שאל את הרב

ויכוח ממוני

חדשות כיפה הרב דוד פנדל 29/12/03 17:53 ד בטבת התשסד

שאלה

בס"ד שלום כבוד הרב, לפני כחצי שנה נוצר ויכוח ממוני ביני ובין חבר מקהילתי. סיכמנו בינינו ללכת לדין תורה אצל רב הקהילה, אלא שחברי, התובע במקרה דנן טרם קרא לי לדי"ת. לכן ברצוני להציג בפני הרב את העניין, ולשמוע את דעתו. חברי עובד כרואה חשבון במשרד פרטי כאן בשכונה. לפני כחצי שנה הוא פנה אלי ושאל האם הגשתי לאחרונה בקשה להחזר מס במס הכנסה.אמרתי שלא והוא הציע להגיש את הבקשה עבורי. כשכר טרחה הוא גובה 20% מההחזר במידה ואכן יהיה החזר. הבעתי את הסכמתי וכעבור כמה ימים סרתי למשרו, ובידי המסמכים שנתבקשתי להביא. ישבתי במשרדו כחצי שעה, תוך שאנו מדברים בעניין הנדון וכן בדברים אחרים, הכל באווירה חברית. לאחר שעיין במסמכים שהבאתי עימי אמר לי חברי שעדיין חסרים מספר טפסים שעלי להביאם אליו כדי שיוכל להגיש את הבקשה. רשמתי לי מהם הטפסים ואמרתי שאשתדל להביאם אליו בהקדם. כאשר סיפרתי לאשתי על כך היא לא התלהבה ולאחר שדיברה עם אחותה, גם היא רואת חשבון, השתכנעה שגובה השכר טרחה שביקש חברי יקר מדי וביקשה ממני להחזיר את הטפסים. אני הרגשתי לא נעים אחרי שכבר התחלתי את העניין ולכן לא מיהרתי להודיע לחברי שאני מעוניין לוותר על כל העניין, אך לאחר לחצים מצד אשתי, פניתי אליו ואמרתי לו שאני מעוניין לחזור בי. מובן שהדבר היה למורת רוחו והוא ביקש ממני להביא איתי ש'ק על סך 300 ש"ח כאשר אבוא לקחת את הטפסים ממנו. אשתי ואני הופתענו מבקשתו ולאחר ברור שערכתי איתו הוא טען שהוא גובה 300 ש"ח לשעת עבודה, והואיל והוא השקיע לטענתו כשעה במקרה שלי עלי לשלם לו על כך. עד כאן סיפור המעשה. אני מבין את חברי, וגם מרגיש צורך לפצות אותו בסכום סימלי על עוגמת הנפש שגרמתי לו, אך מעולם לא סיכמנו בינינו שאשלם לו לפי שעה (וכמובן שלא ידעתי מה התעריף שהוא גובה), ולכן סרבתי לשלם. אודה לרב על דעתו/פסיקתו במקרה זה. בברכה אייל

תשובה

ראשית , כדאי מאוד לגשת לחברך ולהציע לגשת לבירור בדין תורה. אם אתה חייב כסף על פי דין - ואתה לא מודע לזה - אתה עובר על גזל- ואם תשלם לו יותר מדי או כשלא מגיע לו – אז הוא מבחינתו לא בסדר ובנוסף כמובן כל צד שומר טינה ומקפיד – וזה גורם למחלוקות מיותרות ולכן הדרך הרצויה לגשת בצורה חברתית ועניינית ל"דין תורה" וזה ילבן ויישר את הכל בע"ה.
אתם מוזמנים לברר את העניין בבית דין שלנו – נשמח כמובן ללא כל תשלום. (לקבלת פרטים ניתן לשלוח דוא"ל ל: lapid12@walla.co.il), אפשר גם דרך האינטרנט אם כל צד יחתום על שטר בוררות ויכתוב את גרסתו.
להלן בירור ענייני וכללי על מנת להתחיל את הסוגיה:
אבל כמובן הדין יכול להשתנות להרבה כיוונים לפי הטענות ולכן כאמור מומלץ "דין תורה" .
1. לאחר "קניין" בשכירות פועלים זה מאוד לא פשוט לחזור. בעצם קנית את הפועל לפעילות מסוימת והתחייבת בשכר טרחתו זאת – אפילו כשלא נגרם לו הפסד (למשל אם הוא בין כה לא היה מקבל עבודה אחרת) אא"כ הוא משתכר בזמן הזה מאחרים כפי שנפרט.
2. בנידון שלנו מדובר ב"קבלן" (כלומר אין שעות ספציפיות והוא לא שכור שעות אלא סוכם שהתשלום כרוך בביצוע מוצלח של העבודה)אמנם הש"ך בסי' של"ג ס"ק י"ד בשם ריב"ש כתב שבין בפועל בין בקבלן "תחילת עבודה" הוא הקניין אבל המחנה אפרים מסתפק ולכן למעשה יש ספק בהלכה בקבלן אם תחילת המלאכה מהווה קניין.
3. אפילו אם נאמר שקנין התחלת מלאכה מחייב בקבלן-ונאמר שהפגישה הראשונה כבר נידון כתחילת מלאכה-אם הרואה חשבון ממלא שעות העבודה שלו בעבודות חדשות באותו שכר אזי אין הפסד ואין עליו תביעת ממון (ואם סיבת החזרה שמצאת יותר בזול יכול להיות שגם אין תרעומת).
אבל אם- וכך מסתבר – הוא לא מצליח למצוא עבודה כזו- אסור לחזור ויכול להיות שמתחייבים בכל הסכום של העשרים אחוז בנינו הסכום שהקבלן היה מיותר על מנת להתבטל אבל כאמור, יש ספק אם בכלל תחילת מלאכה וגם הסכום בכלל לא קצוב אזי מספק ייתכן שאי אפשר להוציא ממון.
4. אמנם לגבי השעה שכבר עבד – נראה פשוט שמדין "שכירות פועלים" חייבים לשלם כנהוג לשעת עבודה שלו. לא ציינת אם קבעת אתו פגישה ושהוא פינה לך זמן או שפשוט סרת למשרדו ובכל מקרה נראה שמתחייבים כדברי השו"ע סי' של"א ס"ב שאפילו אם לא קבע שכר נותן כמנהג המדינה וכאן הוא ייעץ הדריך וכיוון באותו זמן ולפי הנהוג באופן כללי צריך לכא' לשלם
5. שוב - כדאי דין תורה מהיר אפילו דרך האינטרנט שהצד השני יכתוב אם צדדיו ו"האמת והשלום אהבו"

כתבות נוספות