להיות או לחדול התקציב מגיע למליאה: השבוע הקריטי של הקואליציה

רגע האמת של הקואליציה: השבוע יגיע התקציב לדיונים והצבעות במליאת הכנסת | בקואליציה נערכים לכל תרחיש ושוקלים להורות על עוצר ראיונות | לוח הזמנים המלא בדרך להעברת התקציב

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 31/10/21 09:37 כה בחשון התשפב

התקציב מגיע למליאה: השבוע הקריטי של הקואליציה
כוננות שיא, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אחרי ארבע מערכות בחירות ותקופה ארוכה מהרגיל ללא תקציב מסודר, הקואליציה תנסה השבוע לשנות את המצב ולהעביר את התקציב במליאת הכנסת. חשיבות ההצבעות הרבות מהן בנוי התקציב מביאה את ראשי הקואליציה לכוננות שיא וסבב שיחות עם כל חברי הכנסת, לחדשות כיפה נודע כי נשקלת האפשרות לאסור על ראיונות עד אחרי שיאושר התקציב.

לוח הזמנים לשבוע הפוליטי המתוח:

יום שלישי: התקציב מגיע למליאה ויחלו הדיונים על סעיפי התקציב. חברי האופוזיציה צפויים לנאום נגד התקציב ויטענו כי מדובר בתקציב מסוכן, גם יו"ר האופוזיציה צפוי לנאום. במהלך יום שלישי בלילה ראש הממשלה נפתלי בנט יחזור מוועידת האקלים בגלזגו. חזרתו של בנט קריטית גם מפני שהוא משמש כאצבע ה-61 וגם מפני שביכולתו "לכבות שריפות" ולפתור סכסוכים של הרגע האחרון על התקציב.

רביעי בלילה: אחרי הדיונים שצפויים להיות סוערים במיוחד, בשעות הערב של יום רביעי יחלו ההצבעות. מדובר בהמון הצבעות נפרדות שבונות את התקציב השלם וערנותם של חברי הכנסת קריטית בשל הפער הזעום בין הקואליציה לאופוזיציה, פער שעומד על קול אחד בלבד. כזכור, טעות הצבעה טכנית של יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי הספיקה לפני חודשיים לדחות את ההצבעה על חוק הדיינים. 

יום שישי: למרות שבקואליציה מקווים לסיים את ההצבעות עד יום חמישי בלילה, ההצבעות צפויות להסתיים ביום שישי, מדובר ביום שישי קצר במיוחד ובמקרה הצורך אולי תידחה ההצבעה ליום ראשון. כזכור, לקואליציה יש עד ה-14 בנובמבר להעביר את התקציב וההצבעות מתחילות מוקדם מחשש לוויכוחים של הרגע האחרון וזליגה חריגה של ההצבעות. 

יו"ר הקואליציה עידית סילמן ושר החוץ יאיר לפיד מקיימים סבב שיחות אינטנסיבי עם כל חברי הכנסת, מהבכירים עד אחרון הנורווגים במטרה ליישר קו ולהגיע מאוחדים להצבעות. סילמן שעבורה מדובר בשבוע קריטי ביותר בתור יו"ר הקואליציה כתבה: "שבוע טוב, אנו בפתחו של שבוע מרתוני ומשמעותי! אישור תקציב מלא בשורות, הכולל רפורמות אדירות ונחוצות שלא קודמו כבר שנים ובתוכו הישגים אדירים. כל זה קורה בזכות חבריי לקואליציה ובמיוחד ראש הממשלה שעשה את המעשה הנכון בהוצאת ישראל מהכאוס הפוליטי ומעניק לנו, חברי ימינה ולשרים - גיבוי".

נציין, אמש פורסם לראשונה בחדשות כיפה כי גורם בקואליציה חושש כי חבר יום טוב כלפון יצביע נגד התקציב, צעד שיכול להפיל את הממשלה. הסיבה להתלבטות של כלפון על פי אותו גורם, היא התעלמות מוחלטת מנושאים אידיאולוגיים שיקרים לליבו בתקציב ובחלוקת הכספים הקואליציוניים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן