שאל את הרב

מקומה של האישה

חדשות כיפה צוות בית המדרש אשכולות בלוד 09/03/10 23:25 כג באדר התשע

שאלה

שלום רב..

איני מבינה מדוע בתנך הנשים נדחקות למקום כזה קטן וחסר משמעות..נכון שהיו את הנביאות שהשפיעו על גורל עמ"י-אך אלו היו יוצאות דופן וממש יחידות בדורן?

דוג' נוספת-בריאתה של האישה מצלע האדם,דבר שבעיני באמת מסמל משניות,נכון שיש את דעות הפרשנים שהאישה היא פנימיות וכו'..אך מדוע נועדנו לכך?!למה אני צריכה להיות צנועה בגלל שהגבר לא יחטא?!למה הכל מסתובב סביב הגבר?!

אני מצטערת אם זו נשמעת שאלת כפירה אבל באיזשהוא מקום זה באמת קצת מתסכל ולא מובן..

תודה רבה!

תשובה

שלום מור,

קודם כל עלייך לדעת שתמיד מותר לשאול שאלות, ולנסות להבין. אין בזה שום כפירה, אלא להפך בזכות השאלות זוכים לעבוד את הקב"ה בצורה טובה יותר ואמיתית יותר.

שאלת מעמד האישה ביהדות היא אכן שאלה שיש לתת עליה הדעת. קודם כל עלייך לדעת שהכלל הראשוני בתורה הוא:
"השוה הכתוב אשה לאיש לכל דינין שבתורה" כלומר קודם כל התורה יוצאת מנקודת הנחה שהאיש והאישה שווים, ואף אחד מהם לא עדיף על השני, ועל כן אין שום סיבה שאת או נשים אחרות ירגישו שהן משניות או פחות טובות מגברים, וכמובן שהיהדות אינה סובבת כלל סביב הגבר. אולם גם אחרי אמירה זאת אנחנו עדיין צריכים לעמוד על השאלה מדוע בכל זאת בפועל ישנם הבדלים בין האיש לאישה ביהדות?

כשם ששני אנשים שונים אחד מהשני, הן מבחינה גופנית, והן מבחינה נפשית, כך גברים ונשים שונים אחד מהשני הן מבחינה גפונית והן מבחינה נפשית, ובוודאי ששוני זה אף גדול מהשוני שבין שני גברים או בין שני נשים.

במציאות בה אנו חיים אין שום דבר שלם לחלוטין בפני עצמו, ועל מנת להגיע לשלמות, ולגלות את העניין האלוקי בעולם, יש צורך ששני פנים המשלימים זה את זה יתאחדו.

האיש והאישה הם המשלימים אחד של השני, כל אחד בלי השני הוא חסר, ורק ע"י האיחוד שלהם יחד הם יכולים ליצור את האדם השלם, רק כך הם מגלים את הצלם אלוקים שבהם. וזה מה שאמרו חכמים: "כל איש שאין לו אישה אינו אדם" שנאמר: "זכר ונקבה בראם ויברך אתם ויקרא את שמם אדם". כלומר האדם הוא החיבור של האיש והאישה יחד.
ע"פ דברים אלו גם נתן לענות על שאלתך בקשר לבריאת האישה. האישה אינה נבראה מהאיש, אלא היא צלע (=צד) מהאדם השלם. כלומר בתחילה נברא אדם שלם המכיל בתוכו גם איש וגם אישה, אך מאוחר יותר החליטה הקב"ה להפריד בין שני צדדים אלו (הנסירה בלשון הקבלה), ושהאיש והאישה יהיו בנפרד, אך יוכלו להגיע לאיחוד מרצון.
לפי מה שאמרנו יוצא בעצם שע"פ היהדות אין עדיפות לאיש על האישה או להפך, ושניהם נצרכים ומשלימים אחד את השני. אמנם יש לזכור שיש ביניהם הבדלים, כל אחד הוא צד אחר באדם, ועל כן במקרים מסויימים נמצא מצוות השייכות לגברים (כמו מצוות עשה שהזמן גרמא) ובמקרים אחרים מצוות השייכות לנשים (כמו חלה נידה והדלקת הנר).

