שאל את הרב

האם לימוד המידות הגבוהות במסילת ישרים מיועד רק ליחידים שבדור?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/04/20 21:22 כד בניסן התשפ

שאלה

שלום!

אני בת 17, לומדת מסילת ישרים. ראיתי שבפרק מסויים הרב אבינר (אני קוראת את הפירוש שלו) כותב שהמידה הרביעית והלאה (החל ממידת הפרישות) מיועדת ליחידים שבדור, והמדרגה האחרונה ליחידי יחידים.. עכשיו אני תוהה אם להמשיך ללמוד את הספר.. מתאים?

תודה!!

נ.ב. יש פירושים נוספים מוצלחים לספר זה?

תשובה

שלום וברכה שקד, ותודה של שאלתך!

ראשית יישר כח גדול שאת לומדת את הספר "מסילת ישרים" ועובדת על תיקון המידות והאישיות בצורה רצינית ועמוקה, זהו דבר גדול כל כך ולא מובן מאליו! אשריך!

שאלתך אכן נוגעת בנקודה עמוקה ויסודית ביחס שלנו ללימוד והכרת מדרגות גבוהות בעבודת ה', מול היכולת והציפייה בעבודה האישית המתאימה למקומנו ומצבנו כעת.

את היסוד ליחס הזה ניתן למצוא בדברי חז"ל שאמרו "לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן חורין להבטל ממנה" (אבות ב, טז), היינו שמצד אחד עלינו לשאוף גבוה ולהתעסק בהתקדמות וחתירה תמידית, אך מצד שני לא להגיע לייאוש אם חלילה איננו מצליחים להגיע לאותם מדרגות הגבוהות שאנו עובדים להשיגן.

הספר "מסילת ישרים" נכתב על פי דברי המשנה (סוטה ט, טו) המתארת סולם לעלייה מתמדת בעבודת ה' ובתיקון המידות, אשר חלקם כמו שכתבת בשם הרב אבינר מיועדים ליחידי סגולה (פרישות, רוח הקודש וכדו'). לכאורה, כמעט מאליה עולה השאלה - מדוע חז"ל במשנה והרמח"ל בספרו אמרו לנו זאת כאשר אין אנו יחידי סגולה?! אלא מכך אנו יכולים ללמוד שחשוב להכיר מדרגות אלו וללמוד אותם כחטיבה אחת על מנת שנדע לאן יש לנו לשאוף ולהתקדם, כאשר יחד עם זאת בוודאי שבעבודה האישית והפרטית שלנו עלינו לשים לב לעצמנו, לדעת איפה אנחנו ממוקמים ומה תפקידנו ברגע זה ולא לנסות לדלג מדרגות ושלבים. הבנה זו נכונה לא רק לספר מסילת ישרים אלא לכל לימוד משמעותי המציג בפנינו דרישות ומדרגות גבוהות ומיוחדות.

כמו כן, אפשר לומר שחז"ל לימדו אותנו הדרכות אלו על מנת שנכיר אותם ונתבונן כיצד אנו יכולים לקחת יסודות מתוך מדרגות אלו לחיינו גם כאשר עדיין לא הגענו לשלמות שאר המידות והמדרגות. לדוגמא, לא צריך היות בעל ענווה מושלם על מנת להתחיל לעבוד על מידת החסד או ההקפדה על דקדוקי גזל, וכן בשאר המידות.

ברובד נוסף ניתן להגיד, שחז"ל גילו גם לנו - פשוטי העם, את המדרגות הגדולות הללו מתוך אמונה פנימית חזקה שכל אחד מאיתנו מסוגל להגיע ולהיות מאותם יחידי סגולה, וכדברי חז"ל – "חייב כל אדם לומר - מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי" (תנא דבר אליהו, כה), היינו שיש בכל אחד מאיתנו שייכות לאותן הדרכות, השגות ומדרגות גדולות וגבוהות. וכך גם הרמח"ל כאשר כתב את ספרו האמין שבכל אחד ואחת מאיתנו יש את הפוטנציאל להיות מאותם יחידי סגולה, ועל כן הוא כתב ספר זה מתוך אמון מוחלט ביכולות הפנימיות של כל אחד ואחת מאיתנו. מתוך מחשבה זו ניתן להתחזק ולהאמין בעצמנו ובכוחות הגדולים הטמונים בנו!

מכאן נגיע לגוף השאלה. גם כשהרב כתב שהחל ממידת הפרישות אלו מדרגות המיועדת ליחידים, נראה שהכוונה היא שהמדרגה בצורתה השלמה והמלאה אכן דורשת עבודה רבה ומיועדת ליחידים המסוגלים להגיע לשלמות עבודת ה', אך וודאי שגם לנו יש מה לקבל ממדרגות אלו ולנסות ליישמן, לפחות בחלקן, בחיינו ובעבודת תיקון אישיותנו. ועל כן ניתן ואף רצוי ללמוד את כל הספר לפחות פעם אחת בצורה רציפה, ותוך כדי או לאחר מכן לעשות לעצמך תוכניות עבודה אישית להתקדמות, שיפור ועליה מתמדת מתוך הקשבה למקום בו את נמצאת והכרת היכולות הנפשיות והמנטליות שיש לך כרגע.

לגבי פירושים נוספים היכולים להיות לך לעזר בלימוד הספר. יש את פירושו של הרב אלי הורביץ בספרו "מסילת ישרים המבואר". כמו כן, בזמן האחרון יצא ספר "איך לבנות חיים" של הדר גולדין על סדר המסילת ישרים. בנוסף, אם מתאים לך, ממליץ לך לנסות ללמוד זאת עם חברותא הקרובה ללבך, זה יכול להחיות ולהרים את הלימוד ולחדד את התובנות שניתן להפיק ממנו!

בהצלחה רבה ובהערכה גדולה!

ידידיה

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368