שאל את הרב

חלומות

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 13/12/18 22:53 ה בטבת התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב

תודה רבה על האתר הזה הוא מאוד עוזר

חברה שלי חלמה עלי 2 חלומות אחד לפני חודש בערך והשני אתמול:

אני כותבת מהצד שלה:

הראשון: חלמתי שהייתה שרפה בבית ספר שלי (שזה הבית ספר גם של חברה שלי) ויצאנו מהשרפה בשלום ואז חברה שלי חזרה לשם כדי להוציא משהו או מישהו (אני לא כל כך זוכרת) והיא לא יצאה משם בשלום

השני: גם היינו בבית ספר שלנו ואז השתחרר דוב וברחנו ממנו ואני הלכתי לכיתה שלנו והיא הלכה לכיתה ממול (במציאות הכיתה ממול היא לא מחוברת ישירות במסדרון) ואז שאלתי ילדה שנכנסה לכיתה אם היא בסדר והילדה אמרה שלא ולא התייחסתי לזה ואחרי כמה דקות נכנס האחראי לתפיסת הדוב ושאלתי אותו אם חברה שלי בסדר והוא אמר שלא ואז הייתי עצובה ואז הראו תמונות של מי שנפגע באירוע והייתה שם התמונה שלה.

כשקמתי הייתי עצובה וקצת בכיתי

(קרא לי בעבר שהייתה לי תקופה שחלמתי הרבה פעמים על משהו רע ובסוף הוא סוג של התגשם)

קראנו על המשפט "חלומות שווא ידברו" אבל לא כל כך הבנו אותו ואנחנו מפחדות שזה חס ושלום חלום נבואי

תשובה

שלום וברכה,

לפני שנדון בחלום נקדים ונשאל: איך אנחנו קולטים את העולם? דרך החושים שלנו (ראיה, שמיעה, טעם, ריח ומישוש) וכל חוש מגיע לחלק אחר במוח שלנו (ראיה לאונה האוקסיפיטלית, שמיעה לאונה הטמפורלית וכד'). איך הכל הופך לתמונה אחת? איך אני מקשר בין האוכל שאני רואה לריח שלו הרי הריח מאוחסן בחלק אחד במוח והראיה בחלק אחר? אלא ישנו כוח בנפש שמאחד את כל המידע שמגיע מהחושים לכדי תמונה אחת שלמה והוא נקרא (בפי הרמב"ם): הכוח המדמה.

כוח זה אחראי על הזכרון שלנו וגם על הדמיון. שהרי הוא מייצר את התמונה השלמה ושומר אותה.

מהו הדמיון? – זהו אותו כוח שמסוגל לקחת זכרונות של דברים שחווינו ולאחדם לכדי תמונות חדשות ושונות (גם אם הן בלתי סבירות), למשל: הלכנו לגן החיות וראינו פיל ולאחר מכן בפארק ראינו פרח ורוד, עכשיו מגיע הדמיון ומרכיב את שתי החוויות אחת על השניה ואנו יכולים לצייר בנפשנו, לדמיין, פיל ורוד. זאת למרות שלא קיים בשום מקום בעולם פיל כזה. כלומר, בניגוד לשכל (כלומר לאינטלקט), לו יש יכולת לנתח את מה שקולט, לדמיון יש יכולת להרכיב ולשחק עם מה שקולט.יש לציין שהדמיון אינו מושפע מהחושים בלבד אלא גם ממידותיו של האדם ואף מעולמו הרוחני. ככל שהאדם טהור יותר, קדוש יותר, הדמיון שלו קדוש וטהור בהתאם עד כדי נבואה.

בזמן ערות הדמיון שלנו מוגבל על ידי החושים, אבל בעת השינה אין לו את המעצור הזה. מסביר הרב קוק באורות הקודש (חלק א' עמוד רל"ב) שלשינה יש שתי השפעות:

א) שחרור הדמיון והתעלותו - הדמיון משתחרר מהחושים שמגבילים אותות מתקשר ברוחניות ומשיג השגות עליונות שאינו יכול להשיג בזמן עירות.

ב) כח החיים שבאדם יורד לפעולתו הטבעית - כלומר, כשהאדם יישן הוא מבצע פעולות חומריות בלבד, אין צדדים רוחניים מצד הגוף בפעולת השינה

בבוקר, כאשר אנו קמים נשאר בנו רושם ("דוגמאות" בלשון הרב) משני הפעולות הללו: מהדמיון שעלה אל העליונים, ומהגוף שירד אל הטבעיות הנמוכה. ובכל בוקר אנו מטהרים את הנפש (ברכת "אשר יצר") ומושפעים מהאורות העליונים (ברכת "א-לוקי, נשמה...").

ומסביר הרמח"ל: לכאורה היה ניתן לחשוב שאין משמעות לחלומות מלבד הצפת תכנים עליהם חשבנו או אותם ספגנו מהעולם (דרך החושים, החוויות או המחשבות שלנו) ואין שום עניין מעבר לכך. אם היינו רוצים להעמיק יותר היינו יכולים להסתכל עליהם כעל ביטוי של התת מודע בלבד אבל יש עוד רובד. בחלום מתקיימת השגחתו של הקב"ה. ישנם אמנם הרבה דברים בטלים בחלום אבל לא רק. כשם שהצד הנמוך, הגופני (שהזכרנו קודם בדברי הרב קוק) משפיע על יצירת החלומות כך יש מטרה לחלום עצמו וכך יש השפעה גם מצד הנשמה (הצד העליון שהזכרנו, ש"מטיילת" בעליונים והרושם של טיול זה מתבטא גם בחלומות.

עד כאן דברנו על המשמעות של חלומות. עם זאת, כיום - מכיוון שאנו רחוקים מחיים של נבואה, נהוג לייחס משקל נמוך יותר לחלומות. נהוג להתייחס לאחוז נכבד מהחלומות כאל שווא, כלומר כחסרי משמעות וזאת כיוון שיש יותר חיבור לצד הנמוך, הגופני מאשר לצד הרוחני.

זה לא שולל שיש חלומות אמיתיים עם משמעות עמוקה, אבל ישנם הרבה חלומות שאינם כאלה וכיום אנו הרבה פחות בקיאים בכך. ולכן למסקנה, אין צורך להיבהל מחלום זה. הוא חלום שווא.

אני רק יכול להציע עצה: את יכולה מתוך החלום ללמוד גם על עצמך, לקחת את העצבות שהרגשת ולשאול את עצמך מהיכן לדעתך זה נובע, וכן ללמוד על הדאגה שלך לזולת וכד'. אבל אין צורך לדאוג מהשפעה מיסטית של החלום עליך.

כתבות נוספות