דריכות בכנסת ממשלה במבחן: התקציב מגיע למליאת הכנסת

הבוקר מתחיל הדיון על תקציב המדינה במליאת הכנסת, שהצבעותיו צפויות להסתיים רק ביום שישי בבוקר | שר האוצר נואם במליאה | רגע לפני תחילתו של הדיון הארוך, הצליחו באופוזיציה לדחות את חוק מיסוי משאבי טבע עם פיליבסטר ארוך

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 02/11/21 09:21 כז בחשון התשפב

ממשלה במבחן: התקציב מגיע למליאת הכנסת
אדריכלי התקציב בתמונה משותפת, צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

דריכות בכנסת: תקציב המדינה לשנתיים הקרובות מגיע למליאת הכנסת עם דיונים שיפתחו הבוקר (ג') יסתיימו מחר בערב עם המעבר של המליאה להצבעות על חמשת חלקי התקציב. הטקס צפוי להסתיים רק ביום שישי בבוקר, עד אז חברי הכנסת בכוננות שיא. 

את הדיון יפתח יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר, שיציג ההצעות, אחריו יעלה שר האוצר אביגדור ליברמן ולאחריו יציגו יושבי ראש הוועדות שטיפלו בפרקים מתוך הצעת החוק. הדיון המשולב כולל למעשה חמישה חוקים שמרקיבים את התקציב.

 

  1. הצעת חוק מסגרות תקציב המדינה (הוראות מיוחדות לשנים 2021 ו-2022) (תיקוני חקיקה והוראת שעה), התשפ"ב-2021 (קריאה שניה וקריאה שלישית) 
  2. הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021 (קריאה שניה וקריאה שלישית) 
  3. הצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2021, התשפ"ב-2021 (קריאה שניה וקריאה שלישית)
  4. הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021 (קריאה שניה וקריאה שלישית) 
  5. הצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2022, התשפ"ב-2021 (קריאה שניה וקריאה שלישית)

יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן שמכינה את חברי הכנסת להצבעות החשובות כתבה הבוקר: "קואלציה, אופוזיציה - כולנו משחקים באותה הקבוצה - עם ישראל. ולעם הזה, אחרי שלוש שנים מגיע תקציב. תקציב מצויין, עם בשורות שגם האופוזיציה חלמה עליהן מעל עשור. זו העת. זה הזמן. התקציב יעבור".

הישג קטן לאופוזיציה, רגע לפני העברת התקציב: הדיון במליאת הכנסת שהחל אתמול (ב')בבוקר, הסתיים הלילה אחרי חצות לאחר שהשר זאב אלקין משך את הצעת החוק למיסוי משאבי טבע ואמר כי יחזיר אותה למליאה בעוד כשבוע. בקואליציה יש מי שמותח ביקורת על יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן שהעלתה את החוק הרגיש בשבוע התקציב וטוען כי התנהלותה לא מקצועית.

הדיונים בהצעת חוק מיסוי משאבי טבע החלו במליאה עוד בתחילת השבוע שעבר ונפרשו על פני מספר ימים בהם חברי האופוזיציה המשיכו לנמק את ההסתייגויות הרבות שהגישו לחוק. כאמור הדיון במליאה ננעל ודיוני המליאה יתחדשו מחר בשעה 09:00 בדיון משולב בחוקי התקציב.

בכחול לבן תקפו בחריפות את התנהלות האופוזיציה, "מדובר בשוד של כל אזרחי ישראל על ידי חברי כנסת חסרי אחריות וחסרי בושה. נמשיך לפעול בכדי שחוק קרן העושר, שיזמה השרה אורית פרקש הכהן יעבור, לטובת כל אזרחי ישראל. הם ימשיכו לדבר - ואנחנו נדאג לדור העתיד", מסרו במפלגה.

התקציב מגיע למליאה, כך זה יראה:

  • הדיון המשולב יחל הבוקר, בשעה 9:00 ויימשך, עד מחר, יום רביעי, בשעה 18:30. הדיון ייפתח בהצגת הצעת החוק על ידי יושב ראש ועדת הכספים אלכס קושניר ויושבי ראש הוועדות האחרות שטיפלו בפרקים מתוך הצעות החוק. חלוקת הזמנים: 3/4 לחברי סיעות האופוזיציה, 1/4 לחברי סיעות הקואליציה. 

  • ביום רביעי בשעה 19:30 תחל ההצבעה על הסתייגויות: יתקיימו הצבעות על כל ההסתייגות שנציגי הקואליציה יבקשו להצביע עליהם. הסתייגויות שהאופוזיציה תבקש להצביע עליהן לשני חוקי התקציב, לסעיפים המילוליים: יתקיימו הצבעות על לא יותר מ-30 הסתייגויות. לסעיפים התקציביים: יתקיימו שלוש הצבעות ביחס לכל סעיף - כל ההסתייגויות שעניינן תוספת תקציב, כל ההסתייגויות שעניינן הפחתת תקציב, וכל ההסתייגויות שעניינן תוכניות חדשות. הסתייגויות ל-3 הצעות החוק הנלוות: יתקיימו הצבעות על לא יותר מ-120 הסתייגויות (ל-3 הצעות החוק יחד).
  • הצבעות שמיות: יצביעו על לא יותר מ-5 בקשות לכל צד, על כל אחת מהצעות חוק. יו"ר הישיבה רשאי לאפשר הצבעות שמיות נוספות, במספר זהה לשני הצדדים.