אשדוד בפסגה, נתניה בירידה: בדקו כמה העיר שלכם ידידותית לעסקים קטנים

מדד עשיית עסקים ברשויות המקומיות דירג ומצא את הערים הידידותיות ביותר לעסקים קטנים ובינוניים |נוף הגליל מובילה ברשויות הכוללות עד 150 אלף תושבים. ברשויות עד 50 אלף תושבים מובילה המועצה האזורית גזר

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/01/22 11:34 כט בטבת התשפב

אשדוד בפסגה, נתניה בירידה: בדקו כמה העיר שלכם ידידותית לעסקים קטנים
איזה עיר הכי ידידותית לעסקים הקטנים?, צילום: דוד כהן, פלאש 90

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, פרסמה היום (א') את מדד עשיית עסקים ברשויות מקומיות במסגרתו דורגו 75 הרשויות בישראל בהן מספר העסקים הגדול ביותר. הסוכנות עורכת את מדד הרשויות המקומיות זו הפעם החמישית ומטרתו לשמש כלי עבודה עבור הרשות המקומית, שכן הוא מאפשר לכל רשות להשוות את ביצועיה לרשויות אחרות במגוון פרמטרים, וכן לנתח את ביצועיה בתחומים בהם היא פעילה. 

המדד מתבסס על מספר פרמטרים שנבחנים בכל רשות ובוחנים את רמת ה"ידידותיות" של הרשות לעסקים המצויים בתחומה. המדד מחלק את הרשויות לשלוש קבוצות גודל לפי מספר תושבים, שכן רשות מקומית של עד 50 אלף תושבים, אינה דומה לרשות מקומית של למעלה מ-150 תושבים. 

את המקום הראשון קטפה בפעם השלישית ברציפות אשדוד, העיר הידידותית ביותר לעסקים קטנים ובינוניים. לעומתה, רמת גן ירדה מהמקום השני למקום השמיני, בת ים ירדה מהמקום הרביעי למקום השתים עשרה ונתניה ירדה מהמקום החמישי למקום השלוש עשרה. בסוכנות לעסקי קטנים מדגישים כי ירידה בדירוג אינה אומרת שהשירות לעסקים של הרשות התדרדר, ובמקרים רבים היא נובעת מכך שהשירות של רשויות אחרות לעסקים השתפר יותר והן עלו בדירוג, בשעה שהרשות שירדה בדירוג שיפרה פחות את השירותים שלה לעסקים.

בין הרשויות שעלו בדירוג ניתן למצוא את פתח תקווה, שעלתה מהמקום השישי למקום השני ורחובות שעלתה מהמקום השנים עשר למקום השלישי. תל אביב שירדה ב-2019 מהמקום הרביעי למקום האחד עשר שיפרה ב-2021 ועלתה למקום השישי, בעיקר הודות לעלייה משמעותית בציון שנתנו לה העסקים בסקר שביעות הרצון.

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי אמרה: "המדד נועד לעודד רשויות מקומיות להקל על העסקים הקטנים והבינוניים, החל ממועד פתיחת העסק ולאורך פעילותו מול הרשויות. העסקים מהווים מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי והם אחראים לכ-50% מהתוצר העסקי ולכ-60% מהמועסקים במשק. פיתוח העסקים הקטנים הוא אינטרס ציבורי של כולנו, אולם לרשות המקומית יש השפעה ישירה על העסקים שנמצאים בה. הקורונה הדגישה את חשיבותו של השלטון המקומי וראינו כי רשויות שפעלו ועודדו את קידום העסקים הקטנים ומצאו פתרונות יצירתיים עבורם, הפכו לממשק השלטוני הראשון עבורם".

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה הוסיף כי "לרשויות המקומיות חלק מרכזי ומהותי ביכולתם של עסקים בתחומן לשגשג ולפרוח. המדד, אותו אנו עורכים זו השנה החמישית, נולד במטרה לשקף את המצב הקיים בכל רשות ולעודד את הרשויות לשפר את איכות השירותים שהן נותנות לעסקים. בשנתיים האחרונות בהן אנו מתמודדים עם משבר הקורונה, לרשויות משקל גדול יותר בסיוע לעסקים לשרוד בתחומן ולשרוד בכלל". השנה הוספנו למדד הרגיל גם מדד שבדק את הפעילויות המיוחדות שעשו ברשויות לטובת העסקים כדי לסייע להם התמודד עם המגבלות עקב משבר הקורונה".

השנה עלתה כמות הרשויות המשתתפות במדד מ-60 רשויות בשנת 2019 ל-75 רשויות במדד זה (2021). כמו כן חודדו הקריטריונים להשתתפות במדד והם מבוססים כיום רק על גודל הרשות. בעקבות השינוי היה גם שינוי בין הרשויות המשתתפות במדד, נוספו לו 21 רשויות מקומיות ונגרעו ממנו 6 רשויות שהשתתפו בו בעבר. שינוי זה השפיע גם על מיקומן של כמה רשויות, שירדו במדד בשל דרוג גבוה יותר של רשויות שנכנסו למדד רק השנה. מבין המצטרפות החדשות למדד, מועצה אזורית מטה בנימין דורגה במקום הרביעי מבין הרשויות בגודל 50 - 150 אלף תושבים, ומועצות אזוריות גזר וגולן דורגו במקום הראשון והשני בהתאמה ברשויות בגודל עד 50 אלף תושבים.

