יום אחרון למנדט: התרחישים האפשריים לשעות שנותרו

ההזדמנות שניתנה לראש הממשלה מגיעה לסופה, ועליו להפעיל מאמצים אחרונים לקפל בעיקר את סמוטריץ'. במידה ולא יצליח המנדט יעבור בסבירות גבוהה ללפיד, ועל נתניהו להפעיל כל מאמץ שיסכל הקמת ממשלה חלופית ולצאת לבחירות

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 04/05/21 12:48 כב באייר התשפא

יום אחרון למנדט: התרחישים האפשריים לשעות שנותרו
עוד יפעיל קסם אחרון? נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שעת השי"ן מתקרבת, והלילה בחצות יפקע המנדט שהוענק לבנימין נתניהו לפני 28 ימים על ידי נשיא המדינה. במהלך החודש האחרון על נתניהו היה שלושה מאבקים עיקריים מול שלושת מפלגות הימין - ימינה, הציונות הדתית ותקווה חדשה. מול הראשונה המאבק היה להשיג את נאמנותה לגוש הימין, מול השנייה להסכים לקבל את תמיכתה של רע"מ ומול השלישית למצוא דרך להסכים בכל זאת להיכנס לממשלה עם נתניהו. נכון לבוקר זה, נתניהו לא הצליח באף חזית, ונותרו לו שעות ספורות להגיע לפתרון.

לנתניהו נותרו מספר דרכים לפתור את הבעיה:

1. המגמה מאמש, בה רבנים מהזרם החרד"לי מכשירים ממשלה בתמיכת רע"מ, ממשיכה גם הבוקר עם תמיכה גם של הרב אבינר. נתניהו עשוי להפעיל מכבש לחצים על סמוטריץ' כדי שיתקפל מעמדתו ויסכים להקמת ממשלה בתמיכת רע"מ. כפי הנראה אתמול, סמוטריץ' נותר איתן בדעתו לאורך כל הדרך ולא מוכן לתת את חותמת הכשרות בשום מצב. היחיד בינתיים שהסכים להתפשר הוא חבר הכנסת אבי מעוז, תלמידו של הרב טאו שהסכים לקבל את הוראת רבו. 

2. נראה כי כל אפשרות לשכנע את גדעון סער להצטרף לממשלת ימין עלו בתוהו, גם ההכרזה כי יעניק רוטציה לבנט לא שכנעה את תקווה חדשה. אך לנתניהו דרושה הארכת זמן ולנסות בכל זאת לשבור את אחת החזיתות, ולכן ינסה לשכנע כמה שיותר מפלגות להמליץ על בנט כמי שיהיה הבא בתור לקבל את המנדט. במידה וכך יהיה נתניהו ידרוש מבנט לעמול ככל הניתן להקמת ממשלת ימין, ולעמוד במילתו שממשלת ימין היא הראשונה בעדיפויות שלו.

3. המנדט עלול לעבור בכל זאת אל יאיר לפיד, שזו העדיפות האחרונה של נתניהו מכל האפשרויות השונות. החשש מגיע בעיקר בשל העובדה כי בנט התחייב להקים ממשלה כל שהיא מאשר יציאה לבחירות, ובכך להקים ממשלה שתשאיר את הליכוד בחוץ. בזמן הזה יעשה נתניהו כל מאמץ לחבל בניסיונות להקמה של ממשלה כזו, בעיקר בעזרת הטרלות נגד בנט וסער. נתניהו החל כבר הבוקר בניסיונות של העברה של כמה שיותר חוקים בעלי אג'נדה ימנית שתאתגר את בנט. חוקים אלו אם אכן יעלו להצבעה ישמו את נפתלי בדילמה האם להצביע להם או לשמור על יישור ההדורים עם מפלגות השמאל. במידה ובנט יצביע לחוקים הללו המפלגות הערביות ומרצ ייסוגו ולא תקום ממשלת שינוי.

4. אפשרות נוספת היא בכל זאת לנסות למצוא דרך לשבור פעם נוספת את בני גנץ, אך זאת יעשה באופן עקיף. בני גנץ ממשיך להצהיר מעל כל במה אפשרית כי ילך רק עם לפיד, ולא מוכן להיכנע לכל ההצעות שמגיעות מהליכוד. לשם כך שולח נתניהו את המפלגות החרדיות ששוב מבטיחות ערבות לגנץ שלא יפגע ושנתניהו יהיה מרוסן. גם אפשרות זו אינה סבירה במיוחד היות ונראה כי גנץ למד את הלקח שלו, וככל שעובר הזמן הוא דווקא נחוש יותר לתמוך בלפיד באופן גלוי.

5. האפשרות שנותרה היא לקוות שהמנדט יעבור לכנסת, בעיקר כי הנשיא ריבלין שבע מהתעסקות בפוליטיקה הנוכחית. לפי מספר הקולות בכנסת לנתניהו יש עדיין את הרוב אך לא די כדי להגיע ל-61, המקרה הסביר הוא שלא ימצא פתרון וישראל תצא לסבב בחירות. בחירות חמישיות הן בסופו של דבר התקווה הגדולה של נתניהו בה הוא ממשיך לשלוט במדינה כבשלו, ומישיך לקוות להגיע לתוצאה טובה יותר. הפעם הוא יגיע לבחירות שתדמיתו כאיש ימין מובהקת יותר, דבר שיסייע לו בהבאת מצביעים. חשוב להוסיף: זו הפעם האחרונה שנתניהו יוכל לגרור את ישראל לבחירות, כי אם לא יצליח בנובמבר כס ראש הממשלה יעבור לבני גנץ.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן