שאל את הרב

מסילת ישרים

חדשות כיפה הרב דוד צוקרמן 26/04/08 22:55 כא בניסן התשסח

שאלה

בס"ד.

שבוע טוב,התחלתי השבוע ללמוד מסילת ישרים.ובהתחלה יש "באור כלל חובת האדם בעולמו",ובסוף הקטע כתוב שכל התכלית של בני האדם זה להתקרב לקב"ה ולעסוק בתורה,באמת זה רק מה שאנחנו צריכים לעשות?אסור להתעסק בדברים אחרים בכלל?!

תודה רבה ויומשמח :)

תשובה

שבוע טוב!
א. גם אם נרצה לנהוג כמו מה שכתבת, כלומר: שתכלית מעשינו להתקרב לה' ולעסוק בתורה, הרי ודאי אנחנו חייבים גם לאכול ולישון, שאם לא נעשה זאת - לא נחזיק מעמד וממילא לא נוכל לעבוד את ה' וגם לא להתקרב אליו. כדי שנוכל לאכול אנחנו חייבים לעבוד לפרנסתנו. אנחנו גם חייבים להקים משפחה כי התורה מצווה אותנו לפרות ולרבות. גם מותר לנו מדי פעם להתאוורר ביציאה לטיול, באכילת דברים נעימים וכדומה, כי אחרת נכניס עצמנו לדיכדוך שלא יתן לנו להתקרב לה'.
אמנם אם נדע לתכנן את כל הפעולות האלה (ואלו הן הפעולות שממלאות את חיינו) שכוונתן תהיה התקרבות לה' - לזה התכוון בעל ה"מסילת ישרים".
ב. אבל על כל זה אמר הרמב"ם, הרבה לפני רמח"ל, שלהגיע למדרגה כזו, שכל המעשים שלנו יהיו לשם שמים זה דבר כמעט בלתי אפשרי לרוב רובם של בני האדם. מי שמגיע ממש למדרגה הזו, נמצא כמעט במדרגת נביא, והתורה אינה מצפה שכולנו נהיה מסוגלים להגיע למדרגה זו. אנחנו צריכים להיות מודעים למטרה ולשאוף אליה כל אחד במידת יכלתו.
ג. גם ספר "מסילת ישרים" עצמו,מדריך אותנו להתקדם באופן מדורג. נכון שבהקדמה הוא מביא את המטרה האידאלית, אבל הספר עצמו מדריך אותנו להתקדם מדרגה אחרי מדרגה: זהירות, זריזות, נקיות, פרישות וכן הלאה. והוא מדריך אותנו לא לדלג על שום מדרגה.
נכון שהמדרגה הכמעט אחרונה היא רוח הקודש, וזה מתאים למה שהבאתי בשם הרמב"ם. אז מי שמצליח להגיע צעד אחרי צעד להבנת כל מידה, הדרכים להשגתה וההתרחקות ממפסידיה יזכה להגיע בסוף למה שנכתב בהתחלה. אבל כל זה בלי לפגוע בחשיבות האכילה והשינה והעבודה לצורך פרנסה.
אז נמשיך ללמוד את ה"מסילת ישרים", וכל פרק ננסה להבין בצורה טובה, ליישם בצורה נכונה וכשנרגיש שמיצינו מדרגה - נעבור לבאה.
בהצלחה!

כתבות נוספות