ידוע שבאופן כללי (אין כאן כוונה לאישה מסויימת או גבר מסויים ואין זה אומר שנשים פחות חכמות או שלגברים יש פחות רגש, אלא כיוון המשיכה שלהם בד"כ), גברים הם יותר שכליים, ונשים יותר רגשיות. וכמובן שאין שום עדיפות לאחד מהעניינים (היום מחקרים מראים שיש שני סוגי אינטילגנציות רגשית ושכלית, ושתהן חשובות).

השכל הוא אקטיבי יותר יוצר יותר, הוא יוזם, ומכניס הכל לתוך כללים ברורים. השכל שייך בעניינים הכלליים. לעומת זאת הרגש הוא יותר פסיבי, הוא קולט רשמים מעבד אותם ומתרשם מהם, משפיע על עלומו הפנימי של האדם, אך פחות על החיצוני. כדי לקיים חיים נורמלים שני הצדדים חשובים, אי אפשר לשכל ולכלליות ללא הרגש והפרטיות, וכן אי אפשרות לרגש והפרטיות ללא השכל והכלליות, אי אפשר ללא הנשים שהן יותר פרטיות, ואי אפשר ללא הגברים שהם יותר כללים.

מכאן גם נתן להבין את הפטור של נשים ממצוות עשה שהזמן גרמן. מצוות עשה אלו בד"כ מטרתם להעביר איזשהו מסר כללי אל העם, לזכור את יציאת מצרים, להאמין בקב"ה ועוד.
בנוסף לזה לרגש יותר קל לקבל אמונה מאשר לשכל הביקרותי, ולכן גם נשים נמצאות בקלות יותר במדרגה אמונית גבוהה יותר, ועל כן הן מחוייבות בפחות מצוות.

מדברים אלו גם ניתן להבין למה דיני צניעות שייכים יותר באישה, האישה היא פרטית יותר, היא יותר מתכנסת, וא"כ דיני הצניעות שייכים יותר בה בגלל מהותה הפנימית, ולאו דווקא כדי לא להכשיל גברים, ולא בגלל שהיהדות מסתובבת סביב הגבר.

במציאות בד"כ גברים הם אלו שמנהיגים, ונמצאים בעמדות שלטון, כיוון שהם יותר שכליים, וכך גם בתנ"ך כנראה, ולכן יש פחות נשים בולטות בתנ"ך. אמנם צריך לזכור שישנן בכל זאת נשים רבות בולטות בתנ"ך. למרות ההנהגה הלכאורה גברית דווקא בארועים הגדולים של עמ"י הנשים הן אלו שהשפיעו, בזכות נשים צדקניות יצאו ישראל ממצרים, אמנם ההנהגה ביציאה היתה ע"י משה, אך ללא הנשים כלל לא היתה מתאפשרת יציאת מצרים.

צריך גם לשים לב שחלק גדול מהסיבה שחושבים שיש הפליית נשים היא התפיסה המעוותת שיציאה לעולם הגדול, פיתוח קריירה, ושלטון והנהגה יותר חשובים מחינוך גידול הילדים (כמובן שאין בדברים אלו אמירה ח"ו שנשים צריכות לשבת בבית), אך לפי היהדות וודאי שהתפיסה היא הפוכה, גידול הילדים וחינוך הרבה יותר חשובים, והרבה יותר אידאלים, וא"כ אישה או אדם שעושה תפקיד זה נמצא במעלה הרבה יותר גבוהה.

לסיום, ישנם הבדלים בין נשים לגברים הם לא אותו דבר, ואת זה אי אפשר להכחיש, אך עלינו לדעת שכדי להגיע לשלמות צריך גם את הגברים וגם את הנשים, ואין עדיפות לא לנשים על גברים ולא לגברים על הנשים, וח"ו שנשים ירגישו שהן משניות לגברים, שהרי צריך את שניהם בשביל השלמות, ובשביל לגלות את הצלם האלוקי.

מקווה מאוד שהתשובה שלי עזרה מעט להבהיר את הנושא, ואם ישנם עוד שאלות את מוזמנת לשאול.

בברכה,

אורי.

המשיב אינו רב.

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368