• משכן או מקדש

    כשאנו אומרים משכן, אנחנו מתכוונים לאותו אוהל מיוחד שהוקם במדבר. לעומתו, כשאנו אומרים מקדש, אנו מתכוונים לבית העולמים. אולם, ישנה גם משמעות למילים – משכן ומקדש. ופירושן אפילו סותר זה את זה במידה לא מבוטלת...

    הרב חיים רטטיג - ראש ישיבת ההסדר ''בינות'', רעננה

    06/02/03 00:00

  • שיטת הרבדים בלימוד הגמרא

    בשבועות האחרונים, מתנהל דיון בעניין "שיטת רבדים" בלימוד הגמרא. מספר שורות מפרי עטו של מפתח השיטה הרב ד"ר פנחס היימן.

    הרב פינחס הימן

    03/02/03 00:00

  • לאן אתה רץ? - לפרשת משפטים

    פירוש הדברים הוא, שכל אדם הוא דיין ביחס לחבירו. ההתייחסות שלך לחבירך, הצורה בה אתה מתייחס למעשיו היא בעצם חריצת דין, ולכן על האדם להיות מתון תמיד, לקלוט מהמציאות את כל התמונה כדי שהדין שהוא דן את חבירו יהיה דין אמת. לפרשת משפטים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    30/01/03 00:00

  • עדכוני כשרות צילום: shutterstock

    עדכוני כשרות

    29/01/03 00:00

  • תורה מן השמים - לפרשת יתרו

    כוונתו של מלך הכוזרים היתה רצויה, כפי שנאמר לו בחלום, אך מעשהו אינו רצוי. לא די בכוונה טהורה, ישנם מעשים מסוימים הרצויים והמביאים את האדם אל השלמות. כיוון שכך, מוכרח הדבר שמעשים אלו ינתנו על ידי הבורא. לפרשת יתרו

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    29/01/03 00:00

  • פרשת שילוח עבדים

    התקשו רבותינו בהקשר לפרשת משפטים, האם באמת נאמרה לאחר מעמד הר סיני, שהרי אם כן מה פשר "נעשה ונשמע"" והרי כבר שמעו, או שמא נאמרה להם לפני או תוך כדי מעמד הר סיני.

    ירחם שמשוביץ

    29/01/03 00:00

  • עדכוני כשרות צילום: shutterstock

    עדכוני כשרות

    25/01/03 00:00

  • עדכוני כשרות צילום: shutterstock

    עדכוני כשרות

    23/01/03 00:00

  • ''ככר הלחם'' או ''לחם מן השמים'' - לפרשת בשלח

    כח הרצון הוא הכח המרכזי באישיותו של האדם, והוא הנותן משמעות לשאר חלקי הנפש. הדברים אותם רוצה האדם, הם הקובעים את עולמו הרוחני. כך פינה משה את "ככר הלחם" הראשונה. לפרשת בשלח.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/01/03 00:00

  • לא בחיל ולא בכח - לשבת שירה

    "בפרשתנו אנו קוראים על יציאת מצרים וקריעת ים סוף ואנו קוראים בנעימה חגיגית את שירת הים, אך ישנם בפרשתנו גם פסוקים פחות 'נעימים' לקריאה בהם אנו פוגשים את עם ישראל לאו דווקא בגדלות רוח..."

    אלירז ברויאר

    19/01/03 00:00

  • תקופת המעבר

    "יציאת מצרים הינה התהוות ישראל כעם. משפחת יעקב שירדה למצרים בשבעים נפש יוצאת עתה משם עם יעוד של ממלכת כהנים וגוי קדוש ... דוקא בגלל המהלך המהפכני הזה, חייבים הם להדגיש בסדר פסח מצרים את הקשר המשפחתי - למשפחותם לבית אבותם.."

    ירחם שמשוביץ

    19/01/03 00:00

  • מסרים סמויים באותות שעשה משה

    "בין שאר האותות שעשה משה יש למנות את המטה ההופך לנחש וחוזר והופך למטה ואת היד ההופכת מצורעת וחוזרת ושבה כבשרו. מהי תכליתן של אותות אלו לדברי הרמב"ם?..."

    אופיר סעדון, עו''ד

    19/01/03 00:00

  • שלא על מנת לקבל פרס

    עבודת ה' שלא ע"מ לקבל פרס

    19/01/03 00:00

  • על שלושה דברים העולם עומד-גמילות חסדים

    עזרה הדדית כחלק מגמילות חסדים

    19/01/03 00:00

  • בר כוזיבא או בר כוכבא (עפ''י הרמב''ם ונושאי כליו)

    כידוע, היתה מחלוקת גדולה בין חכמי ישראל, האם יש לצאת למרד או שמא יש להכנע לרומאים. למרות הכישלון של המרד, שתבע מאות אלפי קרבנות - ויש אומרים מליוני קורבנות יהודים שנהרגו או שנמכרו לעבדות. מפתיע אותנו הרמב"ם בפסיקתו.

    19/01/03 00:00

  • מתונים בדין

    "...הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה דְבָרִים, הֱווּ מְתוּנִים בַּדִּין".לימוד לחיינו ממשה רבינו

    19/01/03 00:00