שאל את הרב

הפריה חוץ גופית

חדשות כיפה הרב ישראל סמט 22/05/02 13:41 יא בסיון התשסב

שאלה

באם מותר לאשה רוקה לבצע הפריה חוץ גופית כדי להכנס להריון?

תשובה

שלום.

הנושא עליו שאלת הוא נושא שהצינעה יפה לו. בנושאים כאלה לא תמיד אפשר ונכון להעלות לרשות הרבים את כל סוגי השיקולים העומדים בפסיקת ההלכה. אם השאלה אמנם מציקה ברמה האישית, יש לפנות לפוסק הלכה באופן פרטי ולקבל תשובה.
לשאלה מסוג זה ישנם צדדים אישיים, שאין מקום לדון בהם כאן, וצדדים שיש בהם גם ענין לציבור. עוד לפני השאלה ההלכתית, יש לדון בצד העקרוני-מוסרי.
כל אישה רוצה ילדים. לעיתים אישה נמצאת בגיל שבו נואשה מלמצוא חתן, והיא יודעת שאם לא תלד עכשיו, כבר לא תוכל ללדת. במצב כזה נשים שוקלות לממש את נשיותן ולצאת מבדידותן, ע"י לידה ללא בעל, וללא אב שיגדל את הילד שיוולד. עלינו לשאול את עצמנו האם לידה כזו היא מעשה מוסרי ונכון כלפי הילד שעתיד להוולד. האם במצב כזה אנו מביאים לעולם ילד שיקבל את כל מה שילד אמור לקבל ממשפחה? נכון הוא שישנם מצבים בהם ילד שנולד במשפחה נורמלית, גדל במשפחה חד הורית מסיבות שונות. אך אין מדובר במצב שתוכנן מראש, אלא במקרה מצער של אלמנות או גירושין. האם ראוי להכנס למצב כזה בכוונה ומתוך בחירה חפשית?
לשאלה יש עוד היבט כללי. ערכה של המשפחה בעולם נמצא בירידה. התרבות המערבית יוצרת בני אדם שמתעניינים בעיקר בעצמם, ומתקשים ליצור קשר עמוק ויציב עם אדם אחר. סיבה זו, ועוד אחרות, היא בין הגורמים לתופעת הפנוים והפנויות שאינם מצליחים למצוא את בן זוגם. הכיוון בו עלינו ללכת אינו להכנע למגמות המפריעות להקמת משפחה, אלא לנסות לחנך (גם את עצמינו) להכנס לעולה של מחוייבות, לנסות לתקשר עם הזולת באופן שיאפשר הקמת משפחה. עלינו לשאול את עצמינו אם הידיעה שקיימת אפשרות ללדת ללא נישואין, לא תגרום לנשים לא להתאמץ. אישה שמתקשה למצוא חתן, תדע שבמקרה הגרוע ביותר, תמיד תוכל ללדת גם ללא בעל. טיעון כללי זה אינו תשובה שקל לקבל במישור הפרטי, אך הוא מחדד את השאלה הפרטית: לפני שפונים אפילו לחשוב על פתרונות מסוג זה, האם נעשה כל מה שאפשר, כדי להקים משפחה בדרך רגילה?
אציין שוב, שאם מדובר בשאלה אישית מעשית, יש לפנות באופן אישי לפוסק הלכה, כדי שיוכל לקחת בחשבון את כל השיקולים הנצרכים.

כתבות נוספות