שאל את הרב

כלים שאינם טבולים

חדשות כיפה הרב שמואל וינגרטן 14/01/10 23:46 כח בטבת התשע

שאלה

שלום הרב,

1.יש לי מספר חברות לא דתיות, שהכרתי במסגרת העבודה. הן לא שומרות כשרות בביתן.

קרה והתארחתי אצל חברה כזו. היא יודעת שאני שומרת כשרות, ולכן איני אוכלת אצלה. אולם, היא הציעה לי תה בספל חדש שלא השתמשו בו. הכפית היא כפית משומשת והיא הוסיפה סוכר בעזרתה ובחשה. התה כשר וגם הסוכר.

(לא היו לה כלים חד פעמיים)

האם מותר לשתות (כבר שתיתי, אבל בדיעבד...)?

2. אני עובדת בצהרון. בגן לא מקפידים על הפרדה בין חלבי לבשרי, חוץ מכפות שבהן משתמשים רק לאוכל הבשרי בצהריים וגם קערות הגשה המיועדות לאוכל הבשרי בצהריים. לא נראה לי שהכלים טבולים. שוטפים את הכלים הללו באותו סקוצ' שבו שוטפים חלבי. האוכל מגיע מקייטרינג כשר.

ביקשתי שישאירו לי אוכל בתוך צלחת חד פעמית(אני מגיעה אחרי שעת האוכל). לצורך כך, הם מגישים מתוך הקערות הנ"ל ובכפות הנ"ל. האם זה מותר? אם לא, מה לעשות?

3. האם ידוע לרב אם הסניפים הכשרים של מקדונלדס אכן כשרים? (סניף חדש בתחנה מרכזית בי-ם)

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה.
1. את אורחת אצל חברתך, ולכן בדיעבד מותר לך לשתות. אך החכם - עיניו בראשו, ולכן את יכולה לסרב להצעות בפעם הבאה (ניתן לומר כי כמו שאינך אוכלת, כך אינך שותה... ויש הרבה סיבות מדוע לא...). אם חברתך פתוחה לדעות אחרות, את יכולה להסביר לה את חשיבות הנושא ולסייע לה אם תרצה להטביל את כליה.

2. לגבי רחיצה באותו סקוצ' אין בעיה, אך מזה אני מבין שיש רק כיור אחד. אם אכן כך הדבר, הבעיה חמורה יותר והכלים עלולים להיות מוטרפים ואסור להשתמש בהם. אם אכן זהו המצב, ואת יכולה לסמוך על העובדים בגן שיעשו את מה שאת מבקשת, את יכולה להביא כלי הגשה, קערות וצלחות שיהיו אך ורק בשבילך ושיעבירו את האוכל מהכלי של הקייטרינג (שאמור להיות בסדר אם הקייטרינג כשר) ישירות לכלים שלך ובאמצעות כלי ההגשה שלך. את הכלים תשטפי בבית. אפשרות שניה: להביא כריך.

3. אם למקום ישנה תעודת כשרות לפי כל הכללים הידועים, אין בעיה (תעודה מקורית - לא מצולמת, וידוא ששם המקום מופיע בתעודה, שם המשגיח ומספר טלפון, תאריך מעודכן וכו'). אך אם יש ספק - אין ספק. את יכולה לקנות משם מנה ולאכול בגן... :)

בתאבון!

כתבות נוספות