"אם צריך נלך לאופוזיציה" | האם זו תחילת התפוררות שלטונו של נתניהו?

בזמן שנתניהו עמל על גיוס בנט לכנסת, הוא מפסיד את רע"מ לטובת לפיד והוא נוחל שני הפסדים בכנסת. כעת נתניהו מבין שעליו לעשות חישוב מחדש לכל ניהול גוש מאמיניו, האם נגמרו ימי השתיקה לסמוטריץ'? והאם יפסיד גם בבחירת יו"ר חדש לכנסת?

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 20/04/21 08:16 ח באייר התשפא

"אם צריך נלך לאופוזיציה" | האם זו תחילת התפוררות שלטונו של נתניהו?
נתניהו לאחר יממה לא פשוטה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יממה קשה עברה על ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, אמש (ב') נחל הפסד כפול בכל הקשור לוועדה המסדרת. ההפסד הראשון החל לאחר שנתניהו השקיע את מאמציו מול ימינה, נתניהו נפגש עם בנט לפגישה ארוכה שהסתיימה בצורה לא נעימה. נתניהו נשא נאום בו טען נגד בנט כי אם יקבל את שיטת החלוקה לוועדה המסדרת של יש עתיד, פירוש הדבר שהוא חבר לשמאל. אלא שבמהלך חכם, נתניהו הציע לוותר על מקום בוועדה של הליכוד עבור ימינה ובנט הסכים להצביע עבור עמדת הליכוד במליאה.

אלא שהמאמצים של נתניהו מול ימינה לא היו מספיקים, והתחיל לשלם את המחיר בכך שהתעלם מרע"מ בשבועיים האחרונים. במליאת הכנסת התכנסו כמעט כלל חברי הכנסת, ולהפתעת נתניהו ההצעה של הליכוד נפלה, ברוב של 60 נגד, 58 בעד. מיד לאחר נפילת הצעת הליכוד התקיימה הצבעה שמית על הצעת יש עתיד, אשר זכתה לרוב של 60 תומכים מול 51 מתנגדים כאשר חברי ימינה נעדרים מההצבעה. נתניהו הופתע לגלות כי רע"מ רחוקה מלהיות בכיס שלו, ובזמן שחילק מתנות לימינה רע"מ חשה פגועה כי היא לא מקבלת את היחס המגיע לה מצד נתניהו.

מאחורי גבו של נתניהו נפגש יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד יחד עם מנסור עבאס זמן קצר לפני ההצבעה במליאה. עבאס החל להרגיש פגוע כי נתניהו מתעלם מדברי סמוטריץ', הממשיך לתקוף אותו בכל פעם מחדש, לפיד זיהה את המשבר והציע לעבאס להצטרף אליו בהצבעה עבור מקום בוועדת הכספים. בראיון הבוקר לרשת ב', הבהיר עבאס כי הוא חש פגוע מהיחס של סמוטריץ' ואמר: "לא נהיה שק חבטות, מי שיבוא לקראתנו נבוא לקראתו". מנגד טען כי שיתוף הפעולה עם הליכוד להרכבת ממשלה עוד אפשריים, ושהמגעים עם לפיד היו נקודתיים ולא כוללים.

ההפסד השני של הליכוד הגיע גם בישיבה הראשונה של הוועדה המסדרת, מרבית חברי הוועדה התנגדו להצעת יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר, לבחור בשני סגנים ליו"ר הכנסת. ההצעה כללה שיהיה ח"כ אחד מכל גוש, סגנים שיכהנו כנשיאות הכנסת, 12 ח"כים תמכו בהצעה מול 20 ח"כים שהתנגדו להצעה. זוהר זעם על התוצאות במליאה והכריז: "האמינו לי שלא יהיה לכם קל איתי כשאני אהיה באופוזיציה. הכול בסדר. אם צריך נלך בכבוד, בראש מורם לאופוזיציה". לבסוף, דיוני הוועדה ננעלו ללא הסכמות, ועם כנסת מושבתת כשאף וועדה לא תוכל להתחיל את פעילותה.

שני ההפסדים מכריחים אותו לחשב מסלול מחדש, כשהשלב הראשון הוא שינוי היחס כלפי רע"מ והציונות הדתית. נתניהו הבין שהוא לא יכול לשתוק יותר עבור המתקפות של סמוטריץ' כנגד רע"מ, אם הוא מעוניין להמשיך להינות מתמיכתם. קריאות התבוסה של ח"כ זוהר מראים כי בליכוד נוטים להאמין כי הסיכוי להקמת ממשלה התרחק מתמיד. על פי פרסום בחדשות 12 בליכוד שוקלים את האפשרות לוותר על המנדט, על אף שעבר רק חצי מהזמן, ולהעבירו לגוש השינוי שכנראה גם הוא לא ערוך להקמת ממשלה ולעבור לעמדת אופוזיציה. נראה כי החלו תהליכי התפוררות על שלטונו של נתניהו, שאם בכל זאת ירצה להקים ממשלה עליו לשנות את היחס לסמוטריץ', יחס פחות סלחני ומכיל.

אתגר נוסף שעוד נותר לנתניהו בכנסת הוא בחירת יושב ראש חדש לכנסת, והניסיון של אמש מראה כי אין הכרח שהליכוד ינצחו בכנסת. אם נתניהו מעוניין שנציג שלו יישאר בראש עליו לוודא שהפעם הוא מתייחס אחרת למנסור עבאס. נקודה נוספת היא שגם אם הצליח לפתור את הבעיה מול ימינה, נתניהו לא יכול להרפות מהלחצים על בנט. ימינה תשמור על שתיקתה בכל מהלכיה הפוליטיים, לאחר אמש האפשרות כי נתניהו ייכשל ולפיד יקבל את המנדט גדל ולכן על בנט לשמור על ערכו בצד השני. נתניהו לא יאפשר לבנט לעבור בקלות, אך אם בסוף נצא לבחירות חמישיות היחס של נתניהו לראשי המפלגות הסרוגים יהיה הרבה פחות אדיב ממה שהיה בבחירות האחרונות.