מועצה אזורית שומרון מובילה בקטגוריית הארנונה

המדד מתעדכן אחת לשנה ומשקלל ארבעה דירוגים שונים בכל רשות מקומית: שביעות רצון של עסקים, נגישות למכרזים, נגישות המידע וארנונה.

שביעות רצון של העסקים - שביעות הרצון מהרשות נבדקה באמצעות סקר שערכה הסוכנות בקרב עסקים מקומיים. הסקר בחן את ההיבטים הבאים בהתנהלות הרשות המקומית: קידום עסקים, פיקוח ואכיפה, גבייה תשלומים ושילוט, ושירותים שהרשות מעניקה לעסקים.

במדד שביעות הרצון, מבין הרשויות בהן מעל  150 אלף תושבים, תל אביב וחיפה שיפרו את הדרוג שלהן מהמקומות האחרונים בדרוג ועברו לחמישייה השנייה. אשדוד, פתח תקווה ואשקלון שמרו על מקומן בחמישייה הראשונה. מבין הרשויות בהן 150-50 אלף תושבים, קריית גת ורמת השרון ירדו מהדירוג בחמישייה העליונה לחמישייה החמישית. ברשויות בהן עד 50 אלף תושבים  גזר, גולן, גבעת שמואל, נס ציונה וחבל מודיעין מדורגות במקומות הגבוהים.
         
נגישות למכרזים הינו דירוג שסוקר את המכרזים שפרסמה הרשות. חולון עלתה מהמקום הארבע עשרה למקום השלישי ורחובות קפצה מהמקום השלוש עשרה למקום הראשון. ירושלים שהייתה בשנת 2019 במקום הראשון ירדה למקום השני.

דירוג נגישות המידע מבוסס על היקף המידע המוצג לעסקים באתר הרשות, מידת הנוחות הכללית להגיע ולהבין אותו, ועל רמת הדיגיטציה של שירותי הרשות. מבין הערים הגדולות, בגודל מעל 150 אלף תושבים, תל אביב וחיפה שומרות על המקום הראשון והשני בדירוג זה בהתאמה. נתניה שהייתה בחמישיה הראשונה יורדת למקום העשירי וירושלים עלתה מהמקום התשיעי למקום השני. אשקלון ובאר שבע ירדו מהחמישייה הראשונה למקומות 13 ו-11 בהתאמה.

דירוג הארנונה נבנה באמצעות השוואה של ממוצע הארנונה העסקית ביחס ל-75 הרשויות המשתתפות במדד. ברשויות הגדולות שבהן מעל 150 אלף תושבים, החמישייה הראשונה כמעט ואיננה משתנה, ברשויות עד 150 אלף תושבים, נכנסו שתי רשויות חדשות לחמישייה הראשונה בדירוג: רהט ומטה בנימין. ברשויות שיש להן עד 50 אלף תושבים ירדו 6 רשויות מהמדד (בגלל גודלן) ונוספו מרבית הרשויות החדשות שנכללו השנה במדד. חמשת הרשויות המדורגות במקומות הראשונים בקבוצה זו הן: שומרון, גולן, גלבוע, מרום הגליל ומטה אשר - כולן רשויות חדשות.

זבל בירושלים

פח זבל גדוש בירושלים, יש תמורה לארנונה? צילום: יונתן זינדל/פלאש 90


כל אחד מהדירוגים שהוצגו לעיל הנו דירוג נפרד, כך שלכל רשות יש ארבעה דירוגים נפרדים: שביעות רצון של עסקים, נגישות מידע, ארנונה ונגישות למכרזים. על סמך ארבעת הדירוגים נבנה דירוג סופי אשר בו כל אחד מהדירוגים קיבל משקל, לפי חשיבותו, באופן הבא: שביעות הרצון של העסקים 55%, תשלומי ארנונה 15%, נגישות המידע של אתרי האינטרנט ושירותים דיגיטליים 10%, וידידותיות המכרזים 20%.

מדד קורונה - בנוסף למדד המתואר, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ביצעה השנה גם דירוג מיוחד נוסף הבוחן את הפעילות של הרשויות המקומיות, לטובת העסקים, בזמן משבר הקורונה. לדירוג זה נשאלו העסקים מספר שאלות בנוגע לפעולות שביצעה הרשות במטרה להקל עליהם את ההתמודדות עם הגבלות בעקבות הקורונה. הדירוג בדק גם את המידה בה המידע הקשור למשבר הקורונה הונגש באתר הרשות. במדד זה, שמבוסס על שאלות ייחודיות בסקר העסקים ועל הנגשת מידע בדבר הנחיות, הצטיינו רמת גן, גזר ונוף הגליל שהן הראשונות בקבוצות הרשויות לפי גודלן. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן