערה בתולה פרק א הלכות א -ג. לגבי שאלתך לגבי מיתות הומאניות ,ראשית ראה משניות בסנהדרין פרקים ו-יא כיצד ממיתין. שנית ,סוגי המיתות והתאמתם לעבירות הם בגזרתו יתברך, ואין לנו רשות לשנות אותם כי נראה לנו שאנו יודעים טוב יותר , אחרת אין לדבר סוף ובטלנו את אלוהיותה של התורה ונצחיותה.
לסיכום, ע"מ לדון לעומק ולהבין ,יש ללמוד כל נושא במשפט העברי למקורותיו בעיון רב, ורק כך יהיה ניתן להבין את נפלאות התורה , להבין כי עץ חיים היא למחזיקים בה.
בברכה, אריאל פריש

כתבות נוספות