מחילול השם לקידוש השם: הזיגזג של הרבנים החרד"לים

הרב שלמה אבינר הסביר את המהפך בגישת הרב טאו שהכריז אתמול על תמיכה בממשלת ימין עם רע"מ: "לסמוך על הערבים זה חילול השם, אבל ממשלה של מדינת כל אזרחיה היא חילול השם עוד יותר חמור" | הרב אבינר עצמו, התבטא בנחרצות בחודש שעבר נגד ממשלה בשיתוף ערבים וטען כי יש להקים ממשלה עם השמאל: "עלינו להסתדר בינינו"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 04/05/21 10:36 כב באייר התשפא

מחילול השם לקידוש השם: הזיגזג של הרבנים החרד"לים
הרב אבינר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

קצת יותר מ-12 שעות עד לפקיעת המנדט של נתניהו להרכבת הממשלה, והלחץ להקמת ממשלת ימין בתמיכת רע"מ ומנסור עבאס גובר. אחרי שראש ישיבת הר המור הרב צבי טאו הכריז כי אפשר להקים ממשלה בתמיכת המפלגה הערבית, ואף הוסיף שמדובר ב"קידוש השם", תלמידו, וראש ישיבת עטרת ירושלים, הרב שלמה אבינר ניסה להסביר את המהפך שעבר רבו, שאמר בעבר כי אין להקים ממשלה עם ערבים. 

"צריך לבחור את הרע במיעוטו", אמר הרב אבינר והסביר מדוע ממשלת שמאל היא אופציה גרועה יותר ממשלת בתמיכת רע"מ: "לממשלת שמאל יש אג'נדה מאוד בעייתית, כלומר מדינה כל אזרחיה ולא מדינה יהודית. מדינת כל אזרחיה היא עבורנו דבר חדש, שינוי, בגידה. לא לה ציפינו אלפיים שנה. מדינת כל אזרחיה היא גזל, גזל על ידי הממונים על המשפט". 

הרב צבי טאו, ראש ישיבת הר המור

הרב צבי טאו, ראש ישיבת הר המורצילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה

הרב אבינר המשיך ואמר כי, "לסמוך על הערבים זה חילול השם, אבל ממשלה של מדינת כל אזרחיה היא חילול השם עוד יותר חמור. אנחנו צריכים להכריע בדילמה המוסרית הזה, שתי האפשרויות בעייתיות, לכן, במצב שלנו, אנחנו צריכים לבחור את הטוב ברובו והרע במיעוטו, וכרגע זה להסתמך על הערבים", הוסיף ראש ישיבת עטרת כהנים,  "אנו מתפללים שנסתדר בינינו, כל היהודים, באהבה ואחווה ושלום ורעות".

לפני חודש, התייחס הרב אבינר עצמו לשאלה האם אפשר לצרף ערבים לממשלה, וענה על כך בצורה נחרצת: "ודאי שלא. זו מדינה יהודית, מדינת היהודים, ומי שקובע את עתידה הם יהודים", אמר הרב אבינר וקבע: "לו רצינו מדינה שגויים שותפים בהנהגתה, יכולנו להישאר בגלות. ממשלה מן הימין או מן השמאל – אלו ויכוחים פנימיים.  הימין הם יהודים, השמאל הם יהודים. אלה הולכים לצבא ומוסרים את הנפש, ואלו הולכים לצבא ומוסרים את הנפש. כולנו אחים, יש חילוקי דעות אבל אין חילוקי לבבות". 

"אבל הערבים אינם יהודים", הסביר הרב שלמה אבינר, "אנחנו לא מתנגדים לכך שיגורו בארץ – כמובן בתנאי שאינם עסוקים בטרור – אבל לא יתכן שהם יהיו שותפים בהנהגה, וייקחו חלק בהכרעות מאוד חמורות וגורליות, כגון  מלחמה ושאר עניינים ביטחוניים, או לעניינים כלכליים כבדים, ואפילו עניינים הנוגעים לעם ישראל בעולם. ולכן עלינו להסתדר בינינו, כל היהודים, באהבה ואחווה ושלום ורעות". סיכם.