שאל את הרב

סדר פסח וירטואלי עם ההורים המבודדים במסגרת כיבוד הורים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 18/03/20 16:19 כב באדר התשפ

שאלה

שלום רב,

אשמח לדעת כיצד להשתמש טכנולוגית באפליקציות כגון ZOOM או אחרות, על מנת לשבת בסדר פסח משותף וירטואלי המשלב גם את הבית בו אנו עורכים את הסדר וגם את הבית של הורים מבודדים.

נתנאל

תשובה

שלום וברכה

אנחנו לומדים את הנושא הזה.

בנתיים אני מצרף דברים שכתבתי בפורום הרבנים כדי לארגן את הדיון:

זוהי מפת הדיון בשאלת התצלום בליל הסדר כפי שנראית בעיניי, כדי שלא תתערבבנה השאלות והנימוקים השונים:

לדיון בדבר הצילום הישיר יש ששה רבדים:

א. האם יש הלכה ממוקדת האוסרת את זה (כותב, רושם, מבעיר, בונה וכדו')? לדעתי – לא, ובכלל אני סובר שקשה למצוא הלכה ממוקדת בנושאים הדיגיטליים (למעט שאלת האנרגיה, אבל זה עניין אחר).

ב. האם ניתן ללמוד מגזרות שונות של חז"ל שנכנסו להלכה כיוון הלכתי לאסור את זה – אין הכוונה לגזירות המדרון החלקלק (ראו להלן), אלא לגזירות האוסרות להכניס מושגי חול לתוך יום השבת, כגון "אם תשיב משבת רגלך", שלא עוסקות בשמא יקרה משהו, וגם לא ב"עובדין דחול" (ראו להלן) אלא בגזירות ממש.

ג. האם התחום הזה שייך ל"עובדין דחול" ? שאלה זו נחלקת לשני חלקים. ראשונה בהן היא האם זה עובדין דחול, או כמו שהתרגלנו למזגן ומדיח – זה לא עובדין כחול. שאלה שניה היא מה המעמד ההלכתי של עובדין דחול. אני מאוד מחמיר בכך (https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=5859) אבל רבים לא מסכימים איתי.

ד. מדיניות ציבורית, ובעיקר סכנת המדרון החלקלק. אם למישהו יש סבלנות לקרוא מאמר על כך – אשמח אם תקראו את: http://bit.ly/33qBGh7, ובקיצור: המאמין בטיעון המדרון החלקלק צריך להיזהר מהמדרון החלקלק של שימוש היתר בטיעון המדרון החלקלק: http://bit.ly/33rIb37.

ה. פסיקה "חדשה": לחומרא גדולה, ויצירת קטגוריה של איסור שימוש בדיגיטציה כחלק מהתמודדות ההלכה עם העולם החדש; לקולא גדולה; להגדרה מחודשת של "אל יצא איש ממקומו ביום השבת" שמתרחשת היום דווקא כשלא יוצאים מהבית אלא מחוברים לוואטסאפ ולמחשב וכדו'.

ו. וכמובן, כמו בכל שו"ת הלכתי – מה עומד מנגד: אנשים בודדים, חרדתיים, ללא ליל הסדר וכדו'.

כתבות נוספות