שאל את הרב

יחסי דתיים חילוניים

חדשות כיפה הרב משה ביגל 28/04/10 15:00 יד באייר התשע

שאלה

משפחתי אינה שומרת תורה ומצוות. אני ומשפחתי שומרים. הם באים בטענה אלינו שאנחנו לא שומרים על קשר ולנו קשה עם העובדה שכשאנחנו כבר ביחד אז יכול להיווצר מצב לא נעים בו הם ישתו חלב לאחר אכילת בשר או יחללו את השבת באופן גלוי מול עינינו. אח שלי שואל אותי לא פעם מה זה מפריע לי שהוא שותה חלב לידי הרי הוא לא כופה עלי לעשות שום דבר בניגוד לרצוני. אני לא יודעת מה לענות לו. הם מאמינים שגם אני צריכה לעשות פשרות אם הם רוצים שגם הם יעשו פשרה. שאלתי היא מה לענות להם כשהם שואלים אותי מה זה מפריע לנו ובנוסף איך נוכל בכל זאת לשמור על הקשר עם המשפחה בלי לראות חילולי שבת מול עינינו.

תשובה

שלום רב.
אני מחזק את ידכם בדרך החדשה שבחרתם בה, דרך של תורה ומצוות, ומעריך מאד את הקשיים בפניהם אתם עומדים. הקב"ה לא מציב בפני אדם ניסיונות שהוא אינו יכול להתמודד איתן, אתם מסוגלים להתמודד עם הבעיה שהחזרה בתשובה מציבה בפניכם, בעניין הקשר עם משפחת המוצא.
עליכם להפריד בין שתי סוגי בעיות:
א. מעשים אישיים שעושים בני המשפחה.
ב. מעשים שיוצרים אוירה שבה אתם חיים.
אם יש מישהו שאוכל /שותה חלב אחרי בשר, או שפורש לחדרו לראות טלוויזיה וכדומה, זו בעיה שלו ועניין אישי שלו. לא כדי לכם להתערב בעניין שהוא חדירה לחיים שלא אחרים ויוצר הרגשה של כפיה דתית מצידכם.
לעומת זאת אוירה בחדר היא דבר שקשור לכל מי שנמצא בחדר, ומשפיע גם עליכם, ובעניין כזה ניתן להגיע להבנה בדברים אלו אתם לא מנסים לכפות על אחרים, אלא מגיעים להבנה על ההתנהגות בחדר שבו אתם נמצאים התנהגות שיוצרת אוירה כמו הדלקת אור וכיבוי כאשר אתם בחדר, טלביזיה או מוזיקה כאשר אתם בחדר וכדומה. כמו שלגבי עישון ברור שגם עישון פאסיבי מזיק ומפריע. כך גם שמיעה של מוסיקה או טלוויזיה וכדומה מפריעות לכם. בעניינים כאלה אחיך לא יכול לשאול מה זה מפריע לך מכיוון שגם את שומעת את הטלביזיה או המוסיקה. נדמה לי שבחלוקה בין הדברים שאתם שותפים להם לדברים האישיים של האחרים תוכלו להגיע להבנה ולהמשיך לשמור על קשר חשוב בין המשפחה וביניכם, מבלי לכפות עליכם חילול שבת פאסיבי.

שה' יהיה בעזרכם
משה ביגל
הרב המקומי – מיתר

כתבות נוספות